بررسی زمینه های تاریخی کتاب آشنایی با مکاتب نقاشی(۳)

 

بسم الله الرحمن الرحیم 

 

 

 

 

 

(۳) 

 

 می توان گفت زمان زیادی از زندگی یک محصل به مطالعه تاریخ می گذرد. اما باید پذیرفت که اغلب اوقات این مطالعه هدفمند و روشنگر نیست .

 برای مثال هنرجوی سال سوم هنرستان در طول شش سال تحصیلی تاریخ  را به عنوان یکی از دروس خود خوانده است  اما از آگاهی تاریخی قابل ملاحظه ای بر خوردار نیست .  اگاهی های به دست  آمده از کتب درسی  اند ک است و شاید انتظار می رود که به دلیل مختصر بودن لا اقل در ذهن دانش آموز باقی مانده باشد . اما برخلاف تصور همین آگاهی های اندک روشن و مشخص هم نیستند ، بلکه مبهم و پراکنده اند. بینش تاریخی هم که هیچ.

از آن گذشته معلمان نیز به جز گروهی که به طور خاص به مطالعات تاریخی علاقمندند ، اگر آگاهی  های مختلف تاریخی داشته باشند ، از بینش خاصی برخوردار نیستند.

این موضوع از آن جهت در تدریس درس آشنایی با مکاتب نقاشی مهم است که به نظر من پیش نیاز این درس برخورداری از یک بینش روشن و مشخص تاریخی ( برای معلم ) و برخورداری از آگاهی های مختلف تاریخی ( برای دانش آموز ) است .

من می خواهم پا را از این فراتر بگذارم و نکات بحث انگیزی را مطرح کنم که طرحش شاید در وبلاگ معلمان  یک هنرستان کار عجیبی باشد . اما به هر حال این نکات در هر کجا که مطرح شود عجیب  و غیر منتظره است . گذشته از این من در بررسی کتابی که خودم تدریس آن را به عهده داشته ام به این معضلات برخورده ام   و چه کسی بهتر از یک معلم به معضلات کتاب درسی  آگاه است ؟ و بعدچه می شود کرد اگر کمتر کسی به فکر رفع این نقیصه هاست ؟ چرا تعارف کنیم؟ باید بگویم اصلا کسی به فکر حل مسائل مربوط به تدریس این کتاب ( و کتاب های دیگر) نیست .

 حالا و همیشه فکر کرده ام آن چه که در آموزش و پرورش ما دچار نقیصه های بزرگ و جبران ناپذیر است شکل و ساختار صوری مقاطع و سنوات آموزش نیست ، بلکه محتوا ی کتاب هاست . و لا اقل در رشته ی ما کتاب هایی که متضمن "تاریخ هنر" ند ، بیشتر از آن که روشنگر و سازنده ی ذهن دانش آموزان باشند مشوب و حیران کننده اند .

 این اغتشاش در افق دانسته های تاریخی دلایل مختلفی دارد که در قسمت های بعد به آن خواهم پرداخت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد