سفر برای زیارت یادمان شهدا

یادمان باشد به کجا رفتیم   برای چه رفتیم  چه چیز ی را می ببینیم  و نهایتا تغییر ..........چه تغییری  

وای بر ما اگر خطا بکنیم  

آبادان سراسر مه  گرفته مظهر جنگ و ویرانی و مه آلودگیش  غمش  راگوشزد میکرد و ویرانیش بیان مفاومت دلاور مردانش را در بر داشت از آنجا فاو را نظاره گر بودیم فاوی که بوی گاز خردل وگوگرد را به مشام می رساند ابتدا ی عملیات  پیروزی  بعد محاصره   سپس مقاومت و تحمل و  شهادت وبعداز  سه روزدوباره پیروزی جزر ومد اروند کنار مقاوم را دیدم بالباس غواصی به آب زدنت را نظاره گر بودم  رنگین شدن  آب اروند را با خون جوشانت به یاد آوردم و از خدا خواستم آدمیت و انسانیت رابه ماکه آمدیم عنایت فرماید به مایی که به مقام ها ومادیات دل بسته ایم ورهایمان نمیکند و یا رهایشان  نمی کنیم   

از موزه ی جنگ خرمشهر نه خونین شهر که یاد آور وبیان گر از خود گذشته گی های جهان آرا ویارانش بود فریادراوی جنگ را شنیدم که به همراهانم بخاطر عدم  تحمل چند لحظه ای گرمای آفتاب تذکر می دادو آنها بی توجه باز هم در سایه می خزیدند فغانم را در آورد اما چه کنم ................. 

تندیس جهان آرا  را از نزدیک دیدم   بی غل   و غش وبی ادعا متین وآرام و بی ریا بدون هیچ در خواستی از ماهای پرمدعای دغل باز و ..........  

به شلمچه که  رسیدیم بی اختیار کفشهایم را از پایم در آوردم همه آرام ودر سکوت حرکت می کردندراوی مارا به سه راهی شهادت هدایت کردواز جنگ ومفاومت ها  و رشادتها  و پشته ی به خون غلتان  شهدا گفت وما بی خبران همچنان  به راهمان ادامه دادیم شاید که روح نظاره گر شهدا بر ما موثر افتد  

وارد یادمان شلمچه که شدیم سه مزار گروهی بی نام نشان 28 شهید را زیارت کردیم بی نام  و نشانی شهدا مهر سکوت برلبان همه می رد و نظاره ی عکس های بی سرشان نفس کشیدن را  برای مان مشکل می ساخت غروب وشب شلمچه غم انگیز ترین وپر احساس ترین لحظات این سفر بود  

غرق در اندوه و شرمندگی ار   شهدا  برگشتیم   حس توبه و شرمندگی  در همه مشهود بود

صداقت وخلوص و بومی بودن  وپاکی از ویزگی های شهدای هویزه بود حضور علم الهدی ویارانش را در آنجا  حس می کردی ومقاومت آنها ستودنی بود  

به نخبه شهدا  در دهلاویه سری زدیم مرگ بر آمریکا را آنجا در عمل می توان دید پشت کردن به دنیا و   مقا م های  آن     درس اساسی وعملی دکتر چمران را مشاهده کردیم علمش  خلافیتش  مدارکش رشادتش  شهامتش و........... از همه بالاتر ............ در تواضع وفروتنی نیز برتر و...........البته که پاداش این همه امتیازدر کارنامه نیل به شهادت است و دهلاویه  هشداری بو د به مقا م پرستان  

به قول شهید  دکتر شریعتی   یادمان باشد آنها که رفتند کاری حسینی کردند ما که ماندیم باید کاری زینبی کنیم همچنین یادمان باشد که زینب بودن وکار زینبی کردن لیاقت  و تلاش می خواهد وکار هر کسی نیست  این مقام را به هر کسی ندهند  

خدایا آدم شدن و  آدم ماندن را به ما بیاموز

اشتهای شما چه رنگی است؟

به نام خداوند بخشنده مهربان 

بازی با رنگها

رنگ‌ها نقش مهمی در دنیای ما بازی می‌کنند. رنگ‌ها می‌توانند افکار ما را تحت سلطه خویش درآورند، اعمال ما را تغییر دهند و واکنش هایی را سبب شوند. رنگ‌ها می‌توانند چشم‌های شما را آزار داده یا آرام کنند، فشار خون را

بالا ببرند و بر درجه سیری یا گرسنگی ما تأثیر بگذارند. در واقع آنچه که ما از آن خواهیم نوشت، تأثیر رنگ‌ها بر اشتهای ماست. برخی رنگ‌ها اشتها را سرکوب می‌کنند (که این مورد برای کسانی که قصد کم کردن کالری را دارند سودمند است) در حالی که سایرین سرعت تنفس و ضربان قلب را بالا می‌برند.

 

جذابیت رنگ

اما چرا؟ اصولا دو نکته در غذا هست که اشتهای ما را تحریک می‌کند؛ رنگ و بو. رستوران‌دارها و مدرسان آشپزی سال‌هاست که می‌دانند جذابیت غذاهای گوناگون با رنگ آنها ارتباط تنگاتنگی دارد. وقتی که در مجله‌‌ای مثل پردیس صفحات آشپزی را مرور می‌کنید، احساس گرسنگی به شما دست می‌دهد و این دلیلی ندارد جز اینکه شکل غذا موجب خروج نورون‌ها از هیپوتالاموس می‌شود و حس گرسنگی در ما بیدار می‌شود.

 

رنگ های خوراکی و غیرخوراکی

بسیاری از رنگ‌های سرد به طور طبیعی در طبیعت وجود ندارند و متخصصان به تازگی موفق به ساخت آن شده‌اند. با این حال شما کمتر خوراکی‌ای پیدا می‌کنید که رنگ‌هایی مثل آبی را در خود داشته باشد. این رنگ با توجه به تربیت ذهنی ما به هیچ وجه اشتها برانگیز نیست و این موضوعی است که فراریان از چاقی باید به آن توجه کنند و رژیم خود را به نوعی رنگ سرد بزنند.

 

 

نارنجی: از آبگوشت تا آب پرتقال

دانشمندان عقیده دارند رنگ نارنجی، اکسیژن رسانی به مغز را افزایش می‌دهد، نیروبخش است و فعالیت ذهن را تحریک می‌کند. نارنجی جزء رنگ‌های گرم و مطلوبی است که به شما احساس راحتی می‌بخشد. مثلا برای وعده صبحانه استفاده از آب هویج یا آب پرتقال کاملا در خدمت کسانی است که دوست دارند صبحانه مفصل بخورند. زردچوبه به عنوان یکی از اصلی‌ترین ادویه‌ها، رنگ نارنجی را به غذا می‌دهد و همین مسأله غذا را خوشمزه‌تر نشان می‌دهد. تجربه خوردن آبگوشت، نشان‌دهنده این است که قوم ایرانی با این رنگ الفت دیرینه دارد.

 

 

سبز: شکموهای سالم

                                                                                                                                                 

سبز رنگ طبیعت، سلامتی و فراوانی است و طرفداران بسیاری دارد.

 به دلیل ارتباط رنگ سبز با طبیعت اغلب از آن به عنوان رنگی آرامش بخش یاد می‌شود

 و خوراکی‌های سبز رنگ در باور عمومی سالم و مناسب برای خوردن هستند                

 اگر شما به رنگ سبز علاقه دارید، می‌توانید از ترکیبات انواع سبزی‌های خشک و تازه و

 انواع صیفی‌جات در سفره خود استفاده کنید

و تا می‌توانید بدون نگرانی آنها را میل کنید.

 البته برای برخی از ایرانی‌ها خوراکی‌های سبزرنگ اشتهابرانگیز هستند

 و تازه بعد از قلع و قمع کردن غذای سبز نوبت به غذای اصلی می‌رسد.  

 قرمز:  

 رنگ گرسنگی رنگ قرمز از لحاظ احساسی فوق العاده قدرتمند بوده و سرشار از انرژی است. این رنگ، سرعت تنفس و فشار خون را بالا می‌برد و همچنین اشتها را تحریک می‌کند. به دلیل همین تاثیر اغلب در رستوران‌ها از رنگ قرمز استفاده می‌شود. اصولا قرمز رنگی تند و اشتهابرانگیز است که طیف مختلفی از غذاها با آن ارتباط تنگاتنگی دارند. مهمترین رنگ‌های خوراکی هم از رنگ قرمز نشأت می‌گیرند. همچنین بسیاری از چاشنی‌ها سرخ‌رنگ‌اند. به نظر می‌رسد مغز ما دربرابر این رنگ کاملا تربیت شده است.  

 

فیروزه‌ای: 

 یار و یاور لاغرها رنگ فیروزه‌ای اشتها را تحریک می‌کند. این روزها پاستاهای جدیدی به این رنگ تولید شده است اما بیش از آنکه این رنگ تعریف خوراکی داشته باشد، در دکور آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر تصویری شامل دو رنگ فیروزه‌ای و نارنجی بر دیوار آشپزخانه آویزان کرده و هنگام صرف غذا به آن نگاه کنید، خیلی زود از شر هیکل لاغر و استخوانی خود خلاص خواهید شد.  

 

آبی: 

 لاغری همین جاست سرمای رنگ آبی، در تضاد با اشتهاست. این رنگ موجب کند شدن متابولیسم شده و اثر آرامش بخش دارد. رنگ آبی قویا با احساس خونسردی و آرامش همراه است. به دلیل اینکه این رنگ به ندرت به صورت طبیعی یافت می‌شود، اغلب از آن به عنوان کاهش‌دهنده اشتها استفاده می‌کنند. بنابراین هنگام غذا خوردن یا آشپزی نباید از این رنگ استفاده کنید. بنا بر توصیه کارشناسان اگر قصد رژیم گرفتن دارید، بهتر است یک لامپ آبی روی سر یخچال قرار دهید تا میل به خوردن را در خود سرکوب کنید. همچنین می‌توانید از بشقاب یا رومیزی آبی استفاده کنید یا در یک فضای آبی رنگ غذا بخورید... البته اگر اضافه وزن دارید.  

 زرد: شادی شیرین 

مهمترین ادویه‌ای که رنگ زرد را به غذا تحمیل می‌کند.

 زعفران است که طیفی تند از این رنگ شاد محسوب می‌شود.

به غیر از این روغن‌های معطر سنتی و کره هم این رنگ را در خود دارند.

 رنگ زرد محرک اشتهاست چون موجب برانگیختن احساس شادی می‌شود.

 جوجه‌کباب یکی از خوشمزه‌ترین خوراکی‌هایی است که به این طیف نزدیک است.

این روزها استفاده از فلفل زرد نیز به شدت مورد توجه آشپزها قرار گرفته است

 چون ترکیب اشتهابرانگیزی به غذا می‌دهد. 

امیر حجوانی - مارشال مدرن

سوار کردن سنگهای معمولی برروی هم با کنترل اعصاب

 به نام خدای مهربان  

آقای بیل دان ساکن سانفرانسیسکو ایالات متحده در سال 1994 پی به انرژی خاصی در خود برد که با این انرژی می‌تواند بالانس اجسام را حتی به مقدار ناچیز حس کند.

او با این انرژی خود در این 15 سال دنیا را با حیرت رو برو کرده است.ایشان می‌تواند سنگ‌های معمولی و با شیب و اندازه‌های مختلف را با کنترل اعصاب باور نکردنی روی هم سوار کند.
تصاویر گویا همه چیز می‌باشد و با کنترل اعصاب و حس کردن تعادل اجسام این حرکت را انجام می‌دهد. 

ادامه مطلب ...

هنر عکاسی(۱)

کارل وارنر هنرمند عکاس متولد1963 لیورپول انگلستان است که تصاویر جالبی را با مواد غذایی خلق کرده و سپس از آنها عکس گرفته است. کارل وارنر می گوید در پرورش فکر پشت این مجموعه و اجرای این "مناظر غذایی"، از اقدامات کسانی الهام گرفته است که مردم را ترغیب به سالم خوری می کنند. با این حال او اعتراف می کند که این تصاویر نتوانسته شوق خوردن سبزیجات و میوه لازم روزانه را در فرزندان خود او ایجاد کند.

باورنکردنی است که هرچه در این تصاویر می بینید را می توان در هر آشپزخانه ای پیدا کرد. کارل وارنر، عکاس، با زحمت فراوان در یک مجموعه عکس، چیدمان همه جور میوه و سبزیجات را به تصویر کشیده است و گفتنی است گرفتن هر تصویر دو تا سه روز طول می کشیده تا تصاویر مونتاژ و در کنار هم قرار داده شوند

برای دادن روح سه بعدی به تصاویر، محیط هر تصویر پیش از عکسبرداری بر روی میزی به ابعاد یک مترو نیم در دو متر و نیم ساخته شد. عمق صحنه هم تنها حدود 75 سانتی متر بود. هر تصویر متشکل از چند لایه تصویر متفاوت است و در چند مرحله عکسبرداری شده تا از پلاسیده شدن میوه ها و سبزیجات جلوگیری شود. کارل وارنر می گوید: "شباهت اجزاء کوچک طبیعت به اجزاء بزرگتر را دوست دارم."

ادامه مطلب ...

یادداشت از طرف ناهید قادری

با عرض سلام  

ضمن تشکر از خواهران و برادرانی که تا این لحظه مقاله ی بررسی زمینه های تاریخی کتاب آشنایی با مکاتب نقا شی را دنبال می کردند از همه عذر خواهی می کنم زیرا دیگر برایم امکان پذیر نیست که این مقا له یا هر نوشته ی دیگری را در فضای عمومی قرار دهم .از همکاران عزیزی هم که در مرکز تحقیقات افتخار آشنایی را  با ایشان داشتم  به  خاطر بدقولی خاکسارانه عذر خواهی می کنم . خداحافظ

صدای پای اب

 به نام خدای مهربان   

......... .....

من مسلمانم. 

قبله ام یک گل سرخ٫ 

جانمازم چشمه ٫مهرم نور٫   

دشت سجاده من ٫ 

من وضو با تپش پنجره ها میگیرم. 

در نمازم جریان دارد ماه٫جریان دارد طیف. 

سنگ از پشت نمازم پیداست: 

همه ذرات نمازم متبلور شده است . 

من نمازم را وقتی می خوانم  

که اذانش را باد ٫گفته باشد سر گلدسته سرو 

من نمازم را پی ؛تکبیره الاحرام؛ علف می خوانم 

پی قد قامت موج. 

کعبه ام بر لب اب 

کعبه ام زیر اقاقی هاست. 

کعبه ام مثل نسیم می رود باغ به باغ٬می رود شهر  

به شهر 

؛حجر الاسود ؛ من روشنی باغچه است . 

................... 

سهراب سپهری