سوالات تاریخ هنر جهان

فصل ششم                                     (هنر هند دوره گوپتا  - دوره هندو )                                       صفحه ششم

301

کدام یک از عبارات زیر ، صحیح و کدام یک غلط می باشد ، آن را مشخص کنید0                                      5/1نمره

    الف – دیوار نگاره های غار آجانتا بازتاب هنر نقاشی ایرانی دوره ساسانی هستند 0                                    Tصحیح                    غلط£

   ب – تندیس های بودای ماتهورا شانه های پهن و کمر باریک و ردایی نازک به تن دارد0               Tصحیح           غلط£

   ج-استوپای عظیم سانچی یکی از معابد بودایی هند در دوره ی کوشان است 0 ( شونگا و آندرا )       £ صحیح        غلطT  

   د- غار – معبدهای هندی ، برای انجام مراسم نیایشی در دل کوه ها ساخته می شدند 0                 Tصحیح           غلط£

 ک – در پرستش گاه استوپا ، تندیس بودا با ردایی نازک به تن قرار گرفته است 0(تندیس وجود نداشت ) £صحیح       غلطT

  گ آشوکا ، پادشاه هنرپرور دوره گوپتا در هند است 0 (دوره مئوریا)                                            £ صحیح        غلطT

ردیف

سؤالات

302

اساس مذهب هندو بر چه پایه ای استوار است0           ( هدف رفتاری)                                                                                    1نمره

  ستایش از خدایان سه گانه  25/0  برهما (خدای خالق و آفریننده جهان )25/0  ویشنو (نگهدارنده جهان ) 25/0  شیوا (ویران کننده جهان ) 25/0   (در صورت نوشتن معنای خدایان سه گانه نمره داده شود)

303

معبد بریهادس وارا ، چگونه معبدی است توضیح دهید0( هدف رفتاری)                                                                   1نمره

برای خدای شیوا ساخته شده و دارای دروازه  – حیاط – تالار ستون دار – گنبد هرمی – تندیس شیوا در سی وشش حالت نشان داده شده است0   (  با نظر مصحح   در صورت نوشتن 4 مورد نمره کامل داده شود )

304

عظیم ترین معبد هندی ، که برای خدای شیوا ساخته شده است چه نام دارد0          ( هدف رفتاری)                 25/0 نمره

   الف – بریهادس واراþ                           ب- سانچی¨                            ج – کارله ¨                 د – چایتیا¨

305

و یژگی تندیس شیوا در دوره ی هندو را بنویسید 0        ( هدف رفتاری)                                                                 5/1 نمره

در مقام رقصنده کیهانی به گونه ای تجسم یافت  25/0که ویران کردن 25/0 و بازسازی25/0 عالم را تواما ، القا 
می کند 25/0شیوا غالبا به حالت رقص 25/0در میان حلقه آتش مجسم می شد5/0 و از شور و پویایی برخوردار بود5/0       (  با نظر مصحح   در صورت نوشتن 6 مورد نمره کامل داده شود )

306

مهم ترین دستاورد هنر هند در دوره های متاخر را بنویسید 0( هدف رفتاری)                                                    75/0نمره

تندیس فلزی شیوا 5/0 و قدیسان مربوط به او 25/0

307

تندیس شیوا در مقام رقصنده کیهانی به گونه ای تجسم یافت که ...........................0( هدف رفتاری)                        25/0 نمره

    الف – نگهدارنده و آفریننده جهان است ¨                                        ب- ویران کردن و بازسازی عالم را القا می کند þ

   ج- صحنه هایی از زندگی بودا را نشان می دهد¨                    د – قدیسان مربوط به نگهدارنده جهان را نشان می دهد¨

308

مهم ترین نمونه از هنر نقاشی و دیوارنگاره های هندرا درچه مکانی می توان مشاهده کرد 0 غار های آجانتا                  5/0 نمره

فصل هفتم                                                        (هنر چین )                                             صفحه هفتم

309

اهمیت چین را درمیان کشورهای شرق آسیا بنویسید0  (چرا چین درشرق آسیا اهمیت دارد0 )( هدف رفتاری)                  1  نمره

به دلیل قدمت تمدن  - وسعت -  تعداد جمعیت و تاثیر بر کشورهای پیرامون خود0

310

نام سلسله هایی را که در هنر چین دارای اهمیت هستند بنویسید 0(ذکر 4 مورد کافی است ) ( هدف رفتاری)                  1  نمره

شانگ – چو – چین – هان – سلسله های موسوم به شش پادشاهی – تانگ – سونگ –یوآن – مینگ - چینگ

311

در کدام دوره ی چین  ساخت اشیای مفرغی شکوفا شد0                                                                       25/0 نمره

  الف   سونگ ¨                      ب- چینگ¨                  ج شانگþ                            د   مینگ¨

312

در دوره سلسله .............وحدت سیاسی و فرهنگی در چین پدید آمد0                                                         25/0 نمره

  الف   سونگ¨                        ب- چینþ                   ج شانگ¨                            د   مینگ¨

313

در کدام دوره ارتباط چین با جهان غرب گسترش یافت و جاده ابریشم گشوده شد0                                       25/0 نمره

الف –  هان þ                          ب- چین            ¨                    ج – چو ¨                                د –  تانگ¨

314

در دوره ............... بافت پارچه های ابریشمی و ساخت چینی در کشور چین به اوج خود رسید 0                                    25/0 نمره

  الف   هان       ¨                               ب-  مینگ¨                             ج   شانگ¨               د   تانگþ

315

در دوره مینگ مهمترین معماری چوبی جهان در پکن به نام ...................  ساخته شد0 شهر ممنوعه                   5/0 نمره

باسمه تعالی

سؤالات تاریخ هنر جهان

کتاب درسی سال تحصیلی 91-90

ردیف

سؤالات

316

درکدام دوره ، مهمترین معماری چوبی جهان در پکن به نام شهر ممنوعه ساخته شد 0                                   25/0 نمره

  الف   هان¨                                     ب-  مینگþ                             ج   شانگ¨               د   تانگ¨

317

مردم چین ،دارای شیوه نوشتار .............. هستند0                                                                                   25/0 نمره

  الف   الفبایی¨           * ب-  اندیشه نگارþ                   ج آوانگار¨                            د   رمزی¨

318

چینی ها نقاشی و خوشنویسی را هنر در خور .............. و دیگر مصنوعات را نوعی .................. می دانستند 0          25/0 نمره

الف هنرمندان - معماری¨ب-  حجاران تندیس سازی¨             ج پیشه وران -حکاکی¨ د  بزرگان صنعت گریþ

319

چه ارتباطی بین خوشنویسی ونقاشی چینی وجود دارد0  ( هدف رفتاری)                                                                 5/0 نمره

خوشنویسی اندیشه نگار چینی ، از کیفیت تصویری 25/0 برخوردار وبیان اندیشه 5/0 و احساس 25/0 را ممکن
می سازد.

320

در نظر مردم چین ..................... در درجه اول اهمیت قرار دارد0                                                                25/0 نمره

الف – ساخت ظروف چینی و بافت ابریشم¨                                     ب-  خو شنویسی و نقاشیþ                                 

ج معمار ی و نقش برجسته¨                                                       د  تندیس سازی و حجاری¨

فصل هفتم                                                         (هنر چین  )                                                      صفحه هشتم

321

درستی یا نادرستی عبارات زیر را مشخص کنید 0                                                                                  2 نمره

الف- در نظر چینی ها انسان بر طبیعت مسلط نیست بلکه بخشی از آن است 0                    Tصحیح                       غلط

ب- شهر ممنوعه در دوره "تانگ "واز معماری چوبی ساخته شده است 0(مینگ)                 صحیح                           غلطT

ج- نقاش چینی تنوعی از رنگ سایه ها را در ذهن خود بدست می آورد 0                           Tصحیح                       غلط      

 د- نقاش چینی ابتدا تصویرمورد نظررا در ذهن  خویش کامل می کرد 0                            Tصحیح                       غلط      

ظ- نقاشان چینی علاقه ای به قواعد پرسپکتیو نداشتند 0                                               Tصحیح                       غلط      

ک-  نقاش مکتب"تانگ " برای فضاهای پر و خالی ارزش برابر قائل بود0(سونگ)              صحیح                           غلطT

گ-   دیوار چین از عجایب هفتگانه جهان است 0                                                        Tصحیح                       غلط      

م-  تندیس ها در چین بیانگر شغل و همراه با متوفی در درون قبر قرار داده می شود0           Tصحیح                       غلط      

322

چه عاملی سبب تداوم سنت های فرهنگی و هنری چین است 0                                                                          5/0 نمره

شیوه نوشتار اندیشه نگار

323

حالت روحی نقاش چینی را هنگام نقاشی کردن بنویسید0           ( هدف رفتاری)                                                     2 نمره

نقاش تنوعی از رنگ سایه ها را در ذهن خود به دست می آورد 5/0 و پیش از نقاشی کردن  25/0 ساعت ها به تفکر می نشست 25/0 و تصویر مورد نظر را در ذهن خویش کامل می کرد 5/0 ود رمرحله اجرا آ ن را بسیار سریع به انجام می رساند 5/0

324

از ابتکارات چینی ها  ..................... است 0                                                                                           25/0 نمره

  الف   منظره سازی توماری þ        ب-  موزاییک کاری¨             ج نقاشی دیواری¨       د تذهیب کاری¨

ردیف

سؤالات

325

اصول نقاشی را در دوره شش پادشاهی توضیح دهید 0 ویژگی نقاشی در دوره شش پادشاهی در هنر چین را بنویسید       25/1 نمره   سر زندگی 25/0  یک دستی قلم مو   25/0 وضوح اشیا  25/0  مناسبت رنگ 25/0  با نقش مورد تاکید قرا ر می گرفت 25/0

326

در دوره سونگ ، هنر چین  .................. به اوج خود رسید 0                                                                      25/0 نمره

 الف   منظره سازیþ                ب-  موزاییک کاری¨          ج موسیقی¨                       د تندیس سازی¨

327

ویژگی نقاشی مکتب سونگ در چین را بنویسید0                                                                                              1 نمره   نقاشان از تمام امکانات قلم و مرکب بهره می گرفتند 5/0  وبا حداقل وسایل ، جوهر طبیعت را  25/0 در آثار خود منعکس می کردند 25/0 و طبیعت 25/0 را چون جهانی بی انتها ، 25/0        پر شکوه تصویر می کرد 25/0  و برای فضاهای 25/0  پر و خالی  25/0  ارزش برابر قائل بود   25/0   (ذکر 4 مورد کافی است هر مورد 25/0 نمره)

فصل هفتم                                                       (هنر چین )                                                          صفحه نهم

328

ویژگی نقاشی مکتب مینگ در هنر چین را بنویسید (در نقاشی دوره مینگ  در هنر چین  چه ابداعی صورت گرفت 0)         1 نمره گرایش به رنگ آمیزی متنوع  25/0 به ویژه رنگ های سبز و آبی 5/0 در منظر ه نگاری 25/0 – ظرافت کاری 25/0 و تزئین 25/0  و کپی برداری از  سبک های گذشته رخ نمود25/0 (ذکر 4 مورد کافی است هر مورد 25/0 نمره  

329

ویژگی نقاشی دوره هان در هنر چین را بنویسید 0                                                                                             5/1 نمره

کاغذ 25/0 و ابریشم25/0 زمینه مناسبی را برای رشد نقاشی فراهم کرد  25/0و تصویر آب  25/0و کوه25/0 به عناصر اصلی در منظره سازی 25/0 مورد تاکید قرار  می گرفت.

330

ویژگی نقاشی دوره تانگ در هنر چین را بنویسید 0                                                                                            5/1 نمره

تحت تاثیر نقاشی های بوداییان هند  25/0 نقاشی دیواری   25/0 به غارهای بودایی 25/0   شمال غربی چین شکوفا و حالات 25/0  و زندگی بودا 25/0                            بر بدنه غار ها شد 25/0

331

در چین بنای رفیعی به نام ........................ وجود دارد که ارتفاع آ ن به 13 متر می رسد 0                               25/0 نمره

الف   استوپا¨              ب-  پاگوداþ                 ج هانیوا¨                 د   شهر  ممنوعه¨

332

نمونه برجسته معماری چوبی چین ، کاخ های ............ است که در دوره مینگ ساخته شده اند 0                       25/0 نمره

الف   استوپا      ¨              ب-  پاگودا¨                       ج هانیوا¨                 د   شهر  ممنوعهþ

333

چرا در معماری چین ،چوب مهمترین مصالح به شمار می آمد0                                                                             1 نمره

به دلیل شرایط آب و هوایی مرطوب  25/0 ،  ساخت بناها با مواد و مصالحی چون سنگ  25/0 و آجر 25/0 مورد توجه نبود 25/0

334

تندیس های مقبر ه امپراطور سلسله چین دارای چه ویژگی هایی است 0   ( هدف رفتاری)                             25/1 نمره

تندیس ها بسیار واقع گرا ساخته شده اند25/0 و در بازنمایی جز ئیات  5/0 و تجهیزات سربازان  5/0 بسیار دقت شده اند0

335

در کدام دوره ساخت تندیس های سفالی و چوبی خدایان مورد توجه قرار گرفت 0                                        25/0 نمره

الف   هان¨                            ب-  مینگ¨                 ج   سونگþ                           د   تانگ¨

باسمه تعالی

سؤالات تاریخ هنر جهان

کتاب درسی سال تحصیلی 91-90

ردیف

سؤالات

336

خصو صیات معماری چین را بنویسید0                                                                                                            5/1 نمره

چینی ها معابد  بودایی  25/0 کاخ ها 25/0 خانه ها را به صورت یک تا چند طبقه25/0  و اغلب با چوب می ساختند 25/0 در این معماری سقف  شیروانی25/0 مانند ساختمان

با سفال پوشیده می شد 25/0 و رخ بام پیرامون 25/0 آن به شکل ایوانی 25/0که دارای لبه خمیده 25/0به سمت بالا است  ، ساخته می شد 25/0و  عملکرد آ ن کنترل باران

25/0وایجاد سایه بود25/0 در ساختمان های چند طبقه ، طبقات25/0 برروی  ستون های چوبی قرار می گرفت 25/0و نمای بنا

 25/0شکل چترهای مطبق به خود می گرفت 25/0   (با ذکر 6 مورد نمره کامل داده شود )

337

در کدام دوره در تندیس سازی ، پیکره ها ظریف تر – متفکرتر و آرام تر ساخته می شدند 0                            25/0نمره         

      الف   هان¨                                  ب-  مینگ ¨                * ج   سونگþ                                    د   تانگ¨

فصل هفتم                                                 (هنر چین)                                                  صفحه دهم

338

تاثیر هنر بودایی در پیکره سازی چین را بنویسید 0                    ( هدف رفتاری)                                                    1 نمره

 معابد غار مانند بوداییان در شمال غربی چین  (دون هوانگ ) که در دل کوه ها تراشیده یا نقاشی می شد تندیس ها و نقاشی های موجود در این موجود در این غار ها ، ترکیبی از حرکت 25/0 در تندیس سازی هندی  25/ 0و خصلت خطی موزون  25/0و آرام  25/0در هنر چینی را به نمایش می گذارد0

339

عالی ترین ظروف سفالی چین ،ظروف موسوم به ...............  هستند0                                                          25/0 نمره

  الف مینا کاری¨                    ب- طلاکاری¨                          ج لعاب دار¨                          د   چینی þ

340

چینی های موسوم به ................... در سفال گری عصر سلسله تانگ مشهور است 0                                       25/0 نمره

  الف مینا کاری¨                    ب- آبی وسفید þ                       ج لعاب دار¨                          د چند رنگ¨

341

چهار مورد از خصوصیات هنر فلز کاری چین را بنویسید 0                                                                                    1 نمره

 ساخت اشیای مفرغی  25/0 - و بر روی ظروف ، منظره 25/0نوشته 25/0 اژدها25/0 انواع جانوران25/0 موجودات خیالی را نقش می کردند  25/0واز آن ها در مراسم عروسی 25/0 و عزا استفاده می کردند25/0

342

دو مورد از خصوصیات هنر سفال گری چین را بنویسید0                                                                                     5/0 نمره

ساخت سفال های لعاب دار طروف سفالی منقوش دارای نقش های هندسی ظروف موسوم به چینی -  سفال گری در سلسله های تانگ سونگ مینگ به اوج خود رسید 0 چینی موسوم به آبی وسفید  - از دوره تانگ سفال به نقاط جهان و ایران صادر می شد0

343

ساخت کدام اشیای فلزی در چین پر رونق است 0        ( هدف رفتاری)                                                     25/0 نمره

الف –  مفرغی þ                        ب-  آهنی ¨                 ج –  برنزی¨                            د –  طلاکاری¨

344

در هنر چین ، نقاش مکتب ............ از تمام امکانات قلم و مرکب بهره می گرفت و جوهر طبیعت را در آثار خود منعکس می کرد0

سونگ        ( هدف رفتاری)                                                                                                            25/0 نمره

ردیف

سؤالات

345

برای ساخت اشیای فلزی در چین ، هنرمندان چه تصاویری را برروی ظروف نقش می کردند 0( هدف رفتاری)                25/0 نمره

منظره –نوشته اژدها – انواع جانوران -  موجودات خیا لی (بانظر مصحح ذکر دو مورد کافی است )

346

کاربرد اشیای فلزی در چین در مراسم ................... استفاده شده است 0 ( هدف رفتاری)                                 25/0 نمره

      الف –  نیایش¨                               ب-  شکار¨                  ج –  عزا            ¨                    د – 

فصل هشتم                                                 (هنر ژاپن )                                                  صفحه یازدهم

347

کدام کشور ها بر هنر ژاپن تاثیر گذاشتند0 ( هدف رفتاری)                                                                      75/0 نمره

چین کره – کره – دین بودا

348

کدام تمدن ها درشکل گیری و تکامل فرهنگ و هنر ژاپن نقش اساسی داشتند0 ( هدف رفتاری)                     75/0 نمره

چین کره – کره – دین بودا

349

در کشور ژاپن ،اشیای دوره ساسانی در خزانه سلطنتی ........................ نگهداری می شود 0                              25/0 نمره

      الف    بیو دو   این ¨                    ب-  هو ئو - دو¨        ج   شوسوئین   þ د    ماچوپیچکو¨

350

  آیین های مذهبی هنرمندان ژاپنی را بنویسید0 (باورهای مذهبی که هنرمندان ژاپنی از آن بهره می گرفتند را نام ببرید0)

شینتوا – آیین بودا – تائو                                                                                                             75/0نمره

351

نگاه ژاپنی ها را نسبت به طبیعت بنویسید0 (ژاپنی ها چگونه به طبیعت نگاه می کردند0) ( هدف رفتاری)            75/1 نمره

 ژاپنی ها شیفته طبیعت اند 25/0 ولی نگاه آنها با احساساتی گری آمیخته است 25/0 واگر چه هنرمند روشی سنجیده 25/0  وبا مهارت  25/0 دارد ، غالبا به افراط 25/0-  تظاهر  – تفنن 5/0 می گراید.

352

هنرمندان ژاپنی چگونه از هنر بیگانه تقلید می کردند0                                                                                        1 نمره

اغلب این تقلیدها آگاهانه بوده 25/0 و هنرمندان ژاپن دست آوردهای بیگانه 25/0را به خوبی با سنت های خود سازگار کرده 25/0و عناصری را به آن افزوده اند 25/0

353

نخستین تندیس های سفالی مربوط به دوران نوسنگی ، طرحی حصیر گونه ودرهم بافته دارد0   T صحیح       غلط     25/0 نمره

354

در ژاپن تندیس های مقبره ای موسوم به .....................  شکل گرفتند0( هدف رفتاری)                                              25/0 نمره

الف –  چایتیا¨              *ب- هانیو اþ                ج – استوپا ¨                            د –  پاگودا¨

355

در ژاپن تندیس های مقبره ای موسوم به .....................  شکل گرفت0( هدف رفتاری)                                              25/0 نمره

هانیوا

356

مقبره های هانیوا را توضیح دهید 0 ( هدف رفتاری)     (هانیوا چه بود )                                                                   5/1 نمره

این مقبره ها به شکل استوانه های گلینی  بودند  5/0که دربالای 25/0  آن ها تندیس انسانی 25/0  – جانوری  25/0 – پرنده  قرار می گرفت 25/0

357

" هانیوا  "همان تندیس های مقبره ای شکل است 0( هدف رفتاری)                      T صحیح           غلط        25/0 نمره

358

اولین تندیس های بودا درهنر ژاپن دارای سبکی .................... هستند0                                                       25/0 نمره

*الف   واقع گرایانهþ                ب-  طبیعت گرایانه¨                   ج   جانور نگاری ¨       د   انتزاعی¨

فصل هشتم                                                             (هنر ژاپن )                                                  صفحه دوازدهم

باسمه تعالی

سؤالات تاریخ هنر جهان

کتاب درسی سال تحصیلی 91-90

ردیف

سؤالات

359

معابد ژاپنی دارای چگونه ساختاری بود 0 (ساختار معابد ژاپنی را توضیح دهید 0) ( هدف رفتاری)                     75/2 نمره

بناهای آن ها از یک تا چند طبقه متغیر 5/0 و اغلب دارای شکل مربع مستطیل 5/0 با سقف های شیب دار سفا لی هستند 5/0 و رخ بام ها 25/0بر ستون های چوبی تکیه دارند 5/0 و شکل ایوان را در نمای ساختمان به خود می گیرند  5/0و لبه آ ن ها  25/0 نیز مانند بناهای چینی به سمت بالاخمیده هستند 0  25/0

360

یکی از معابد مشهور ژاپن ، معبد .................. دراوجی است که تالار  آن معروف به ققنوس مشهور است 0                25/0 نمره

الف هوریوجی ¨                      *ب- بیودو- اینþ                      ج-  چایتیا¨                              د-  کارله¨

361

یکی از معابد ژاپن بیودو – این نام دارد که تالار آن معروف به ....................  می باشد 0                                    25/0 نمره

هو – ئو –دو (ققنوس )  (ذکر نام هر یکی از دو اسم درست است )

362

نوعی نقاشی طوماری که ژاپنی ها آن را به خدمت رویدادهای زندگی گرفتند را نام  ببرید 0                                 25/0 نمره

یاماتو – ئه( هدف رفتاری

363

سبک نقاشی یاماتو ئه دارای چه ویژگی هایی است 0( هدف رفتاری)                                                         25/2 نمره

   ژاپنی ها نقاشی را به خدمت  رویداد های زندگی گرفتند 5/0 و نقاشی طو ماری 25/0   و این نقاشی با قلم گیری های 25/0 سریع ونازک 25/0  رنگ های تخت  25/0و غالبا درخشان  25/0و تجسم فضا 25/0 از زاویه دید بالا  25/0 از ویژگی های این  سبک است 0

364

کدام گزینه در مورد سبک نقاشی ژاپنی به نام یاماتو – ئه   صحیح نیست 0( هدف رفتاری)                                    25/0 نمره

الف – به کارگیری نقاشی به خدمت رویداد زندگی ¨                           ب- به کارگیری قلم گیری سریع و رنگ های تخت ¨

ج- تجسم فضا از زاویه دید بالا ¨                                                  د- ایجاد تنوع رنگ سایه ها درذهن نقاþ

365

نقش راهبان ذن در نقاشی ژاپنی را بنویسید0 ( هدف رفتاری)                                                                               1 نمره

راهبان ذن نمونه های منظره نگاری های25/0 آ ب مرکبی25/0  دوره سونگ 25/0 را از چین به ژاپن  آوردند  25/0و منظره نگاری چینی مورد توجه قرار گرفت 0

366

خصوصیات نقاشی ژاپنی را در سده های 15 و16 میلادی چیست؟                                                          75/1 نمره

نقاشان به پیروی از نقاشان چینی بر خط های شکل ساز تاکید می کردند 5/0و لی از مضمون ها و نقش های بومی سرزمین خود بهره  می گرفتند  5/0و منظره ها  گل ها و پرندگان سرزمین خود را نقاشی می کردند 75/0

367

زنده ترین هنر بومی ومردمی ژاپن ، هنر باسمه سازی ................. و شخصیت سازی  بازیگران است 0               25/0نمره

طراحی اندام

فصل هشتم  و نهم                             ( هنر ژاپن )( هنر پیشاکلمبی آمریکا)                         صفحه سیزدهم

368

هنر باسمه سازی ژاپن را بنویسید 0 (  ویژگی های   هنر باسمه سازی طراحی لباس ژاپنی  را بنویسید0 )           75/0 نمره

بر اساس موضو ع های  زندگی روزمره و جدید 5/0 اواخر سده هفدهم  تا میانه سده نوزدهم میلادی در جهتی متفاوت از جریا ن هنر 25/0 خاص شکل گرفت  0

369

از خصوصیات هنر .............نقش برجسته هایی به صورت شبه انسان و حیوان و مکعب گونه است 0 مایا             25/0 نمره

ردیف

سؤالات

370

دو هنرمند معروف باسمه سازی ژاپن را نام ببرید0                                                                                 5/0 نمره

 هکوسای  25/0   اوتامارو 25/0 

371

دو هنرمند به نام های .............. و ................  استادان بزرگ باسمه سازی ژاپن هستند0                                   5/0 نمره

هکوسای  25/0   اوتامارو 25/0 

372

اصطلاح پیش از کریستف کلمب را معنی کنید 0                                                                                  5/1 نمره

در معنای وسیع خود به تمام ملت های بومی 25/0 قاره آمریکا 25/0 – اما در عمل به فرهنگ های جنوب آمریکای شما لی  (مکزیک ) 25/0

 آمریکای مرکزی (گواتمالا و هندوراس تا پاناما )25/0 و آمریکای جنوبی (سرزمین های پرو کلمبیا - اکوادور شیلی ) 25/0 پیش از ورود اروپاییان اطلاق می شود25/0 (بانظر مصحح کلمات داخل پرانتز درست می باشد )

373

واژه فرهنگ مادر به کدام یک از تمدن های پیشاکلمبی آمریکا اطلاق می شود0 اولمک                               25/0 نمره

374

درهنر قوم مایا معبد بزرگ هرمی شکل در...................  برپا شد یکی از عجایب هفتگانه جهان است0                 25/0 نمره

*الف –  چیچن ایتساþ                *ب- تئوتی وآکان ¨                  ج-  مکزیکو¨                            د- ماچوپیچکو¨

375

خصوصیات نقش برجسته در هنر مایا را بنویسید0                                                                                  75/0 نمره

صورت های شبه انسان  25/0و حیوان  25/0و شکلی مکعب گونه 25/0 است 0

376

پیکره ها در هنر مایا ، با لباس مذهبی یا آیینی در میان علایم یا حروف رمزی نمایش داده می شود.                      

                   T صحیح           غلط                                                                                                 25/0 نمره

377

هنر قوم .............در سایه  رهبری روحانیان ، محتوایی مذهبی داشت و این قوم مردمی کشاورز بودند0                  25/0 نمره

الف   تولتک¨                         ب- مایا¨                     ج-  آزتک¨                              *د- تئوتی وآکانþ

فصل یازدهم                                      (هنر پیشا کلمبی )                                                               صفحه چهاردهم

378

کدام یک از تمدن های زیر ، دارای هنر خشک و هندسی است 0                                                                         25/0 نمره

*الف –  تولتکþ                                   ب- مایا  ¨                    ج-  آزتک¨                  د- تئوتی وآکان¨

379

کدام یک از تعریف های زیر مربوط به هنر تولتک است 0                                                                       25/0 نمره

الف – هنری خشک و بدون ملات¨                                                           ب- هنری خشن و رعب آور¨

*ج- هنری هندسی و خشک þ                                                                 د- هنری مذهبی و نمایشی ¨

380

تندیس های قوم آزتک در هنر پیشاکلمبی دارای چه ویژگی است 0                                                          5/0 نمره

تندیس های عظیم و رعب آور 

381

روحیه خشن قوم ............ تندیس های عظیم و رعب آور ی را به وجود آورد 0                                              25/0 نمره

الف   تولتک  ¨                       ب- مایا¨                     ج-  آزتک¨                  د- تئوتی وآکان¨

382

مراکز عمده معماری قوم اینکا در هنر پیشا کلمبی آمریکا را نام ببرید 0                                                       5/0 نمره

کوزکو – ماچو پیچکو

383

آن چه که بیش ازهرچیزدرشکل گیری هنراسلامی نقش داشت چه بود؟(25/0 نمره)

قرآن25/0

باسمه تعالی

سؤالات تاریخ هنر جهان

کتاب درسی سال تحصیلی 91-90

ردیف

سؤالات

384

کدام یک از گزینه های زیر مربوط به هنر قوم اینکا است 0                                                                     25/0 نمره

*الف – به کارگیری معماری بدون ملاتþ                                                   ب- روحیه خشن در تندیس های عظیم¨

ج- هنر هندسی و خشک ¨                                                                       د- نقش برجسته به شکلی مکعب گونه ¨

385

دلیل شهرت قوم اینکا در هنر پیشاکلمبی آمریکا را نام ببرید0                                                                               1 نمره

آن ها به لحاظ مهارت  25/0 در مهندسی ساختمان 25/0و شیوه معماری 25/0 خشک  (بدون ملات )25/0شهرت دارند 0(در صورت نوشتن کلمه داخل پرانتز صحیح است )

386

فصل دهم                                                  شکل گیری هنر اسلامی

387

شکل گیری هنراسلامی راتوضیح دهید؟(1نمره) 

  باهجرت رسول اکرم(ص) 25/0درسال اول هجری 25/0به شهرمدینه 25/0وتأسیس حکومت اسلامی 25/0اساس هنروتمدن اسلامی شکل گرفت.

388

عامل پیونددهنده جهان اسلام چه بود؟(25/0 نمره)

قرآن25/0

389

انتشارقرآن به زبان عربی ورواج آن درسرزمین هایی که دیانت اسلام راپذیرفتند چه نتایجی را به دنبال داشت؟(5/0 نمره)

سبب پیوندواتحاد بین ملل مختلف شد25/0 وعامل خلق آثارهنری گردید25/0

390

شیوه های هنراسلامی رادردو سدۀ نخست هجری شرح دهید؟(25/1 نمره)

شیوههایاین دو سده  موجب آمیختگی وتلفیق 35/0 شیوه های هنری ایران25/0،مصر25/0 ومیان رودان 25/0 وسازگارکردن آن بانیازهای جامعه اسلامی 25/0شد .

391

درخشش هنراسلامی درتمامی زمینه ها ازسدۀ........آغازگردید. (25/0 نمره)

سوم هجری25/0

ویژگی های هنر اسلامی

392

هنراسلامی دارای چه ویژگی هایی است؟(چند مورد25/0 نمره ای در نظرگرفته شود.)

ازاسلام متولدشده است25/0،بادرک دیانت اسلام قابل شناخت است25/0،هنریمذهبی است25/0،درخدمت نیاز های جامعه است25/0، اجزای سازنده آن هماهنگ (جزبه کل)است25/0،سازگارباروح اسلام است25/0،بیشترازهمه درمعماری جلوه گراست25/0،همه دست ساخته هاومشاغل ، هنرند25/0،خودبسندگی25/0،پرهیز ازبی هودگی 25/0، تقارن25/0،استفاده گسترده ازنقوش هندسی25/0، گیاهی25/0،پرهیز ازطبیعت پردازی 25/0وواقع گرایی25/0در آن به چشم می خورد.

393

چرادرنظام فکری مسلمانان،همه دست ساخته هاومشاغل شکلی ازهنرهستند؟(1نمره)

درنگاه اسلام زیبایی تجلی حقیقت کلی وجهانی است5/0 وهردست ساخته ای ، به میزان که صفتی ازصفات الهی راآشکارسازدازکمال زیبایی برخورداراست5/0.

ردیف

سؤالات

زمینه های هنر اسلامی

394

انواع هنراسلامی رانام ببرید؟(هرمورد25/0 نمره)

معماری25/0،خوشنویسی25/0،کتاب آرایی 25/0،نگارگری 25/0 سفالگری25/0،فلزکاری25/0،پارچه بافی25/0،شیشه گری25/0،قالی بافی25/0،درودگری 25/0و...

نقش آفرینان

395

چرابرخی ازملتهاسهم بیشتری درتعالی هنراسلامی داشتند؟(75/0 نمره)

به دلیل داشتن سنت های هنری کهن 25/0 موقعیت وامکانات مالی 25/0 وفناوری25/0

396

سهم هنرمندان کدام دوره های حکومتی ایران درشکوفایی هنرجهان اسلام بیشتراست؟(1نمره)

دوره های سلجوقی25/0،ایلخانی25/0،تیموری 25/0وصفوی25/0

397

چگونه علم وهنراسلامی دراروپای قرون وسطی رواج پیداکرددونمونه هنرمعماری آن زمان رانام ببرید؟(75/1 نمره)

درسال80هجری 25/0مسلمانان شمال آفریقا 25/0به رهبری فردی ازخاندان اموی 25/0 وارد اسپانیا شدند 25/0وتاسده هشتم هجری 25/0 دراین سرزمین حکومت کردندوبه افتخارت هنراسلامی افزودند. – قرطبه 25/0 و الحمرا 25/0

398

چگونه تجارب هنراسلامی ایران به هندانتقال یافت یک نمونه معماری ازاین تجربه ها مثال بزنید؟(25/1 نمره)

دراوایل سده نهم هجری 25/0 حکام سلسله مغولی هند 25/0 درزمان بابرازنوادگان تیمور25/0 به دلیل ارتباط بادولت صفوی 25/0 عامل انتقال تجارب هنراسلامی ایران به هند شدندـ مقبره تاج محل25/0

معماری اسلامی

399

بناهای دوران اسلامی رانام ببرید؟(5/0 نمره)  مذهبی25/0 و غیرمذهبی25/0

340

بناهای مذهبی دوران اسلامی رانام ببرید؟ سه مورد (75/0 نمره)

مساجد25/0  مقابد25/0 مدارس25/0

341

چهاربنای غیرمذهبی دوران اسلامی رانام ببرید؟(25/1نمره)

کاخ ها25/0 ،خانه ها25/0 ،باغ ها25/0 ،کاروانسراها25/0 ،بازارها25/0 ،پل ها25/0،حمام ها25/0 ،آب انبارها25/0 ،یخچال ها25/0 ،بادگیرها25/0

342

بناهای اسلامی رادرسرزمین های مختلف مقایسه کنید؟(1نمره)

بناهای اسلامی درسرزمین های مختلف باتوجه به شرایط آب وهوایی25/0،گرمسیریاسردسیر25/0، دارای تفاوت ساختاری وظاهری 25/0هستنداماازنظرکارکرد25/0مشابه اند25/0

343

الگوی اولیه مساجد اسلامی کدام مسجداست ودرکجاواقع شده است؟(5/ 0 نمره)

مسجدالبنی 25/0 شهرمدینه25/0

344

چرامساجدچهارایوانی درایران ساخته شدند؟(5/0نمره)

به دلیل سنت های معماری ایران پیش ازاسلام 25/0 وشرایط اقلیمی25/0

345

مسجدالنبی توسط چه شخصی ودرکجا بنا شدطرح آن چیست؟(75/0نمره)

رسول اکرم(ص)25/0  مدینه 25/0  مساجدشبستانی(عربی)25/0

باسمه تعالی

سؤالات تاریخ هنر جهان

کتاب درسی سال تحصیلی 91-90

ردیف

سؤالات

346

ساختارمساجد سده های اول تاچهارم هجری رابامساجد سده پنجم هجری به بعد مقایسه کنید؟(1نمره)

مساجدسده های اول تاچهارم هجری اغلب به طرح شبستانی ساخته می شدند25/0ولی ازسده پنجم هجری به بعداشکال متنوع تری ازمساجد 25/0که بیشترتابع شرایط اقلیمی 25/0 وسنت ها محلی25/0 بودند ساخته می شدند

347

مسجدالنبی دارای چه ساختاری بود؟(1 نمره)

دارای طرحی مستطیل شکل 25/0 شامل حیاط بزرگ 25/0 ویک سقف سرپوشیده درجهت قبله (شبستان)25/0 وتعدادی اتاق درپیرامون حیاط25/0

348

ساختارمساجدچهارایوانی ایران راشرح دهید؟(75/0نمره)

شبستانهاگنبددارشدند 25/0 علاوه بررواق هادرپیرامون حیاط 25/0 چهارایوان بزرگنیز درچهارسمت حیاط 25/0 ایجادشد

349

مهم ترین آرایه های مساجدرانام ببرید؟(هرمورد25/0نمره)

خوشنویسی25/0 ،کاشیکاری25/0 ،آجرکاری25/0 ،گچبری25/0 ،نقش مایه های گیاهی25/0 وهندسی25/0

350

مقابرمعمولاً برای چه کسانی ساخته می شدند؟(75/0نمره)

بزرگان دین 25/0 و علم 25/0 و سیاست25/0

351

دوویژگی ساختاری مقابررابنویسید؟(5/0نمره)

اغلب گنبددار25/0 وازنظرتزئینات بسیارغنی25/0  هستند

352

طرح مدارس رابامساجدمقایسه کنید؟(5/0نمره)

مدارس اغلب فاقدگنبد25/0 وشبستان 25/0 هستند

خوشنویسی

353

ممتازترین وشریف ترین هنراسلامی.......است.(25/0نمره)

خوشنویسی25/0

354

درتعالی خوشنویسینقش اول را ....... به عهده داشت. (25/0نمره)

قرآن25/0

355

چراقرآن درتعالی خوشنویسی نقش اول رابرعهده داشت؟(5/0نمره)

چون قرآن باید باخطی نوشته می شدکه شایسته باشد5/0

356

ازجذابیت های خوشنویسی مسلمانان........است. (25/0نمره)

تنوع خطوط25/0

357

چه خطوطی را مسلمانان بیشتراستفاده می کردند؟(1نمره)

کوفی25/0 ،نسخ25/0 ،ثلث25/0 ونستعلیق25/0

ردیف

سؤالات

کتاب آرایی

358

علل کتاب سازی وجلدسازی رادراسلام شرح دهید؟(75/0نمره)

تأکیدقرآن به خواندن ونوشتن 25/0 و نشرکتاب25/0

359

انواع جلدسازی کتاب رانام ببرید؟(75/0نمره)

ضربی25/0 ،سوخت25/0 و روغنی25/0

360

درچه دوره ای کتاب سازی وکتاب آرایی درایران به اوج خودرسید؟(25/0نمره)

تیموری25/0

361

دردوره.......کتاب سازی وکتاب آرایی ایران به اوج خودرسید. (25/0نمره)

تیموری25/0

362

درسده.........دراروپاجلدهایی بانقش های ایران ساخته شد. (25/0نمره)

نهم هجری(پانزدهم میلادی)25/0

363

نهضت ترجمه درچه سده ای ودرکجاشروع شد؟(5/0نمره)

دراواخرسده دوم هجری25/0و بغداد25/0

نگارگری

364

چه عاملی سبب مصورسازی کتاب در دوره ی اسلامی شد شرح دهید؟(75/0نمره)

وقتی که کتاب های مصورعلمی25/0  چون گیاه شناسی25/0 وجاورشناسی 25/0 به عربی ترجمه 25/0  شدند

365

ازکتاب های مصورجهان اسلام سه نمونه نام ببرید؟(75/0نمره)

منافع الحیوان25/0  عجایب المخلوقات 25/0 و ماتریامدیکا(موادطبی)

366

ازکتاب هائی که دردوره اسلامی زمینه هنرنمایی نگارگران قرارگرفت سه نمونه نام ببرید؟(75/0نمره)

شاهنامه فردوسی25/0  پنج گنج نظامی25/0  بوستان 25سعدی/0 گلستان سعدی 25/0 کلیه ودمنه25/0

367

مکاتب نگارگری ایران رانام ببرید؟(1/5نمره)

سلجوقی25/0 ایلخانی25/0  تیموری25/0  صفوی25/0 زند25/0 وقاجار25/0

368

نگاره های عهدسلجوقی چه ویژگی هائی داشتند؟سه مورد را بنویسید.(0/75نمره)

کوچک اندازه25/0  تزئینی25/0 و دروسط صفحه25/0 بودند.

369

مکتب نگاری ایلخانی مغول چه ویژگی هائی داشت؟(25/0نمره)

تاثیرپذیری ازنقاشی چینی واستفاده ازعناصرچینی25/0  بیرون آمدن ازحالت تزئینی دوره سلجوق25/0 و دارای ساختارمعنایی25/0 بود.

370

نقاشی چینی چه تاثیری بر نگارگری ایران داشت؟(0/75نمره)

استفاده ازعناصرچینی مانندکوه های اسفنجی25/0خارج شدن ازحالت تزئینی دوره سلجوقی25/0 و دارای ساختارمعنایی25/0

371

ویژگی های نقاشی دوره قاجاررابیان کنید؟(75/0نمره)

نقاشی اروپایی موردتوجه بیشتری قرارگرفت 25/0 نقاشی به سمت طبیعت گرایی 25/0 وواقع گرایی 25/0 حرکت کرد

باسمه تعالی

سؤالات تاریخ هنر جهان

کتاب درسی سال تحصیلی 91-90

ردیف

سؤالات

372

چرادرزمان شاهرخ هنرنگارگری کتاب درشهرهای هرات وشیراز به اوج خود رسید؟(0/5نمره)

هنردوستی وعلاقه حاکمان تیموری25/0  حمایت ازهنرمندان25/0

373

ازویژگی های نگارگری مکتب هرات چهارموردبیان کنید؟(1نمره)

دقت درنمایش جزئیات25/0  تقارن عناصر25/0  هماهنگی خط ونقاشی25/0  استفاده ازعناصر معماری25/0  تنوع در طراحی وشکل پیکرها25/0  طبیعت گرایی درطراحی حیوانات و درختان25/0  توجه به زندگی روزمره مردم25/0  استفاده علمی ازرنگ25/0

374

ازآثارمهم مکتب هرات دومورد رانام ببرید؟(0/5نمره)

نگاره های کلیه ودمنه25/0 بوستان سعدی25/0

375

هنرنگاری ایران در زمان حکومت چه کسی به بالاترین درجه ترقی خودرسید؟ (0/25نمره)

شاه طهماسب25/0

376

مکتب دوم تبریزرابامکتب هرات مقایسه کنید؟(25/2نمره)

مکتب دوم تبریزادامه وتداوم سنت هرات است25/0  امادرآن نوآوری وهم خوانی بافرهنگ وسنت های ایرانی بیشترهمامنگ است25/0 و تاکیدبرمصورسازی ادب فارسی دارد25/0  دارای ترکیب بندی آزادترنسبت به مکتب هرات می باشد25/0 دارای پیکرهای انسانی باقامت های رعناو زیبا25/0  پوشاک فاخر25/0  دقت درجزئیات نقوش پارچه ها25/0  تنوع رنگ ها25/0 و درشکل عمامه ها25/0را به دنبال دارد.

377

پیشگامان سبک مکتب نگارگری اصفهان چه کسانی بودند؟(0/5نمره)

رضاعباسی 25/0 وشاگردان وی25/0

378

ویژگی های مکتب اصفهان رابیان کنید؟(0/5نمره)

مضامین اجتماعی 25/0 وزندگی روزمره مردم موردتوجه قرارگرفت25/0ورواج تک چهره سازی25/0

379

کارویژه ی محمدزمان رابیان کنید؟(5/0نمره)

باالهام ازآثاراروپایینقاشی سه بعدی راتجربه کرد25/0  وآثاری رابه شیوه ی اروپایی آفرید.25/0

380

دردوره ی  زندیه درشیرازنقاشی.......رونق یافت وتکنیک.......موردتوجه قرارگرفت(5/0نمره)

گل ومرغ 25/0 رنگ وروغن25/0

سفالگری

382

چه عاملی سبب تحرک سفالگری در دوره اسلامی  شد؟(1نمره)

تحریم استفاده ازظروف طلا25/0 ونقره 25/0 وورودظروف چینی ساخت چین25/0

383

انواع سفالینه ها دوره اسلامی رانام ببرید؟(75/0نمره)

لعابی 25/0  مینایی 25/0 و زرین فام25/0

384

در دوره اسلامی سفالینه های چه شهرهایی درایران بی رقیب بود؟(75/0نمره)

نیشابور25/0  کاشان25/0  ری 25/0 و...

باسمه تعالی

سؤالات تاریخ هنر جهان

کتاب درسی سال تحصیلی 91-90

ردیف

سؤالات

385

در دوره اسلامی چه شهرهایی در ایران  درساخت اشیاءسفالی نقش داشتند؟(75/0نمره)

نیشابور25/0  کاشان25/0  ری25/0

فلز کاری

386

در دوره اسلامی دست آفریده های فلزی چه کشورهایی شهرت داشتند؟(1نمره)

ایران 254/0 مصر25/0  ترکیه25/0  سوریه25/0

387

آثارفلزی اغلب ازچه ساخته می شدند چرا؟(25/1نمره)

مفرغ25/0  برنج 25/0 ومس25/0  به دلیل تحریم استفاده ازطلا 25/0 ونقره25/0

388

اشیاء فلزی دارای چه تزئیناتی بودند؟(هرمورد25/0نمره)

هندسی 25/0 گیاهی 25/0 برج های دوازده گانه 25/0  صحنه های رزم25/0  بزم 25/0 شکار25/0 نوشته25/0 سیاه قلمکاری 25/0  ضیاکاری25/0  زراندود25/0

شیشه گری

389

مراکزمهموعمده کشور های اسلامی را در  تولیداشیاءشیشه ایدوره اسلامی رانام ببرید؟

گرگان 25/0  نیشابور25/0  ری25/0  بندرسیران (ایران)25/0  میانرودان(عراق)25/0  سوریه25/0  ومصر25/0

390

شیشه گری درچه دوره ای درایران شکوفا بوده است؟(25/0نمره)

سلجوقی25/0

پارچه بافی

391

پیشرفته ترین هنروصنعت مسلمانان........بود.(25/0نمره)

پارچه بافی

392

پارچه های........و........عهدصفوی درجهان همتا ندارد.(5/0نمره)

زربفت 25/0 وقلمکار25/0

393

دوویژگی هنروصنعت پارچه بافی مسلمانان رابیان کنید؟(5/0نمره)

تنوع دررنگ 25/0ونقشه های دلنشین پارچه ها25/0

قالی بافی

394

چه عواملی درزیبایی هنرقالی بافی ایران نقش دارند؟(75/0نمره)

نقش های متنوع25/0 رنگ های زیبا 25/0 وموزون25/0

395

یکی ازمعروف ترین قالی های عهد صفوی  رانام ببرید؟(نام قالی – سال بافت وهنرمندآن) (75/0)

قالی اردبیل 25/0  مسعودکاشانی 25/0  946هجری قمری25/0

ردیف

سؤالات

396

کشورهای اسلامی رانام ببریدکه درآن جاقالی بافی هنرپرارجی محسوب می شد؟(1نمره)(در کدام کشور های اسلامی قالی بافی هنر پر ارجی به حساب می آمد .)

ایران 25/0 افغانستان 25/0  ترکمنستان 25/0 ترکیه25/0

فصل یازدهم                                 صدر مصیحیت و بیزانس                              هنر مسیحی

397

سبک های هنری مسیحیت رانام ببرید؟(1نمره)

صدرمسیحیت25/0 بیزانس25/0 رمانسک25/0 کوتیک25/0

398

سنت های هنری شکل دهنده ی هنرمسیحی رانام ببرید؟(0/75نمره)

یونانی25/0 رومی25/0 میراث های شرقی(ایرانی،سوریه ای واسلامی)25/0

399

مرکزثقل هنرمسیحی رانام ببرید؟(0/25نمره)

کلیسا25/0

هنر صدر مسیحیت

400

مقبره های صدرمسیحیت راشرح دهید؟(0/75نمره)

اتاق هایی که توسط مسیحیان درداخل زمین کنده شده25/0 درداخل آنها تاقچه هایی برای قرار دادن تابوت های سنگی تعبیه شده بود25/0 وفضای اتاق مانندی رانیزبه نمازخانه اختصاص می دادند.25/0

401

مهمترین مکان هنرمسیحی چه نام داشت؟(0/25نمره)

کاتاکومپ25/0

402

نقاشی های صدرمسیحیت دارای چه خصوصیاتی بودند؟(0/5نمره)

صحنه هایی اززندگی حضرت مسیح(ع)25/0 نقشهای نمادین مسیحیت 25/0

403

هنرصدرمسیحیت راباهنررومی مقایسه کنید؟(1نمره)

هنرصدرمسیحیت تلفیقی ازاسلوب هاوعناصررومی25/0 بامضامین مسیحی25/0  متفاوت ازطبیعت گرایی هنررومی25/0  ونوعی شمایل رومی 25/0 است.

404

صحنه هایی اززندگی حضرت مسیح(ع)رادرنقاشی صدرمسیحیت نام ببرید؟

مریم ومسیح کودک25/0 مسیح برصلیب25/0

405

نقش های نمادین مسیحیت را درنقاشی های صدرمسیحیت بیان کنید؟(1نمره)

نمونه هایی ازچوپان نیکونمادمسیح(ع)25/0  طاووس نشانه جاودانگی25/0 کبوترنمادروح 25/0لنگر نشانه امید25/0

406

اقدامات کنستاتین راشرح دهید؟(75/0 نمره)

کنستاتین همه منابع خودرادرجهت رونق دیانت کلیسا به کارگرفت25/0 تعدادکلیسا ی قابل توجهی درشهرهای مختلف برپاکرد25/0  بازیلیکا رابه کلیساتبدیل کرد25/0

باسمه تعالی

سؤالات تاریخ هنر جهان

کتاب درسی سال تحصیلی 91-90

ردیف

سؤالات

407

شکل نخستین ساختمان کلیسابازیلیکا راشرح دهید؟(1/25نمره)

یک حیاط 25/0 ویک تالارمرکزی 25/0 ودوتالاربا ریکتر جانبی 25/0 ویک فضای مربع مستطیل شکل به نام پیشخان 25/0 ویک محراب نیم دایره مانندپشت پیشخان25/0

هنر بیزانس

408

خصوصیات هنربیزانس رابیان کنید؟(1/5نمره)

مذهبی25/0 ، رمزگرا25/0 ، رسمی25/0 ، نیایش25/0 ، باوقار25/0 وخاورماب25/0

409

بعدازمرگ کنستاتین امپراتوری رومبه چندشاخه تقسیم شد؟(0/5نمره)

دوشاخه روم شرقی(ارتدوکس)25/0 وروم غربی(کاتولیک)25/0

410

هنربیزانس به چند دوره تقسیم شد نام ببرید؟(0/75نمره)

سه دوره:نخستین عصرطلایی25/0  دومین عصرطلایی25/0 سومین عصرطلایی25/0

نخستین عصر طلایی هنر بیزانس

411

دوکلیسای عظیم نخستین عصرطلایی هنربیزانس رانام ببرید؟(نام کلیساوشهر)(1نمره)

ایاصوفیه درکنستانیتول5/0 سن ویتاله در راونا5/0

412

نقشه کلیسای ایاصوفیه راشرح دهید؟(1/5نمره)

صحن مستطیل شکل25/0 باچهارستون عظیم25/0 گنبدی بزرگ دربالای صحن25/0 دونیم گنبددر دوطرف گنبدبزرگ25/0  درمجموع داشتن شکل بیضی25/0 و در کل  شاهکارمعماری زمان خود25/0 به حساب می آمد .

413

نقشه ی کلیسای سن وتیاله راشرح دهید؟(0/75نمره)

8ضلعی25/0 متراکم 25/0 وگنبددار25/0

414

نقاشیهای موزائیک کلیسای سن ویتاله راشرح دهید؟(1/5نمره)

(خانواده ژوستینین وهمراهانش) شخصیتهادارای قدبلند25/0  ظریف ولاغر25/0  باوقار25/0 باچشمانی درشت25/0

دومین عصر طلایی هنر بیزانس

415

دومین عصرطلایی هنربیزانس درچه سالهایی شکل گرفت؟(0/5نمره)

259/0 تا11میلادی25/0

416

ویژگیهای هنر بیزانس دردومین عصرطلایی رابیان کنید؟(1/75نمره)

طبیعت گرایی 25/0 واسطوره گرایی باستانی یونان25/0 جنبه نمایشی وتشریفاتی25/0 بیان حقایق معنوی وعاطفی 25/0 وایجادحس رنج وهمدردیبرای تماشاگر25/0   ساخت کلیساهای طبیعی یونانی25/0 استفاده ازنقشه مایه های اسلامی25/0

ردیف

سؤالات

سومین عصر طلایی هنر بیزانس

417

سومین عصرطلایی هنربیزانس درفاصله چه سده هائی شکل گرفت؟(0/5نمره)

12 (25/0 )تا14میلادی25/0

418

ویژگی های هنربیزانس رادرسومین عصرطلایی شرح دهید؟(1/75نمره)

نقاشی دیواری 25/0 ونقاشی روی چوب 25/0 جایگزین نقاشی موزائیک گردید25/0 بیان عاطفی25/0 تحرک وپویانی25/0 تجسم چهره 25/0 استفاده ازنور برای بازنمایی چهره25/0 قانونمند شدن شمایل نگاری25/0

419

تاثیرهنربیزانس را بر هنراروپای قرون وسطاودوره اسلامی شرح دهید؟(1نمره)

تاثیربرآثارنقاشان سده های سیزدهم تا چهاردهم 5/0 ونگار گری دوره اسلامی5/0

420

ازنقاشهای موزائیکی سومین دوره طلایی هنربیزانس دونمونه بیان کنید؟(0/5نمره)

نقاشیهای موزائیکی ایاصوفیه25/0 کلیسای چورا25/0

هنر اروپای غربی قرون وسطا

421

هنرقرون وسطایاعصرایمان به چنددوره تقسیم می شوند؟(75/0نمره)

پیشین 25/0 رمانسک 25/0 گوتیک25/0

422

امروزه قرون وسطابه.........شهرت یافته است.(25/0نمره)

عصرایمان25/0

423

عصرتاریک تنهابه سده های.........و..........میلادی محدودمی شود.(5/0نمره)

هفتم25/0 هشتم25/0

هنر قرون وسطای پیشین

424

شیوه هنری جانورنگاری قرون وسطای پیشین به چه هنرهایی شبیه است؟(1نمره)

اشیاءمفرقی لرستان 5/0 جلدکاری سکاها5/0

425

ویژگی های هنرقرون وسطای پیشین راتوضیح دهید؟(1نمره)

موجودات رابه شکل نقش های هندسی 25/0 وتزئینی 25/0 نشان می دادندوبه طبیعت گرایی توجه نداشتند5/0

رومانسک

426

چرابه هنر رومانسک هنررومی وارمی گویند؟(5/0نمره)

به دلیل شباهت بعضی ازعناصرآن بامعماری روم باستان5/0

427

وجه تمایزهنررمانسک رابادوره های گذشته بیان کنید؟(5/0نمره)

افزایش تعدادکلیساهادرنقاط مختلف اروپای غربی5/0

428

ویژگی های کلیسای دوره ی رومانسک قرون وسطا رابیان کنید؟(1نمره)

طاق های نیم مدوررومی 25/0 استخوان بندی سنگین 25/0 استفاده ازسنگ وآجر25/0 با نقشه ی چلیپایی 25/0 وساخت برج های متصل به کلیسا25/0

429

موضوع حجاری ورودی کلیسا ها رادر دوره بیزانس توضیح دهید؟(1نمره)

موضوع های عبرت آموزازکتاب مقدس بود5/0 تانمازگزاران بامشاهده آن بدون تزکیه واردکلیسا نشوند5/0

باسمه تعالی

سؤالات تاریخ هنر جهان

کتاب درسی سال تحصیلی 91-90

ردیف

سؤالات

430

علت ساخت کلیساهای بزرگ را در دوره بیزانس توضیح دهید؟(25/1نمره)

تسلط قطعی مسیحیت 25/0 اشتیاق مذهبی 25/0 رواج سفرهای زیارتی به سرزمین مقدس 25/0  رشدشهرنشینی 25/0  بهبوداوضاع اقتصادی25/0

431

تندیس های رومانسک دارای چه ویژگی هائی بودند؟(1نمره)

احیاپیکرتراشی باانعکاس هنرروم باستان5/0 پیکره های تمام قد 25/0 ذکرنام هنرمند25/0

432

پیکرتراشی وحجاری دوره رمانسک راشرح دهید؟(1نمره)

پیکرتراشی وحجاری به دلیل تحریم ازسده پنجم میلادی متوقف شده بود5/0 باردیگردر کلیساهای رومانسک دراواسط سده11میلادی رونق گرفت5/0

433

نقاشی های کتاب های دوره رمانسک دارای چه ویژگی هایی بود؟(2نمره)

تابع سنت های کارولنزی واوتونی از  نوع مینیاتوربودند25/0 ودارای جنبه های نمایشی25/0 رمزی25/0 تزئینی25/0 واستفاده ازنگاره های یونانی 25/0 ورومی 25/0 دربعضی ازمواردبامضامین مذهبی25/0 و القای شکل های سه بعدی25/0 را به دنبال داشتند .

گوتیک

434

واژه گوتیک راتوضیح دهید؟(0/75نمره)

برای توضیح هنراواخرقرون وسطا25/0 برگرفته ازقوم گوت ها25/0 غیرکلاسیک 25/0 بدون معماری آن ها25/0
می باشد .

معماری گوتیک

435

معماری گوتیک براساس چه عواملی تقسیم بندی می شود؟(1/5نمره)

تکامل وتحول شکل پنجره ها25/0 وسرعت ونوع تزئین25/0  ارتفاع ساختمان25/0 نوع مصالح25/0 سبک نقاشی25/0 مجسمه سازی25/0

436

تقسیم بندی معماری گوتیک رابیان کنید؟(1/25نمره)

انگلیسی25/0 آلمانی25/0 قایم25/0شعله سان25/0 بین المللی25/0

437

عوامل ساخت کلیسای بزرگ درنقاط مختلف اروپارابیان کنید؟

رشدشهرنشینی25/0 توسعه علوم وفنون25/0 بهبوداوضاع اقتصادی25/0 حس استقلال طلبی25/0

438

معماری گوتیک دارای چه خصوصیاتی بود؟(1/5نمره)

ارتفاع بلند25/0برج های مخروطی25/0 استفاده ازطاق های جناغی25/0 اسکلت سبک25/0 استفاده گسترده ازپنجره های بلندومتنوع25/0  نصب شیشه های منقوش درپنجره هاونورگیرها25/0

نور وشیشه

ردیف

سؤالات

439

به چه دلیل ازشیشه های رنگی درپنجره هااستفاده می شد؟(1نمره)

(نوروشیشه رادرمعماری گوتیک شرح دهید؟)(1نمره)

شیشه های رنگی جای نقاشی های دیواری راگرفت25/0 روی شیشه هاتصاویروشکل مختلف بارنگ های شفاف ودرخشان نقاشی می شد25/0  وعبورنوربه فضای داخلی روشنایی می بخشید25/0 وفضای معنوی وروحانی راسبب می شد25/0

حجاری وتندیس سازی دوره گوتیک

440

حجاری وتندیس سازی دوره گوتیک راشرح دهید؟(1/5نمره)

تندیس سازی وحجاری درآغازدوره گوتیک وابسته به معماری بود5/0 واغلب زینت بخش دو طرف ورودی ها بود5/0 اماکم کم ساخت تندیس هایی که به بناوابسته نبودندنیزرایج شد5/0

441

دردوره گوتیک نخستین اقدام احیای تندیس سازی چه بود؟(0/5نمره)

بهترین نمونه تندیس سازی های گوتیک درجنب ورودی کلیسای شارتربازنمایی شد5/0

442

ویژگی های تندیس سازی گوتیک رابیان کنید؟(1/5نمره)

طبیعت گرایی. وقار . تاکید بر جنبه های عاطفی . چهره های آرام بخش . جامه پردازی . توجه به خصوصیات فردی

443

کلیساهای گوتیک ر نام ببرید5/0

نوتر25/0 سن دنی 45/0

444

نقاشی های دوره گوتیک دارای چه ویزگی هایی بود 1

فرد گرایی25/0 . مناظر طبیعی 25/0. خط های ییچان 25/0. رنگ های درخشان 25/0. علاقه بر تزیین 25/0

445

در دوره گوتیک نقاشی ها به چه شیوه هایی اجرا می شدند 1

مصور سازی25/0. روی چوب 25/0. نقاشی موزاییک 25/0. نقاشی روی شیشه 25/0

446

آثار جتو دارای چه خصوصیاتی بودند .75/0

طبیعت گرایی25/0 . نو آوری در نور25/0 . ایجاد فضای سه بعدی25/0

447

آغاز گر رنسانس چه کسی بود اهل کجا بود؟

جتو25/0 ایتالیا25/0

فصل سیزدهم                            (هنر رنسانس )                         ک: سئوالات کتاب   ه : هدفهای رفتاری کتاب                                                  

448

واژه ی رنسانس در ایتالیا و فرانسه چگونه تعریف شده است ؟ (1)

- ایتالیا به معنی حیات یا نوزایی

- فرانسه به معنی تجدید حیات آموزش ادبیات و هنر کلاسیک

449

جنبش رنسانس را توضیح دهید.

450

رنسانس چگونه جنبشی بود و در کجا شروع شد ؟((75/0)

451

- جنبش فکری و عقلانی که در سده چهاردهم میلادی در ایتالیا شروع شد و در سده شانزدهم میلادی به اوج خود رسید.

452

آغازگر رنسانس در ایتالیا کدامیک از شهرهای زیر بود ؟ (25/0)

الف ) رم  ¨             ب) راونا¨               ج فلورانس þ                د) ناپل ¨

باسمه تعالی

سؤالات تاریخ هنر جهان

کتاب درسی سال تحصیلی 91-90

ردیف

سؤالات

453

آغازگر رنسانس در ایتالیا شهر        فلورانس          بود . (5/0)

خاستگاه رنسانس کشور                  ایتالیا              بود . (5/0)

454

خاستگاه رنسانس و تقسیمات آن را شرح دهید .

455

خاستگاه رنسانس کجا بود و چه تقسیماتی داشت ؟ (5/1)

456

فلورانس خاستگاه رنسانس در ایتالیا بود و تلاشهای فرهنگی آنها به تدریج دنیای فکری انسانها را از ارزشها و اندیشه های دارای جهت گیری فوق طبیعی گسست و به اندیشه ها و ارزش های زندگی بشری و فردگرایی تغییر یافت .

مورخان جدید ، رنسانس ایتالیایی را به سه دوره آغازین ، متعالی و متأخر تقسیم می کنند.

457

مورخان جدید ، رنسانس ایتالیایی را به چند دوره تقسیم می کنند . نام ببرید . (75/0)

سه دوره آغازین ، متعالی و متأخر

458

انسان بر طبق اندیشه ی رنسانس چگونه است ؟ (1)

انسان از قدرت و توانایی خدادادی بر خوردار است و این توانایی در وجود انسانهای بزرگ به صورت موهبت الهی «نبوغ» متجلی می شود .

459

چهار نفر از هنرمندان رنسانس را نام ببرید .

1- چوتو   2- مازاتچو    3- دوناتللو   4- آلبرتی   5- برونلسکی   6- داوینچی  5- میکل آنژ   8- رافائل  9- دورر

460

چه هنرمندانی در جنبش رنسانس نقش داشتند ؟

461

چهار مورد از ویژگیهای هنر دوره رنسانس را ذکر نمائید.

1- احیای روح هنر دوره کلاسیک یونان و رم                   2- طبیعت گرایی

3- فرد گرایی                                                                4- کالبد شناسی انسان

5- تکمیل قواعد پرسپکتیو                                             6- توجه به موضوع های دنیوی

7- رواح نقاشی رنگ و روغن به جای تمپرا                   8- لعاب رنگ کاری برای تجسم گری و طراوت پوست

462

علل شکل گیری جنبش رنسانس چه بود ؟

463

به چه علت هایی رنسانس شکل گرفت ؟

464

چهار علت شکل گیری جنبش رنسانس را ذکر نمائید .

1- توسعه تجارت بین المللی

3- شکل گیری طبقه متوسط

5- کشف سرزمینهای جدید

7- هنر دوستی اشراف جامعه و حمایت از هنرمندان

2- گسترش جامعه شهر نشینی

4- اختراع چاپ و رواج کتابهای چاپی

6- افزایش موقعیت اجتماعی هنرمندان

8- خودباوری و اعتقاد به توانایی و شایستگی انسان

465

پیشگام معماری دوره ی رنسانس ،     برونلسکی      بود .

ردیف

سؤالات

466

پیشگام معماری دوره ی رنسانس             که بود ؟

الف ) آلبرتی ¨   ب) پالادیو ¨                 ج) برنینی¨                 د) برونلسکی þ

467

برای نخستین بار اندازه های دقیق رومی را       برونلسکی        به دست آورد .

468

نظریه « همان تناسبات ریاضی که در موسیقی ، هماهنگی به وجود آورد ، باید در معماری نیز حکمفرما شود » از کیست ؟

الف)          ب) برونلسکی þ           ج )                     د)

469

اعتقاد برونلسکی را در زمینه ی معماری بیان نمائید .

همان تناسبات ریاضی که در موسیقی ، هماهنگی به وجود آورد ، باید در معماری نیز حکمفرما شود .

470

اعتقاد « از معماری تنظیم تناسبات درست ، یعنی تناسباتی ساده و مبتنی بر اعداد صحیح » از کیست ؟

الف) آلبرتی¨            ب) برامانته¨               ج) برونلسکی þ         د) برنینی¨

471

ساخت گنبد کلیسای فلورانس ، از آثار کدام معمار دوره ی رنسانس است ؟

الف) آلبرتی¨           ب) برونلسکی  þ        ج) پالادیو ¨             د) برامانته¨

472

« زیبایی یک بنا از هماهنگی و یگانگی تمام اجزایش حاصل می شود » اعتقاد کدام معمار دوره ی رنسانس بود ؟

الف) برونلسکی¨       ب) پالادیو¨             ج) آلبرتیþ            د) برامانته¨

473

باور آلبرتی در مورد یک بنا چه بود ؟

زیبایی یک بنا از هماهنگی و یگانگی تمام اجزایش حاصل می شود .

474

دیدگاههای کدام هنرمندان دوره ی رنسانس به عنوان سرمشق معماران اروپا قرار گرفت ؟

فیلیپو برونلسکی و آلبرتی

475

دیدگاههای دو هنرمند دوره ی رنسانس     برونلسکی و آلبرتی     سرمشق معماران اروپا قرار گرفت .

476

دیدگاههای کدام هنرمندان دوره ی رنسانس به عنوان سرمشق معماران اروپا قرار گرفت ؟

الف) برونلسکی و پالادیو  ¨     ب) برونلسکی و آلبرتیþ     ج) داوینچی و برونلسکی¨     د) پالادیو و آلبرتی ¨

477

عالی ترین جلوه ی هنر دوره ی رنسانس    نقاشی   و تندیس سازی    است .

478

کدامیک از موارد زیر در مورد نقاشی و معمار ایتالیایی جتو صادق نیست ؟

الف) پیروسنت تندیس سازی و نقاشی رومی¨            ب) آغازگر سبک طبیعت گرایی در ایتالیا ¨

ج) نمایش عواطف انسانی به شکل ساده ¨                 د) نوآور و متحول کننده مکتب فلورانس و میلان þ

479

کدام نقاشان ایتالیایی در جستجوی بیان عواطف انسانی بودند ؟

جتو و مازاتچو

480

کدامیک از هنرمندان زیر برجسته نمایی تندیس ها ، کاربست نور در بازنمایی فضا و تنظیم ترکیب بندی مبتکر بودند ؟

الف) جتو ¨        ب) مازاچتو ¨         ج) دناتللو ¨          د) دورر¨

481

ویژگی آثار مازاتچو را ذکر نمائید .

1- بر جسته نمایی تندیس ها                   2- کاربست نور در بازنمایی فضا و مبتکر تنظیم ترکیب بندی

3- جستجو برای بیان عواطف انسانی        4- تلاش برای واقع گرایی در آثارش

باسمه تعالی

سؤالات تاریخ هنر جهان

کتاب درسی سال تحصیلی 91-90

ردیف

سؤالات

482

مازاتچو چه تغییراتی در نقاشی به وجود آورد ؟ بالا

483

کدام یک از تندیس سازان ایتالیایی رنسانس اصول کلاسیک باستان را با فرهنگ مسیحی عصر خود وفق داد .

الف) لئوناردوداوینچی ¨        ب) دوناتللو  þ      ج) میکل آنژ  ¨     د) وروکیو ¨

484

کدام یک از پیشگامان احیای روح تندیس سازی کلاسیک به شمار می آید .

الف) لئوناردوداوینچی ¨        ب) دوناتللو þ      ج) میکل آنژ¨       د) همه موارد¨

485

تندیس « مرقُس مقدس » ساخت کدام هنرمند دوره ی رنسانس است ؟

الف) دوناتللو ¨                ب) داوینچی¨          ج) میکل آنژ  ¨          د) وروکیو¨

486

کدام تندیس نخستین گام در جهت نمایش حرکت به شمار می آید ؟

الف) تندیس حضرت موسی اثر میکل آنژ ¨          ب) پیکر داوود اثر وروکیو ¨

ج) پیکره داوود آثر میکل آنژ¨                              د) تندیس مرقس مقدس اثر دوناتللوþ

487

تندیس «مرقس مقدس » دوناتللو نخستین گام در جهت نمایش    حرکت      است .

488

دوناتللو از پیشگامان احیای روح تندیس سازی  کلاسیک      به شمار می آید .

489

ویژگی آثار دوناتللو را ذکر نمائید .

بیانگر صلاحیت – وفاداری به ساختار تندیس انسان – کشش عاطفی و در برگیرنده ی همه ی جنبه های رنسانس است – و در نهایت خودباوری انسان را منعکس می کند .

490

کدام مورد از ویژگیهای آثار دوناتللو نیست ؟

الف) صلابت ¨                                   ج) وفاداری به ساختار تندیس انسان ¨ 

ب) انعکاس خودباوری انسان   ¨              د) منبع نور مشخص ¨ 

491

صلابت ، کشش عاطفی و خودباوری انسان از ویژگیهای آثار هنرمند تندیس ساز رنسانس است ؟

الف) میکل آنژ  ¨        ب) دوناتللو  þ       ج) داوینچی ¨             د)

492

ویژگی آثار رافائل و میکل آنژ چه بود ؟

493

اوج هنر رنسانس در آثار کدام هنرمند نقاش تجلی کرده است ؟

الف) جتو ¨          ب) مازاتچو ¨       ج) رافائل  þ    د) دورر¨

494

بهترین و ناب ترین قالب ممکن برای بیان هنر کلاسیک باستان در آثار نقاشی کدام هنرمند دوره ی رنسانس جلوه کرده است ؟

الف) رافائل¨              ب) جتو ¨      ج) دورر¨      د) مازاتچو¨

495

کدام هنرمند دوره ی رنسانس تحت تأثیر داوینچی و میراث هنری روم باستان آثار با ارزشی در زمینه نقاشی و معماری خلق کرد ؟

الف) دورر  ¨         ب) جتو  ¨         ج) رافائل    ¨    د) مازاتچو ¨

ردیف

سؤالات

496

ویژگی آثار رافائل را ذکر نمائید .

لطافت رنگ آمیزی ترکیب بندی غالی کیفیت های عاطفی چهره نگاری

497

کدام مورد از ویژگیهای آثار رافائل نیست ؟

الف) ترکیب بندی عالی ¨     ب) کیفیت های عاطفی ¨         ج) لطافت رنگ آمیزی¨         د) با سمه کاروی روی چوب þ

498

تحت تأثیر داوینچی و میراث هنری روم باستان     رافائل     آثار با ارزشی در زمینه نقاشی و معماری خلق کرد.

499

پرتره ی پاپ لئوی دهم اثر کدام هنرمند دوره ی رنسانس است ؟

الف) جتو¨       ب) مازاتچو¨       ج) رافائل  þ      د) داوینچی ¨

500

پرتره ی مریم گراندوک اثر       رافائل      است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد