سوالات تاریخ هنر جهان

ردیف

                                                                             سؤالات

115

هنر آشوری در زمان آشور بانیپال و آشور نصیربال در کجاها تجلی یافت؟ (1)

در معماری کاخ‌ها5/0 و نقش برجسته‌های دیواری5/0

116

موضوع نقش برجسته‌های آشوری را ذکر کنید؟ (ذکر 4 مورد)(1)

صحنه‌های جنگ25/0، شکار25/0، محاصره شهرها25/0، قلعه ها25/0، مراسم مذهبی25/0، شاه همچون قهرمان همه جا حضور دارد5/0.

117

هنرمندان آشوری در نمایش حیوانات تبحر داشتند.(25/0)

118

هنرمندان آشوری در نمایش صحنه‌های شکار بسیار توانا بودند. (25/0)

119

هنرمندان آشوری حالت‌های گریز و ستیز و مرگ حیوانات را طبیعی ترسیم می‌نمودند. (25/0)

120

تندیس های انسانی در نقش برجسته‌ها و نقاشی‌های دیواری خشک و رسمی هستند. (25/0)

121

طریقه ترسیم فیگور انسان در هنر آشور چگونه بود؟ (1)

غالباً سر و پا از دید جانبی 5/0و بدن از دید روبرو5/0

122

در میان مجسمه‌های آشوری کدام نقش‌ها از همه جالب‌تر است؟ (75/0)

تصاویر شیران 25/0و گاوان بالدار25/0، سر انسان 25/0

123

به چه دلیل حجاران انسان- گاوها را با پنج پا ترسیم می‌کرده‌اند؟ (5/0)

به قصد القای حرکت از دید جانبی5/0

هنر بابل

124

نخستین شکوه هنر بابل در زمان کدام پادشاه بود؟ (25/0)

حمورابی25/0

125

از زمان حمورابی پادشاه بابل چه اثری به جای مانده است ؟ (1)

قانون نامه حمورابی 25/0که بر روی سنگی مخروطیشکل (لوح سنگی)5/0 نقش شده 25/0

126

مشخصات لوح حمورابی را ذکر کنید؟( 5/1)

بر روی این لوح 282 ماده قانون نوشته شده5/0 در بالای لوح حمورابی در حال دریافت قوانین از خدای خورشید (شمس) است. 1

127

دومین دوره هنر بابل در زمان کدام پادشاه می‌باشد؟(5/0)    نبوکل نصر (بخت النصر)5/0

128

در دوره نبوکل نصر در بابل کدام بناها ساخته شد؟(1)

معبد ایشتار و دروازه شهر آن5/0 و برج افسانه ای بابل5/0

129

بابلی ها وارث هنر کدام تمدن ها بودند؟ (5/0)

تمدن سومر25/0و اکد25/0

ردیف

باسمه تعالی

سؤالات تاریخ هنر جهان

کتاب درسی سال تحصیلی 91-90

سؤالات

130

هنر بابل در خدمت مذهب و حکومت بود.(5/0)

131

هنرمندان بابل به ساخت چه بناهایی تمایل داشتند؟ (2)

به ساخت و تزئین معابد5/0، تجسم خدایان 5/0و بازنمایی حکام5/0 و کارگزاران حکومت 5/0

هنر مصر صفحات 26 الی43

طبیعت و تاریخ ص 27

132

عامل زیست محیطی مؤثر بر فرهنگ ، مذهب و هنر مصر کدام است ؟

الف - کمبود باران ¨         ب - رود نیل  þ     ج- تغییرات دما¨     د- همه موارد صحیح است ¨                      25/0

133

هنر مصر شامل چه سلسله هایی می شود ؟ اولیه و قدیم و میانه وجدید                                                                         1

میراث هنر مصر ص 27

134

نقاشی ها و نقوش برجسته مصریان :                                                                                                                            25/0

الف - خشک و بی روح است ¨    ب - دو بعدی و توصیفی استþ  ج - طبیعت گرایانه است¨ د - سه بعدی و روایتی است¨

135

مصریان به منظور زنده نمایی پیکره ها کدام رنگ ها را به صورت قراردادی به کار می گرفتند  ؟ ( حداقل 4 مورد ) قرمز،زرد،آبی،سیاه، سفید                                                                                                                  1

136

هنر مصر هنری ........... و ............. و بادوام است.

الف - طبیعت گرا - خشک¨   ب - سه بعدی - بی روح¨  ج - محافظه کار - ایستاþ د - واقع گرا - دو بعدی¨    5/0

137

در نقاشی مصر افراد فرودست و افراد مهم چگونه ترسیم شده اند؟ افراد مهم سر با نمای نیم رخ وپاها وسینه چشم و شانه از روبرو کمر و کفل در نمای سه رخ و افراد فرودست پرتحرک وزنده                                                                       1

138

مصریان توسط چه عواملی بر تمدنهای دیگر تأثیر گذار بودند؟ (حداقل 4 مورد ) هنر مصری به خاطر استفاده آگاهانه از هندسه در معماری، شیوه تندیس سازی، خوشنویسی (خط هیروگلیف) ساخت تالارهای ستون دار، سال شمار شمسی         1

تاریخ هنر سلسله های مصر

سلسله های اولیه ص 28

139

از جمله قواعد پایه گذاری شده در حجاری و تندیس سازی سلسله های اولیه مصر می باشد :                                     25/0

الف - نمایش چشم از روبرو¨   ب - شبیه سازی چهره ¨      ج - قراردادن جلوتر پای چپ þ     د - نمایش جزئیات ¨

140

مهمترین اثر هنری دوره سلسله ی اولیه مصر که نشانگر خصوصیات هنر مصر می باشدکدام است ؟

الف - لوح نارمر þ       ب - هرم خوفو ¨     ج - ابوالهول¨     د - مقبره ها¨                                             25/0

141

نقوش کنده کاری شده در دو سوی لوح نارمر در دوره سلسله ی اولیه مصر نمایشگر چیست ؟                                      1      

در دوسوی این لوح به یک رویداد سیاسی اشاره دارد و گویای اتحاد مصر علیا وسفلی توسط نارمر است.

سؤالات

142

ساختار مقبره در دوره سلسله اولیه مصر و تزیین سطوح داخلی آن چگونه است ؟                                                     2

در این دوره مقبره ها را به شکل حفره های مستطیل شکل می ساختند و متوفی را داخل آن قرار داده و روی آن را با سقف چوبی پوشانده و درون آن هدایا و لوازم زندگی برای جهان بعد از مرگ قرار داده و سطوح آن را با نقاشی وحجاری تزیین می کردند.

143

سلسله های قدیم ص 28 و ص 29

144

اهرام سه گانه مصر در این دوره ساخته می شوند :                                                                                           25/0

الف - سلسله جدید ¨      ب - سلسله میانی¨       ج - سلسله اولیه¨      د - سلسله قدیم þ

145

هنر این دوره از تمدن مصر حالتی حماسی و شاعرانه دارد :                                                                                25/0

الف - سلسله قدیمþ         ب - سلسله اولیه¨        ج - سلسله میانی ¨      د - سلسله جدید¨

146

بزرگترین و کهن ترین هرم از اهرام سه گانه مصر است :                                                                                    25/0

الف - هرم خوفو  ¨     ب - هرم خفرن ¨       ج - ابوالهول¨       د موارد الف و جþ

147

تندیس مشهور ابوالهول (پدرترس)در نزدیکی این هرم قرار دارد :                                                                       25/0

الف - هرم خفرنþ        ب - هرم موکرینوس¨     ج - هرم خئوپس ¨       د - هرم خوفو   ¨

148

نگرش مصریان در مورد زیبایی است :                                                                                                          25/0

الف - خشک و بی روح ¨       ب - جنبه مذهبی¨       ج - امری باطنی  þ       د - امری ظاهری ¨ 

149

روح در نزد مصریان با نام  کا  شناخته می شود.                                                                                             25/0

150

شکل کلی تندیسهای مصری در دوره سلسله قدیم اکثرا مکعبی و استوانه ای است .                                                 5/0

151

نمونه برجسته طبیعت گرایی در جانور نگاری مصریان سلسله قدیم غارهای هرم است.                                              25/0

152

اوج تندیس سازی در حکومت خفرن را در این تندیس بسیار زنده می توان مشاهده کرد :                                           25/0

الف - بزرگ زاده مصری¨              ب - سر آخناتون ¨         ج - کاتب نشستهþ      د - ماسک توت عنخ آمون¨

153

اعتقاد هنرمند مصری به جهان بعد از مرگ را توضیح دهید ؟                                                                           1

مصریان به زندگی ابدی در جهان بعد از مرگ باور داشتند ومعتقد بودند که روح در موقع مرگ، بدن را ترک ودر جهان دیگر مجدداً در جسم متوفی حلول می کند.

154

نگرش مصریان به فانی بودن جسم ، چه ساختی را در هنر به دنبال داشت ؟                                                            1

به دلیل فانی بودن جسم در نظر هنرمند مصری، آنها برای متوفی پیکره ای بدلی از جسمی سخت (معمولاً سنگ خارا)
می ساختند تا روح که در نزد مصریان کا نام داشت در جسم بدلی حلول کند و در جهان دیگر به حیات خود ادامه دهد.

155

ساخت تندیس برای افراد متوفی در مصر به چه منظوری صورت می گرفت ؟

سلسله های میانی و جدید ص 30

156

این دوره از هنر مصر را دوره طلایی معبد سازی می دانند :                                                                               25/0

الف - سلسله قدیم ¨            ب - سلسله میانی ¨         ج سلسله جدید þ       د - سلسله اولیه¨

157

از یادمانهای برجسته دوره سلسله جدید مصر می باشد :                                                                                      25/0

الف - معبد رامسس دوم¨        ب - لوح شاه نارمر ¨       ج - معبد حت شپ سوت þ      د - اهرام سه گانه¨

باسمه تعالی

سؤالات تاریخ هنر جهان

کتاب درسی سال تحصیلی 91-90

ردیف

سؤالات

158

دو تن از حاکمان سلسله جدید مصر اختاتون و توت عنخ آمون می باشد .                                                           5/0

159

یادگار برجسته معماری دوران فرمانروایان قدرتمند مصر ، رامسس دوم و سوم  معبد آمون در الاقصر است .                     25/0

160

از جمله آثار خلق شده در دوره آخناتون که در آن واقع گرایی و طبیعت گرایی به چشم می خورد ، می باشد :                     25/0

الف - غازهای مدم¨   ب - سر آخناتونþ      ج - ماسک زرین تابوت توت عنخ آمون ¨    د - معبد حت شپ سوت¨

161

موضوع آثار تزئینی مصر برگرفته از این عناصر است :                                                                                       25/0

الف - کوه و آب¨       ب - نیلوفر و پاپیروس þ       ج - طبیعت و انسان ¨       د - زندگی روزمره  ¨

162

موضوع نقاشی های دیواری سلسله جدید مصر ، موسوم به کتاب مردگان چیست ؟ مراحل زندگی بعد از مرگ را نشان می دهد.            25/0                          

اتروسک و روم باستان  صفحات 43 الی 52

163

اتروسک ها تحت تأثیر این تمدن بودند :                                                                                                    25/0

الف - مصر ¨         ب - یونان þ       ج - میانرودان ¨        د - اژه ¨

164

از ابتکارات اتروسک در معماری است :                                                                                                      25/0

 الف - ایوان ستون دار ¨      ب - سنتوری ¨       ج - خیابانهای عمود بر هم  þ          د - سقف شیروانی¨

165

معماری اتروسک دارای چه خصوصیاتی بود ؟                                                                                               1

معماری اتروسک ساده و روستایی مآب است. استفاده از تاق های گهواره ای در ورودی شهر ها و از ابتکارات دیگر آنها ایجاد خیابان های عمود بر هم بود.

166

ساختار معابد اتروسک چگونه است ؟                                                                                                         1

معابد اتروسک به شکل مربع ساده ای با ایوانی ستون دار و سقفی شیروانی مانند بود که بر روی سکویی نسبتاً بلند ساخته می شد و بر لبه بام تندیس هایی از جنس گل پخته قرار می دادند.

167

اتروسک ها استفاده از این ساختار معماری را از یونانی ها فرا گرفته بودند :                                                             25/0

الف - طاق های گهواره ایþ        ب - سنتوری ¨      ج - سقف شیروانی ¨       د - خیابانهای عمود بر هم¨

168

کاربرد هنر تندیس سازی اتروسک در چه زمینه ای بود :                                                                                 25/0

الف - تئاتر ¨      ب - تدفینþ        ج - تزئین بنا¨       د -تزئین معابد¨

169

این تندیس سفالی از آثار برجسته تندیس سازی اتروسک ها است :                                                                       25/0

الف - تندیس شیوا¨        ب - تندیس زئوس¨        ج - تندیس دیسک پران  ¨      د - تندیس آپولونþ

170

این تندیس مفرغی ، نماد شهر روم محسوب می شود  :                                                                                  25/0

الف - ماده گرگþ          ب - اسب سوار¨         ج - زئوس ¨      د - آپولون¨

171

مقابر اتروسک دارای چه ساختار و تزئینی بودند ؟                                                                                           1

مقابر اتروسک به شکل اتاق و دارای طاقچه هایی در پیرامون بود، سطوح بین طاقچه ها را با نقاشی هایی بسیار طبیعت گرایانه تزیین و شور و نشاط زندگی روزمره را در آن ها منعکس می کردند.

ردیف

سؤالات

روم باستان صفحات 45 و 46 و 47

تاریخ و سرزمین روم

172

روم تحت تأثیر کدام تمدن ها قرار داشت ؟                                                                                                     25/0

الف -  اژه و یونان  ¨       ب - اتروسک و یونانþ        ج - ایونی و دوریسی¨        د - مصر و اژه¨

173

رومی ها با هنر یونان چه برخوردی داشتند ؟                                                                                                   5/0

رومی ها نه تنها هنرمندان و آثار هنری یونان را به کشور خود منتقل کردند بلکه از آثار آنها کپی های فراوان تهیه می کردند.

174

نمونه پذیرش عناصر هنری ایران زمین در هنر روم می باشد :                                                                             25/0

الف - ساخت معابد مهری þ       ب - ساخت طاق نصرت¨       ج - ساخت حمام¨    د - ساخت آمفی تئاتر¨

175

پذیرش آیین ایرانی ایزد مهر توسط روم در این اثر متجلی است :                                                                           25/0           

الف - ساخت معابد مهری¨        ب - ساخت طاق نصرت¨       ج - ساخت حمام ¨     د - ساخت آمفی تئاتر¨

176

رومی ها مردمی .......... و .............. و عمل گرا و آینده نگر بودند :                                                                            5/0

الف - طبیعت گرا و آرمان گرا ¨    ب - واقع گرا و خرد پیشه þ    ج - رمز گرا و رسمی¨    د - علم گرا و خرد پیشه¨

معماری

177

عالی ترین هنر رومیان است :                                                                                                                     25/0

الف - تندیس سازی¨           ب - معماریþ         ج - نقاشی¨           د - موزاییک¨

178

توانمندی رومی ها در زمینه معماری در ساخت چه مواردی بود ؟                                                                        1

رومی ها در ساخت معابد، بناهای عمومی، حمام های پرتحمل، استادیوم، میدان، بازار، کاخ، طاق نصرت، آمفی تئاتر، خانه های شخصی (ویلا)، جاده، پل و آبراه توانا بودند.

179

رومی ها در ساخت چه اماکنی یا مکانهایی توانمند بودند ؟

180

قدیمی ترین بنای رومی ها در شهر روم است :                                                                                                25/0

الف - معبد چایتیا ¨       ب - معبد پانتئون¨         ج - معبد فورتونا ویریلیسþ         د - معبد مهر¨

181

این معبد از جمله معابد رومی است که طرح مدور آن برگرفته از کلبه های روستایی روم و نمای آن از معماری یونان الهام گرفته است :

الف - معبد سیبیلþ          ب - معبد شیوا¨          ج - معبد آناهیتا¨         د - معبد دلفی¨                              25/0

182

از باشکوه ترین و عظیم ترین بناهای مدور و گنبد دار رومی است :                                                                         25/0

الف - معبد چایتیا¨           ب - معبد کارله¨          ج - معبد پانتئونþ       د - معبد زوسر¨

183

معبد سیبیل در روم دارای چه ساختاری بود ؟                                                                                           5/0

 طرح مدور این معبد از کلبه های روستایی روم و نمای زیبای آن از معماری یونان الهام گرفته است.

184

از ابتکارات رومی ها در ورودی ها و پل ها و آبراه ها می باشد :                                                                             25/0

الف کاربرد سنگهای نازک¨    ب استفاده از طاق های گهواره ای  þ     ج ایجاد دیوار با بتن¨    د- نماسازی با آجر¨

185

از شاهکارهای مهندسی و معماری روم است :                                                                                                 25/0

الف – کاربرد طاق های گهواره ای¨       ب – راهرو های داخلی ¨          ج – ساختمان کولوسئوم þ      د – آمفی تئاتر ¨

باسمه تعالی

سؤالات تاریخ هنر جهان

کتاب درسی سال تحصیلی 91-90

ردیف

سؤالات

186

ساخت این تالارها توسط کنستانتین و به منظور افزایش گنجایش جمعیت صورت گرفت :                                              25/0

الف تالارهای مدور ¨      ب تالارهای باسیلیکا  þ         ج کولوسئوم  ¨        د طاق نصرت¨

187

هدف از ساخت طاق نصرت های رومی بود :                                                                                                   25/0

الف نماد پیروزی¨        ب تجلیل از امپراتوران پیروز جنگ þ         ج نماد صلح  ¨       د نماد جنگ ¨

188

ابداعات معماری روم کدامند ؟                                                                                                                       1

تاق های گهواره ای یا قوسی، ساختمان کلوسئوم، ساخت باسیلیکا، ساخت طاق نصرت های یک یا سه دهانه، تندیس سازی

تندیس سازی

189

مهم ترین دستاوردهای رومی ها در زمینه تندیس سازی است :                                                                            25/0

الف واقع نمایی در تک چهره ها þ  ب ساخت تندیس های تمام قد¨  ج صورتگری آرمانی ¨  د نقوش روایتگر¨

نقوش برجسته

190

نقوش برجسته رومی به دو گروه گزارشی و تدفینی تقسیم می شوند.                                                                                5/0               

191

موضوع نقوش برجسته گزارشی و یا تدفینی رومی را چه مواردی در بر می گرفت ؟                                                                     1        

در این حجاری ها، صحنه های زندگی روزمره و اساطیری، نوشته، علائم، نشانه ها و نقوش گیاهی و جانوری می شد.

192

آثار نقاشی روم از شهرهای پمپئی و هرکولانیوم در کاوش های باستان شناسی سده هیجدهم کشف شد.                                  5/0

193

رومی هادر تندیس سازی و نقاشی به تلفیق آرمان گرایی و واقع گرایی می پرداختند.                                                           5/0

194

نقاشی های رومی دارای چه خصوصیاتی بودند؟                                                                                          2

رومیها مضممون های اساطیری را با برداشتی واقع گرایانه به تصویر می کشیدند. رومی ها قواعد پرسپکتیو علمی را نمی دانستند، ولی بدون به کار بردن آن، مسائلی چون کوچک نمایی نقش افراد و اشیاء و جونمایی در فضا را با مهارت کامل حل می کردند.

195

هنر موزاییک چگونه هنری بود ؟ هنر موزاییک نوعی هنر معرق با سنگ های الوان کوچک برای تزیین سطوح معماری است.1

196

نقاشی های روم چه مضامینی را در بر می گرفت؟  رومی ها مضامینی چون صحنه های اساطیری، زندگی روزمره، طبیعت بی جان، صحنه های بازی، باغ های پرگل و گیاه و صحنه های طنز و درام را به تصویر می کشیدند.                                               2

197

کاربرد هنر موزاییک در روم چه بود ؟ رومی ها از موزاییک برای زیباسازی کف بناها استفاده می کردند اما به تدریج انواع مضامین با کارکردی نقاشی گونه در دیگر بخش های ساختمان نیز به کار گرفته شد و اعتباری در حد نقاشی کسب کرد.                 2

هنر اژه  و یونان صفحات 33 الی 42

198

این اقوام سازنده تمدن اژه ای هستند:                                                                                                           25/0

الف میان رودان و مصر ¨   ب -  دوریسی ها و ایونی ها ¨  ج مینوسی ها و میسنی ها þ    د اتروسک و روم¨

199

این اقوام نقش مؤثری در شکل گیری تمدن یونان ایفا کردند :                                                                              25/0

الف – اتروسک ها ¨              ب – ایونی ها  ¨                       ج – اژه ای هاþ          د – میان رودان¨

ردیف

سؤالات

200

هنر اژه ای دارای چه ویژگی هایی است ؟ تندیس های انسانی ساده و از شکل هندسی وزاویه دارد برخوردارند، نقاشی دیواری از شکل های ساده هندسی تا طبیعت گرایی را نشان می دهند. در آثار هنری آنها، شادی، شوخ طبعی و حرکات موزون دیده می شود. هنر اژه ای با وجود تأثیرات شرقی از شخصیتی مستقل ونو ظهور برخوردار است.                                                                                                 2

201

هنر تندیس سازی انسانی در اژه دارای چه ویژگی است ؟ تندیس های انسانی ساده و از شکلی هندسی و زاویه دار برخوردارند.  5/0

202

نقاشی دیواری اقوام اژه ای از چه خصوصیتی برخوردار است ؟نقاشی دیواری از شکل های ساده هندسی تا طبیعت گرایی را نشان می دهد. 5/0

203

در آثار هنری اژه ای ها شادی و شوخ طبعی و حرکات موزون دیده می شود .                                                         5/0

204

میراث هنری اژه ای هاشامل چه مواردی است؟ 1- معماری 2- قبور سنگی 3- تندیس سازی  4- نقاشی دیواری   5- سفال های منقوش      1

هنر یونان

سرزمین و مردم یونان صفحه 35

205

در میان اقوام یونانی دوریسی ها و ایونی ها مشهور هستند.                                                                               5/0

206

عوامل مؤثر در رشد سریع تمدن یونان کدامند؟ آب و هوای مساعد-فراوانی منابع طبیعی-راههای امن دریا-نزدیکی به تمدن های مصر و میانرودان- روح آزادی خواهی- نداشتن حاکمان مستبد- داشتن روحیه بازرگانی                                                                                                   1

شیوه یا دوره های هنر یونان صفحه 35

207

دوره های هنر یونان شامل هندسی و باستانی و کلاسیک و هلنی می باشد.                                                                  5/0

208

اوج هنر یونان در این دوره متجلی می شود:                                                                                                               25/0

الف هندسی ¨         ب کلاسیکþ          ج باستانی ¨       د هلنی¨

209

دوره شکل گیری (شیوه هندسی)صفحه 35

210

این دوره از هنر یونان را مرحله شکل گیری تمدن یونان می دانند:                                                                        25/0

الف کلاسیک¨        ب هلنی¨       ج هندسیþ         د باستانی¨

211

آغاز تاریخ مستند یونان با این عامل همزمان است :                                                                                                      25/0

الف برگزاری نخستین بازیهای المپیک þ  ب اختراع خط ¨ ج شکل گیری سفالینه ها ¨  د ورود میسنی ها به خاک یونان¨

212

هنر دوره هندسی یونان شامل سفالینه ها با نقوش هندسی ،جانوری و انسانی است .                                            25/0

213

نقوش سفالینه های دوره هندسی یونان شامل نقوش هندسی و جانوری و انسانی است.                                        5/0

214

موضوع نقاشی های روی سفال در دوره هندسی یونان برگرفته از دو حماسه ایلیاد و ادیسه توسط هومر است.               5/0

215

مهمترین رویداد دوره هندسی یونان می باشد:                                                                                                  25/0

الف شکل گیری سفالینه ها ¨ ب نگارش دو حماسه ایلیاد و ادیسه þ   ج برگزاری بازیهای المپیک ¨ د نقاشی روی سفال¨

دوره خاور مآبی ( شیوه باستانی ) صفحه 36

216

آشنایی یونان با تمدن و هنر میانرودان و مصر در این دوره اتفاق افتاد :                                                                    25/0

الف – هندسی¨         ب – خاور مآبیþ          ج – کلاسیک ¨      د – هلنی¨                                         

217

نقاشی روی سفال با شیوه سیاه گون از ابداعات این دوره از هنر یونان است :                                                             25/0

الف – باستانیþ          ب – کلاسیک¨          ج – هندسی¨           د – هلنی  ¨

باسمه تعالی

سؤالات تاریخ هنر جهان

کتاب درسی سال تحصیلی 91-90

ردیف

سؤالات

218

تندیس زنانه الهه هرا متعلق به این دوره هنر یونان می باشد:                                                                                25/0

الف – هندسی ¨        ب – کلاسیک¨           ج – هلنی¨               د – باستانیþ                                   

219

دلیل اطلاق عنوان خاور مآبی به دوره باستانی هنر یونان است :                                                                            25/0

الف – تآثیر پذیری هنر یونان از میانرودان در این دورهþ           ب – تکامل هنر یونان در این دوره  ¨

ج – نگارش دو حماسه ایلیاد و ادیسه ¨                               د – ابداع نقاشی سیاه گون در این دوره ¨

220

نقاشی ها و تندیس های شیوه باستانی هنر یونان دارای چه خصوصیاتی می باشند ؟                                             5/1

جاندار، با حالت، پر جنبش و از تازگی و سرزندگی برخوردارند.

221

کدام گزینه خصوصیات نقاشی و تندیس سازی شیوه باستانی هنر یونان را در بر نمی گیرد؟                                            25/0

الف پرجنبش و با حالت¨        ب تازه و سرزنده ¨          ج جاندار ¨      د خشک و رسمیþ

222

تندیس سازی دوره باستانی هنر یونان متآثر از کدام خصوصیات تندیس سازی مصری است ؟                                     5/1

1-روش کنده کاری روی سنگ 2- حالت ایستادن با پای چپ جلو 3- مکعب نمایی و یکپارچگی قالب بدن

223

خصوصیات تندیس سازی یونانی کدامند؟                                                                                                   1

1-نشان دادن تمام جزئیات بدن 2 – تندیس های یونانی هوشیار وهیجان زده وسرشار از جنبش و با نگاه مستقیم هستند.

224

تفاوت تندیس سازی هنرمند یونانی با هنرمند مصری چیست ؟                                                                          1

تندیس ساز یونانی تلاش می کرد تمام جزئیات بدن را نشان دهد واز سنگ نقشی جاندار و پتأثیر گذار به وجود آورد.

225

ساختمان معابد یونانی دارای چه ساختاری است ؟معابد یونانی اغلب1-به طرح مربع مستطیل2- با سقف شیروانی3- دور ستونی4- نمای بالای ورودی ساختمان، شکلی مثلثی شکل دارد که به آن سنتوری می گویند.                                                                                1

226

نمای مثلثی شکل ورودی ساختمان معابد یونان را به این نام می خوانند :                                                                25/0

الف – سنتوریþ         ب – سیاه گون ¨      ج – قرنتی ¨       د – گل کنگری¨

227

در نمای سنتوری معابد یونان از این هنر استفاده می شود :                                                                                 25/0

الف نقاشی¨         ب حجاری¨        ج نقش برجسته¨          د موارد ب و جþ

دوره کلاسیک صفحات 37 و 38 و 39

228

این دوره از هنر یونان بزرگترین ارمغان هنر یونان به جهانیان است :                                                                     25/0

الف هندسی¨       ب خاور مآبی ¨        ج کلاسیکþ        د هلنی¨

229

دوره کلاسیک هنر یوناندر کدامیک از هنرهای اروپا تآثیر گذار  است ؟                                                                   25/0

الف معماری سفالکری نقاشی ¨  ب معماری تندیس سازی نقاشیþ     ج نقاشی حجاری نقش برجسته¨

230

هنرمند یونانی دوره کلاسیک توانست احساس و عقل و طبیعت را در آثار خود مجسم کند .                                  5/0

231

اساس هنر یونان در دوره کلاسیک چه ویژگیهایی را شامل می شود ؟                                                                2

نظم، تناسب وهماهنگی در جزء و کل، سادگی و استحکام، قرینه سازی ماهرانه، تعادل وتوازن، غلبه عقل بدون فنا کردن احساس است.

ردیف

سؤالات

232

تندیس های این دوره از هنر یونان جزء عالی ترین نمونه های هنر تندیس سازی در جهان هستند :                                 25/0

الف – هلنی¨       ب – کلاسیک þ      ج – باستانی¨       د – هندسی¨

233

این معبد سمبل معماری کلاسیک یونان محسوب می شود :                                                                                25/0

الف – معبد پانتئون¨         ب – معبد دلفی¨        ج – معبد پارتنونþ         د – معبد سیبیل¨

234

معبد پارتنون در یونان به شیوه دوریک ساخته شده است .                                                                                 25/0

235

شیوه هنری دوریک جدی ، سنگین و نیرومند و  شیوه هنری ایونی نرم و دلپذیر است.                                              1

236

این ساختمان در دوره کلاسیک یونان به شکل نیم دایره یا دایره و در شیب تپه ها ساخته می شد:                                   25/0

الف – تئاتر سرگشاده þ       ب – معابد¨      ج – سنتوری¨       د – حمام کاراکارا¨

237

انواع ستون های معماری یونانی کدامند ؟ نام ببرید.                                                                                           5/1

یونانی ها در ساختمان ها از سه نوع سرستون به نام های دوریک (خاسته در خاک اصلی یونان) وایونی (برخاسته در سواحل اژه وصغیر) کرنتی یا قرنتی (ترکیبی از این دونوع) استفاده می کردند.

238

تندسی سازی دورهکلاسیک یونان دارای چه ویژگیهایی است ؟ تندیس سازان این دوره با شناخت اندام انسان، با سنگ وفلز به ساخت تندیس پرداختند و تا مراحل تکمیل جزئیات و حرکات بدن پیش رفتند و به نمای روبرو اهمیت دادند. تندیس سازان یونانی تلاش می کردند که تصویری آرمانی از انسان ارائه دهند.                                                                                         2

239

در نقوش برجسته دوره کلاسیک ، از این عامل به منظور نمایش عمق بهره می گرفتند :                                               25/0

الف نمایش جزئیات بدن¨   ب استفاده از پاچه و لباسþ ج نمایش صورت با نمای روبرو ¨ د تکنیک سایه روشن¨

دوره هلنی صفحات 40 و 41

240

سبک هلنی یونان از آمیختن این دو شیوه بوجود آمد :                                                                                       25/0

الف هنر یونان و روم¨       ب هنر یونان و آسیای صغیر¨      ج هنر یونان و سبک محلیþ     د هنر روم و آسیا¨

241

ویژگی های تندیس سازی دوره هلنی یونان کدامند؟ تندیس ساران ایندوره به واقعیتهای زندگی انسانهای عادی توجه کرده و احساس انسان ها را به شکل هیجان، حسرت، نگرانی، رنج، خودخواهی و پیروزی در تندیس ها مجسم می کردند.               1

242

هنر هلنی یونان حاصل تلفیق این سبک ها است :                                                                                            25/0

الف – محلی – هلنی ¨      ب – یونانی – محلیþ      ج – باستانی – خاور مآبی¨     د – کلاسیک –هلنی¨

243

پیکره ماوسولوس از آثار این دوره از هنر یونان است:                                                                                         25/0

الف هندسی  ¨        ب کلاسیک¨         ج هلنیþ       د خاورمآبی¨

244

تندیس الهه پیروزی نمونه ای از آثار با ارزش این دوره از هنر یونان است :                                                               25/0

الف – هلنی ¨        ب – کلاسیکþ      ج – باستانی¨      د – خاور مآبی ¨

245

گزینه مناسب عبارات سمت چپ را از گزینه های سمت چپ انتخاب و در مقابل هر یک بنویسید:

1 – دوره شکل گیری هنر یونان الف – دوریک

2 – الهه پیروزی ب - پارتنون

3 – سمبل معماری کلاسیک یونان ج - ایونی

4 – شیوه هنری نرم و دلپذیر در هنر یونان             د - کلاسیک

                                                                 ه - هندسی

باسمه تعالی

سؤالات تاریخ هنر جهان

کتاب درسی سال تحصیلی 91-90

ردیف

سؤالات

246

این تندیس دوره کلاسیک یونان با بال های گشوده در حال فرود بر دماغه کشتی نشان داده شده است :               25/0 نمره

الف – پیکره ماوسولوس ¨     ب – الهه پیروزیþ       ج – تندیس زئوس ¨    د – تندیس دیسک پران¨

247

  فصل ششم                                     هنر هند    ( سرزمین هند خصو صیات هنر هند )           صفحه اول

248

عامل اتحاد اقوام و نژادهای مختلف در هند چیست 0( هدف رفتاری )                                                          25/0 نمره

الف معابد¨           ب- زبان  ¨           ج- رقص های مذهبی ¨                  د- مذهب هندو  þ

249

چه عاملی باعث اتحاد بین اقوام و مذاهب مختلف در هند است0( هدف رفتاری )                                                    5/0 نمره

اعتقاد به مذهب برهمنی (هندو) -  و حفظ سنن آن                                       

250

هند در چه قرنی دارای حکومت یک پارچه شد 0 قرن بیستم                                                                               5/0 نمره

251

هند در قرن .................. دارای حکومت یک پارچه شد0                                                                         25/0 نمره

الف نوزدهم¨                       ب- بیستم  þ                    ج- هیجدهم  ¨                          د- هفدهم¨

252

مهاجمان هند واروپایی در سال ................. از سمت شمال غرب وارد سرزمین هند شدند0                                  25/0 نمره

الف   1600پیش از میلاد¨      ب- 1500  پیش از میلاد  þ      ج- 1700  پیش از میلاد¨    د-1900  پیش از میلاد ¨                   

253

مناطق مسلمان نشین که در قرن بیستم از هند جدا شدند را نام ببرید0پاکستان – بنگلادش                                    5/0نمره

254

در تندیس سازی بودا ، آنچه مد نظر تندیس سازان هندی بوده است را نام ببرید0( هدف رفتاری )             5/0نمره

حالت تفکر – نمایش اندام نرم، خمدار، گرد همرا ه با حرکات مو زو ن به ویژ ه برای رقص های مذهبی (با نظر مصحح به ذکر دو مورد نمره داده شود0)

255

1-     هنر هند ، هنری ............ است که " نمادها " در قالب تندیس و نقاشی متجلی می شود0 ( هدف رفتاری )         25/0 نمره

  الف   مذهبی þ             ب- نمایشی ¨                    ج- جانور نگاری ¨                       د- طبیعت گرا  ¨   

256

تندیس های هندی ، شخصیت های مذهبی را در شکلی ................ نشان  می دهد تا بیانگر ستایش نیایشگر باشد0 ( هدف رفتاری )            

     انسان گونه                                                                                                         25/0 نمره

257

در هنر هند ، تندیس های بودا و ایزدان چگونه جلوه نمایی می کنند0 ( هدف رفتاری )                 1 نمره

تندیس بودا در حالت نشسته و ایستاده  تندیس ایزدان به صورت مرد و زن ورقص های مذهبی جلوه نمایی
می کنند0( با نظر مصحح ذکر 4 مورد کافی است)

ردیف

سؤالات

258

چشمگیر ترین جلوه هنر هند را بنویسید 0( هدف رفتاری )                                                                25/1 نمره

تندیس های بودا در حالت ایستاده و نشسته  -  تندیس های ایزد ان به صورت  ز ن ومرد و رقص های مذهبی

259

هنر هند  دارای چه خصو صیاتی است 0 ( ذکر 3 مورد کافی است )    ( هدف رفتاری   )                                      75/0 نمره

هنری مذهبی و بر اساس نیازها و دستور العمل های مذهب بودایی و برهمنی است و نمادهای مذهبی را در قالب تندیس ، نقاشی ، ساخت معابد متجلی می کند 

هدف هنرمند ساخت اثر زیبا نیست ، بلکه تجسم حقایق مذهبی  و معنوی برای مومنان است و تندیس های مذهبی به شکلی انسان گونه است تا بیان گر ستایش وسپاس نیایشگر باشد 0 تندیس های بودا در حالت نشسته و ایستاده -  تندیس ایزدان به صورت مرد و زن ورقص های مذهبی جلوه نمایی می کنند0تندیس های بودا در حالت تفکر – نمایش اندام نرم، خمدار، گرد همرا ه با حرکات مو زو ن به ویژ ه برای رقص های مذهبی مد نظر تندیس سازان بوده است 0

فصل ششم                                    (تمدن دره سند )  (هنر هند در دوره ی بودایی)              صفحه دوم

260

در چه سالی جوامع عصر نو سنگی دره سند  ،وارد عصر شهر نشینی شدند0          3000  پیش از میلا د                   5/0 نمره

261

جوامع عصر نو سنگی دره سند در سال ..................... وارد عصر شهر نشینی شدند 0       3000  پیش از میلاد           5/0 نمره

262

محو طه های  ............... و................ در کنار رود سند ، مراحل شکل گیری تمدن هند را نشان می دهد 0                     5/0 نمره

 موهنجودارو   -   هاراپا

263

مراحل شکل گیری تمدن هند در کنار رود سند ، در چه محوطه هایی است .نام ببرید 0       موهنجودارو   -   هاراپا     5/0 نمره

264

کهن ترین نقش مایه های هنر هند ی.................می باشد0 

  الف   بز کوهی ¨               ب- گاو بالدار¨                 ج- اسب þ         د- گاو کوهاندار  ¨              25/0 نمره

265

نام دو محوطه ، در کنار رود سند که مراحل شکل گیری تمدن هند است را بنویسید 0 موهنجودارو   -   هاراپا             5/0 نمره

266

کهن ترین نقش مایه های هنر هندی را نام ببرید                                                                                     05/0 نمره

گاو کوهاندار  - فیل –  تمساح -  کرگدن -  ایزدان انسان ریخت 0   (با نظر مصحح به ذکر دو مورد نمره داده شود0)              

267

خصوصیات  تندیسک های دره سند را بنویسید0   ( هدف رفتاری   )       

دارای شکل های نرم  - خمدار اندام گرد و برجسته هستند. (با نظر مصحح به ذکر دو مورد نمره داده شود0)        5/0 نمره

268

اساس اعتقادی مذا هب هندی را بنویسید 0             ( هدف رفتاری   )                                                       5/0 نمره

اعتقاد به تنا سخ  و چرخه حیا ت        

269

هسته مرکزی مذاهب هندی ، اعتقاد به .................... و چرخه حیات بود 0 ( هدف رفتاری   )                              25/0 نمره

   تناسخ

270

هسته مرکزی  اغلب مذاهب هندی .................... است  0         ( هدف رفتاری   )                                           25/0 نمره

  *الف   تناسخ þ                  ب- آیین برهمن¨                ج- ظهور بودا  ¨              د- حضور نمادین بودا¨

271

هسته مرکزی مذاهب هندی ، اعتقاد به تناسخ و  چرخه حیات بود 0 ( هدف رفتاری   )                                 25/0 نمره    صحیح þ                   غلط 5

فصل ششم                                              (هنر هند   -  دوره مئوریا )                                                صفحه سوم

باسمه تعالی

سؤالات تاریخ هنر جهان

کتاب درسی سال تحصیلی 91-90

ردیف

سؤالات

273

بودا برای رستگاری انسان چه دستور العمل هایی را صادر کر 0 آن را بنویسید0                                              75/0 نمره

 چشم پوشی از خواسته های نفسانی

274

درخشان ترین دوره ی تاریخی هنر هند کدام گزینه است 0                                                                       25/0 نمره

 *الف   مئوریا þ                         ب-  شونگا ¨                          ج-  آندرا ¨                   د- گوپتا¨

275

در زمان فرمانروایی ................، هنر هند در زمینه های مختلف از هنر هخامنشی متاثر شد 0     ( هدف رفتاری   )         25/0 نمره 

 آشوکا

276

معماری استوپا (یادگار بودا ) را  در هنر هند  ،توضیح دهید 0( هدف رفتاری   )         

استوپا چگونه ساختمانی است توضیح دهید0                                               25/1 نمره 

شامل یک گنبد بر پایه ای گرد یا چهار گوش و یک فضای مربع شکل بر قله آ ن و یک دکل بلند بر افراشته در وسط
آ ن بود
0

277

ساخت تالارهای ستون دار بنای .............. در هنر هند ، متاثر از بناهای تخت جمشید بوده است 0( هدف رفتاری   )      25/0 نمره             

  پاتنا 

278

استوپا ، نموداری کیهانی است که دروازه هایش چهار نقطه کوه جهانی را نشان می دهد  0       ( هدف رفتاری   )       25/0 نمره 

   صحیح þ                   غلط 5

279

دلیل ساخت غار-  معبد ها ی دوره ی مئوریا ، در هنر هند را بنویسید0                                                                   1 نمره

در تابستان خنک  و در زمستان گرم است  و مکانی مناسب برای انجام مراسم نیایش جمعی بوداییان است 0

280

کدام یک از گزینه های زیر مربوط به معماری  " استوپا" است 0                 ( هدف رفتاری   )                             25/0 نمره 

 الف – دارای طاق گهواره ای  و تالار ستون دار است                                        ب – ایوان ستون دار و چتر های مطبق است

  ج-  ایوانی که دارای لبه خمیده به سمت بالا است                              *د- دارای گنبد و یک دکل بر افراشته در وسط آن است

281

در دوره ................ نخستین غار – معبد های بودا  در دل کوه ساخته شده است 0( هدف رفتاری   )                       25/0 نمره 

  الف   مئوریا þ                    ب-  شونگا¨                           ج-  آندراþ                           د- گوپتا¨       

282

معابد دوره های" شونگا و آندرا "در هنر هند را نام ببرید0 ( هدف رفتاری   )                                                       75/0 نمره    غار – معبد معروف به (چایتیا )  ذکر هر مورد صحیح است            – کارله  -  استوپای سانچی

283

"غار – معبد های چایتیا در بهاجا " در کدام دوره  ی بودایی هند ساخته شدند0                                                  25/0 نمره 

الف   مئوریا  ¨                 ب-  شونگا  ¨                         ج-  کوشان ¨                       د- گوپتا ¨      

فصل ششم                                     (هنر هند -  دوره های شونگا و آندرا )                          صفحه چهارم

284

نخستین شمایل های بودا در دوره ............... به وجود آمدند0                                                                    25/0 نمره

      الف   مئوریا¨                     ب-  شونگا¨                     ج-  کوشان þ                       د- گوپتا¨      

ردیف

سؤالات

285

"معماری استوپای سانچی "در هنر هند را توضیح دهید 0                                                                                   1نمره

از ماسه سنگ زرین محلی ساخته شده است ، این استوپا نیم گنبدی است که بر روی صفه ای مدور با حفاظی مرکب از
نرده های سنگی قرار دارد و در پیرامون این توده مدور حصار سنگی دیگری دارای چهار دروازه است 0 بر فراز گنبد ، نرد ه ای چهار گوش
چتر بودا را در میان گرفته است 0 نمای دروازه ها صحنه هایی از رخدادهای زندگی بودا ، زنان رقصنده  ، سواران بر روی اسب و فیل را نشان می دهد 0   ( با نظر مصحح اگر 4 مورد ذکر گردید نمره کامل داده شود)

286

کدام یک از گزینه های زیر در دوره" شونگا و آ ندرا  "در هند ساخته شده است 0                                        25/0نمره

الف – استوپای عظیم سانچی þ                                                                            ب- غار – معبد در دل کوه ها ¨

  ج- دیوار نگاره های غار آجانتا ¨                                                                          د- تندیس فلزی شیوا ¨

287

"معماری غار – معبد چایتیا " دوره ی شونگا در هنر هند را بنویسید0                                                                     1 نمره

ورودی غار معبد دارای تا ق گهواره ای و پیرامون آن دارای تاقچه های تزیینی – پنجره های نورگیر و تعدادی بالکن است فضای داخلی دارای تالار طویلی با دو ردیف ستون با سقف گهواه ای (ضربی ) است و انتهای تالار به مهراب (استوپای کوچک) ختم
می شود و به شکل نیم دایره است        ( با نظر مصحح اگر 4 مورد ذکر گردید نمره کامل داده شود)

288

تاثیر هنر هخامنشی را بر معماری بنای  "پاتنا" در هنر هند را بنویسید 0( هدف رفتاری   )                                     5/1 نمره 

سا خت تالارهای ستون دار متاثر از بناهای تخت جمشید بوده است  (25/0) یکی از سرستون ها متشکل از سر و سینه  (25/0)چهار شیر غران است (25/0)

وبر استوانه ای مدور  (25/0)و گل نیلوفر آبی (25/0) وارونه ای ایستاده اند (25/0)

289

در کدام دوره ، تندیس بودا در پرستش گاه وجود نداشت ولی حضور نمادین او با تخت خالی مورد تاکید قرار می گرفت 0( هدف رفتاری   )  

  الف   مئوریا þ                  ب-  شونگا¨                     ج-  کوشان ¨                     د- گوپتا ¨   25/0 نمره

290

تفاوت " تندیس های گاندهارا و ماتهورا " را توضیح دهید0( هدف رفتاری   )                                                   1 نمره 

سبک گاندهارا تلفیقی از سنت های هلنیستی ، ایرانی ، هندی بود 0 بودای ماتهورا شانه های پهن ، کمر باریک ، چهره لطیف و ردایی نازک به تن دارد 0

و از سنت های بومی متاثر است 0 در حالی که تندیس های گاندهارا بر خاصیت های عاطفی تاکید دارند و از ریزه کاری های هنر یونان دوره هلنی و ایرانی دوره اشکانی

نظیر توجه به آرا یش چهره و زیور آلات وچین لباس متاثر شدهاند0(بانظر مصحح اگر برای تندیس گاندهارا 2 مورد و تندیس ماتهورا 2 مورد  ذکر شده است  نمره کامل داده شود0)

فصل ششم                                          ( هنر هند دوره کوشان )                                     صفحه پنجم

291

یکی از بزرگ ترین معابد بودایی هند در دوره شونگا است که از ماسه سنگی زرین محلی ساخته شده است0 ( هدف رفتاری)          

الف   بریهادس وارا ¨               ب-  غار آجانتا¨          ج-  استوپای سانچیþ         د- چایتیا¨      25/0 نمره

292

کدام یک از گزینه های زیر در مورد خصو صیات تندیس گاندهارا در هند صحیح نیست 0( هدف رفتاری)                   25/0 نمره

  الف – خاصیت های عاطفی را نشان می دهد¨                                ب- ریزه کاری هنر یونان را نشان می دهد ¨

    ج- شانه های پهن و ردایی نازک به تن دارد  þ                            د- به آرایش چهره و چین لباس اهمیت می دهد¨

باسمه تعالی

سؤالات تاریخ هنر جهان

کتاب درسی سال تحصیلی 91-90

ردیف

سؤالات

293

جواب  عبارات سمت راست را از ستون سمت چپ انتخاب کنید ودر مقابل آن بنویسید0( هدف رفتاری)              75/0 نمره

      ( 1-45 )-    استوپا                           (ب)                                           الف –  مایا

       (2- 45 )-   بیو دو –  این      (ج)                                           ب-   هند

       (3-  45)- چیچن ایتسا          (الف)                                        ج -  ژاپن

                                                                                                د – چین

294

در هنر هند ، بودای ............ دارای شانه های پهن و کمر باریک وردایی نازک به تن دارد0 ( هدف رفتاری)                 25/0 نمره

الف –  ماتهورا þ                      ب-  گاندهارا ¨                  ج-  بودیساتوا ¨                       د- برهما ¨  

295

در کدام دوره هنری هند ، ادبیات و نقاشی و موسیقی به اوج کمال  رسید 0 دوره گوپتا                                 25/0 نمره

296

"دوره کلاسیک هنر هند "شامل کدام یک از گزینه های زیر می شود 0                                                    25/0 نمره

   الف گوپتاþ                        ب-  کوشان¨                 ج-  مئوریا¨                       د- آندرا¨

297

دو نمونه از غار   معبد های هند را نام ببرید 0چایتیا  - کارله                                                                25/0 نمره

298

کدام گزینه به عنوان دوره کلاسیک هنر هند نامیده می شود0                                                                  25/0 نمره

   الف – گوپتا þ                       ب-  کوشان ¨                 ج-  مئوریا  ¨                    د- آندرا¨

299

دیواره نگاره های غار آجانتا در هند ، بازتاب هنر نقاشی ایران در دوره ................. است 0                     25/0 نمره

ساسانی

300

نقاشی های غار های آجانتا در هند را تو ضیح دهید0     ( هدف رفتاری)                                                                 2 نمره

 داستان زندگی بودا و صحنه های زندگی روزمره – 5/0  بازتاب هنر نقاشی ایران در دوره ساسانی است 0 5/0

در نقاشی بودیساتوا ، اعضای صورت بودا بسیار ظریف نقاشی شده 5/0  و نرمی حرکات و برجستگی جسمانی تندیس مشخص شده است 5/0

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد