501 |
تابلوی «مونالیزا» اثر کدام هنرمند است ؟ الف) رافائل ¨ ب) داوینچی þ ج) میکل آنژ ¨ د) مازاتچو¨ |
502 |
کدام هنرمند دوره ی رنسانس نوآور و متحول کننده ی مکتب فلورانس و میلان بود ؟ الف ) داوینچی þ ب) جوتو¨ ج) میکل آنژ¨ د) دورر¨ |
503 |
آثار داوینچی دارای چه خصوصیاتی بود ؟ نوآور و متحول کننده مکتب فلورانس و میلان – مستحکم کننده پایه های سنت طبیعت گرایی اروپا ، توانا در تنظیم شکلها و روانشناختی مدلها – ترکیب بندی پرمعنا و سنجیده – تجسم نیات درونی شخصیت انسانها . |
504 |
لئوناردو داوینچی نوآور و متحول کننده مکتب فلورانس و میلان بود . |
505 |
نوآور و متحول کننده فلورانس و میلان لئوناردو داوینچی بود . |
506 |
لئوناردو داوینچی مستحکم کننده پایه های سنت طبیعت گرایی اروپا بود : |
507 |
تندیس حضرت موسی دارای چه خصوصیاتی بود ؟ برجسته نمایی اثر میکل آنژ که عمق تصویر ، قدرت فنی و طراحی ، نمایش روح زندگی به کمک زیبایی جسمی از خصوصیات آن است . |
508 |
کدام یک از مروجان هنر رنسانس در شمال اروپا بود و در زمینه چاپ و نقاشی مهارت داشت . الف) رافائل ¨ ب) داوینچی ¨ ج) میکل آنژ¨ د) دورر þ |
509 |
باسمه کاریهای روی چوب از ویژگیهای اثار کدام هنرمند نقاش دوره ی رنسانس است ؟ الف) جوتو ¨ ب) مازاتچو ¨ ج) دوررþ د) رافائل ¨ |
510 |
ویژگی آثار آلبرشت دورر را بیان نمائید . از مروجان هنر رنسانس در شمال اروپا ( آلمان ) بود – در زمینه چاپ و نقاشی مهارت داشت – برای فهم قوانین کلاسیک به ایتالیا رفت – آثار سرشار از تخیل وی از جمله باسمه کاریهای روی چوب در سراسر اروپا مورد توجه قرار گرفت .
|
باسمه تعالی سؤالات تاریخ هنر جهان کتاب درسی سال تحصیلی 91-90 |
|
ردیف |
سؤالات |
511 |
آثار سرشار از تخیل دورر از جمله باسمه کاریهای روی چوب او ، در سراسر اروپا مورد توجه قرار گرفت. |
512 |
باسمه کاریهای روی چوب و سرشار از تخیل ....................... در سراسر اروپا مورد توجه قرار گرفت . |
513 |
برجسته ترین هنرمند رنسانس که در کالبد شناسی انسان بی نظیر بود؟ الف) رافائل ¨ ب) میکل آنژ ý ج) داوینچی¨ د) دورر ¨ |
514 |
تندیس داوود و حضرت موسی در رم از اثار کدام هنرمند است ؟ الف) دوناتللو ¨ ب) لئوناردو داوینچی¨ ج)میکل آنژ ý د) دورر¨ |
515 |
کدام یک از هنرمندان زیر از پیشگامان مکتب منریسم بود . الف) رافائل ¨ ب) داوینچی ¨ ج) دورر ¨ د) میکل آنژ ý |
516 |
ویژگی آثار میکل آنژ را ذکر نمائید . 1- نمایش عمق تصویر 2- قدرت فنی و طراحی 3- نمایش روح زندگی به کمک زیبایی جسمانی |
517 |
تندیس های داوود و حضرت موسی از برجسته ترین آثار میکل آنژ هستند . |
518 |
تندیس حضرت موسی دارای چه خصوصیاتی بود ؟ |
519 |
منریسم (شیوه گری )منریسم را شرح دهید . اصالت و ابتکار و بلندپایگی جای خود را به مبالغه در ابزار عواطف ، افزایش تحرک و تشدید رنگها و تقابل تاریکی و روشنی های تند و کشیدگی و اعوجاج اندام و اجزاء داد . |
520 |
« ال گرکو » از هنرمندان سبک منریسم بود . |
521 |
آغاز جنبش منریسم در اواخر سده شانزدهم است . |
522 |
منریسم دارای چه خصوصیاتی بود ؟ هنرمندان نسل بعد از رنسانس به جای پژوهش در طبیعت ، آثار متأخر میکل آنژ را سرمشق قرار دادند که پایان کلاسیک گرایی رنسانس و آغاز جنبش منریسم ( شیوه گری ) در اواخر سده شانزدهم است . |
523 |
کدام یک از هنرمندان زیر به سبک منریسم کار می کردند ؟ الف) داوید ب) ال گرکو ج) دلاکروآ د) گویا |
524 |
چهار تن از نقاشان رنسانس را نام ببرید . جتو – مازاتچو – رافائل – لئوناردو داوینچی – آلبرشت دورر – میکل آنژ |
525 |
دو هنرمند تندیس ساز دوره ی رنسانس را نام ببرید . دناتللو – داوینچی – میکل آنژ |
ردیف |
سؤالات |
|
526 |
کدامیک از تندیس سازان دوره ی رنسانس نیست ؟ الف) دناتللو ب) داوینچی ج) میکل انژ د) مازاتچو |
|
527 |
هر یک از آثار زیر را به هنرمند مربوطه متصل نمائید . باسمه کاریهای روی چوب میکل آنژ تندیس مرقس مقدس مازاتچو تندیس حضرت موسی دوناتللو تثلیث مقدس دورر |
|
|
فصل چهاردهم هنر اروپای بعد از رنسانس تا قرن بیستم |
|
528 |
واژه باروک را شرح دهید . مورخان هنر برای آثار هنری و ادبی و موسیقی سده ی هفدهم و اوایل سده هیچدهم اروپای غربی به کار می برند ، این کلمه از واژه ی پرتغالی Barroco به معنی مروارید نامنظم گرفته شده که تا سده نوزدهم به معنی و بی تناسب و ناهماهنگ بود . |
|
529 |
علت نامگذاری شیوه ی باروک چه بود ؟ این که سازندگان اثار هنری به ویژه در معماری از شیوه های مختلف هنری ( کلاسیک ، گوتیک ، رنسانس و..) متأثر بودند . |
|
530 |
هنر باروک را با هنر دوره ی رنسانس مقایسه نمائید . (25/1) هنر باروک هنری باشکوه ، نمایش ، پرتجمل ، احساسی و تلاش برای وحدت بین معماری ، تندیس سازی و نقاشی است، آثار هنری باروک تنها دارای وحدت ظاهری نیستند بلکه مانند تئاتر با حضور مخاطب کامل می شود . |
|
531 |
عوامل شکل گیری شیوه باروک را بیان نمائید . 1- تمایل بیشتر به مذهب 2- توسعه علوم 3- رقابت دارندگان ثروت و قدرت در تولید آثار هنری |
|
532 |
مبدأ پیدایش شیوه باروک شهر روم بود . |
|
533 |
مبدأ پیدایش شیوه بارک کدام شهر بود ؟ الف) پاریس ب) روم ج) مادرید د) فلورانس |
|
534 |
هنر باروک را با هنر کلاسیک مقایسه نمائید . باروک هنری پویا برعکس اصول کلاسیک بیشتر احساسی است تاعقلانی |
|
535 |
کدامیک از موارد زیر از ویژگیهای هنر باروک نیست . الف) باشکوه و نمایشی ب) پرتجمل و احساسی ج) عقلانی× د) پویا ، هماهنگی بین عناصر مختلف |
|
536 |
معماری با ساخت کلیسای بزرگ از شهر روم شروع شد . |
|
537 |
معمار دوره ی باروک با استفاده از چه سنتهایی در ساخت بنا هماهنگی ایجاد می نمود؟ کلاسیک باستان – گوتیگ و رونسانس در معماری باروک از شکل بیضی به جای دایره در گنبدها ، پنجره ها و سقف رایج شد . |
|
باسمه تعالی سؤالات تاریخ هنر جهان کتاب درسی سال تحصیلی 91-90 |
||
ردیف |
سؤالات |
|
538 |
ویژگیهای معماری باروک را شرح دهید . 1- استفاده از شکل بیضی به جای دایره در گنبدها ، پنجره ها و سقف 2- سطوح محدب و مقعر 3- تأکید بر مرکز ساختمان 4- ارتباط معماری با فضای پیرامون 5- تأکید تزئینات داخلی 6- تلاش برای هماهنگی میان معماری ، نقاشی و تندیس سازی |
|
539 |
بنیان گذار معماری باروک در شهر روم چه کسانی بودند؟ کارلو مادرانو و برنینی |
|
540 |
از بنیان گذاران معماری باروک در شهر روم بودند . الف) کارلومادرانو ب) برنینی ج) برونلسکی د) موارد الف و ب |
|
541 |
نماد صحن بیرون کلیسای سن پیر روم کارمادرانو و ستون کاری آن کار برنینی است |
|
542 |
نماد صحن بیرون کلیسای سن پیر روم کارمادرانو و ستون کاری آن کار برنینی است . |
|
543 |
برنینی پیرو سنت کلاسیک باستان بود و خود را جانشین میکل آنژ می دانست . |
|
544 |
کدامیک از معماران زیر خود را جانشین میکل آنژ می دانست ؟ الف) مادرانو ب) برونلسکی ج) برنینی د) آلبرتی |
|
545 |
کاخ لوور از آثار باشکوه معماری باروک است . |
|
546 |
کاخ لوور از آثار باشکوه معماری کدام دوره است . الف) رنسانس ب) باروک ج) روکوکو د) گوتیک |
|
547 |
کاخ لوور از نظر تزئینات داخلی معرف سبک تزئینی لوئی چهاردهم پادشاه فرانسه است . |
|
548 |
ویژگیهای نقاشی باروک را ذکر نمائید . 1- وفاداری به طبیعت 2- اهمیت به رنگ ، بافت ، محاسبه روشنایی و تاریکی 3- استفاده از نور برای جلب توجه 4- حالت نمایشی ، فضای پرو خالی و جلوه های غیر مترقبه 5- رواج نقاشی های علمی 6- تجسم فرهنگ و ادبیات عامه و آدم های معمولی 7- طبیعت بیجان – نقاشی سقفی |
|
549 |
چهار هنرمند برجسته نقاشی دوره باروک را نام ببرید . 1- کاراوادجو 2- خوان سانچز 3- دیه گو ولاسکوئز 4- روبنس 5- رامبراند |
|
ردیف |
سؤالات |
|
550 |
ویژگیهای تندیس سازی باروک را بیان نمائید . بسیار زنده – پرشور – چشمگیر – بیان گر تلاش هنرمند در ارایه احساسات عمیق انسان و برانگیزاننده ی واکنش تماشاگر |
|
551 |
تندیس داوود در حال پرتاب سنگ به جالوت اثر کدام هنرمند است ؟ الف) استفانو مادرنو ب) دوناتللو ج) میکل آنژ د) برنینی |
|
552 |
تندیس داوود در حال پرتاب سنگ به جالوت اثر برنینی بیانگر چیست ؟ احساس ، تحرک و پویایی |
|
|
« روکوکو» |
|
553 |
واژه روکوکو را شرح دهید . از واژه ی فرانسوی روکای به معنی « سنگریزه » گرفته شده و به سنگریزه ها و صدفهایی اطلاق می شود که برای تزئین فضای غارها و سرداب های مصنوعی به کاربرده می شوند . |
|
554 |
ریشه باروک پرتغالی و ریشه ی واژه ی روکوکو فرانسوی است . |
|
|
فصل چهاردهم هنر اروپای بعد از رنسانس تا قرن بیستم |
|
528 |
واژه باروک را شرح دهید . مورخان هنر برای آثار هنری و ادبی و موسیقی سده ی هفدهم و اوایل سده هیچدهم اروپای غربی به کار می برند ، این کلمه از واژه ی پرتغالی Barroco به معنی مروارید نامنظم گرفته شده که تا سده نوزدهم به معنی و بی تناسب و ناهماهنگ بود . |
|
529 |
علت نامگذاری شیوه ی باروک چه بود ؟ این که سازندگان اثار هنری به ویژه در معماری از شیوه های مختلف هنری ( کلاسیک ، گوتیک ، رنسانس و..) متأثر بودند . |
|
530 |
هنر باروک را با هنر دوره ی رنسانس مقایسه نمائید . (25/1) هنر باروک هنری باشکوه ، نمایش ، پرتجمل ، احساسی و تلاش برای وحدت بین معماری ، تندیس سازی و نقاشی است، آثار هنری باروک تنها دارای وحدت ظاهری نیستند بلکه مانند تئاتر با حضور مخاطب کامل می شود . |
|
531 |
عوامل شکل گیری شیوه باروک را بیان نمائید . 1- تمایل بیشتر به مذهب 2- توسعه علوم 3- رقابت دارندگان ثروت و قدرت در تولید آثار هنری |
|
532 |
مبدأ پیدایش شیوه باروک شهر روم بود . |
|
533 |
مبدأ پیدایش شیوه بارک کدام شهر بود ؟ الف) پاریس ب) روم ج) مادرید د) فلورانس |
|
534 |
هنر باروک را با هنر کلاسیک مقایسه نمائید . باروک هنری پویا برعکس اصول کلاسیک بیشتر احساسی است تاعقلانی |
|
باسمه تعالی سؤالات تاریخ هنر جهان کتاب درسی سال تحصیلی 91-90 |
||
ردیف |
سؤالات |
|
535 |
کدامیک از موارد زیر از ویژگیهای هنر باروک نیست . الف) باشکوه و نمایشی ب) پرتجمل و احساسی ج) عقلانی× د) پویا ، هماهنگی بین عناصر مختلف |
|
536 |
معماری با ساخت کلیسای بزرگ از شهر روم شروع شد . |
|
537 |
معمار دوره ی باروک با استفاده از چه سنتهایی در ساخت بنا هماهنگی ایجاد می نمود؟ کلاسیک باستان – گوتیگ و رونسانس در معماری باروک از شکل بیضی به جای دایره در گنبدها ، پنجره ها و سقف رایج شد . |
|
538 |
ویژگیهای معماری باروک را شرح دهید . 1- استفاده از شکل بیضی به جای دایره در گنبدها ، پنجره ها و سقف 2- سطوح محدب و مقعر 3- تأکید بر مرکز ساختمان 4- ارتباط معماری با فضای پیرامون 5- تأکید تزئینات داخلی 6- تلاش برای هماهنگی میان معماری ، نقاشی و تندیس سازی |
|
539 |
کدامیک نقاشی فرانسه را از قید آکادمیسم ازاد کرد و سبک رودکوکو را آفرید . الف) ولاسکوئز ب) واتو ج) روبنس د) ژاک لویی داوید |
|
540 |
بوشه ، تیه پلو ، فراگنار و فالکنه از نمایندگان کدام سبک هستند ؟ الف) رنسانس ب) باروک ج) روکوکو د) گوتیک |
|
541 |
نقاشی روکوکو چه ویژگیهایی دارد ؟ سرشار از جلوه های شاد و فریبنده با موضوعهای دنیوی و سبکسرانه ، رنگهای لطیف و خطوط منحنی و منطبق با سلیقه اشرافیت است . |
|
|
هنر در سده های 18 و 19 میلادی |
|
542 |
سبک نئوکلاسی سیسم را توضیح دهید . جنبش زیبائی شناختی و سبکی هنری که در نیمه دوم سده ی هیجدهم از سویی همچون واکنش علیه افراطی گیری باروک متأخر و سبکسری و ظرافتکاریهای روکوکو و از سوی دیگر گرایش به هنر باستانی یونان و روم به عنوان تقلید از طبیعت در زیباترین شکلش رواج یافت . |
|
543 |
ژاک لویی داوید نمونه بارز سبک نئوکلاسی سیسم است . تابلوی سوگند هو راتیوس ها سبک نئوکلاسیک است . انگر واسطه ای برای تبدیل نقاشی نئوکلاسیک به هنر آکادمیک شد . |
|
ردیف |
سؤالات |
|
|
خلاصه : واکنش علیه افراطی گری باروک متأخر و سبکسری و ظرافتکاریهای روکوکو و گرایش به هنرباستانی یونان و روم به عنوان تقلید از طبیعت در زیباترین شکلش |
|
544 |
تابلوی سوگند هو راتیوس ها دارای کدام سبک است ؟ الف) نئوکلاسی سیسم ب) رومانتی سیسم ج) رئالیسم د) امپرسیونیسم |
|
545 |
تابلوی سوگند هوراتیوس ها اثر کدام هنرمند است ؟ الف) اوژن دلاکروا ب) ژاک لویی داوید ج) ولاسکوئز د) روبنس |
|
546 |
جنبش زیبائی شناختی علیه افراطی گری باروک و سبکسری و ظرافتکاریهای روکوکو است ؟ الف) رمانتی سیسم ب) رئالیسم ج) نئوکلاسی سیسم د) امپرسیونیسم |
|
|
رومانتی یسم |
|
547 |
مکتب رومانتی سیسم را شرح دهید . 1- جانشین نئوکلاسیک شد . 2- زادگاه این سبک انگلستان بود . 3- نقاشان این مکتب کارگاه نقاشی را طرد کردند . 4- آنها به طبیعت عشق می ورزیدند . 5- رنگها را تابناک و سرزنده به تصویر می کشیدند . 6- مضامین متعارف و چهره های عادی را انتخاب می کردند و به جای تناسبات رسمی و قراردادی عناصری تازه را جایگزین کردند . |
|
548 |
مکتب رمانتیک با احیای مکتب نئوکلاسیک تجلی یافت . مکتب رمانتیک در میانه قرن نوزدهم جانشین نئوکلاسیک شد . |
|
549 |
زادگاه مکتب رمانتیک کدام کشور بود ؟ الف) آلمان ب) انگلستان ج) فرانسه د) اسپانیا |
|
550 |
مکتب منظره نگاری انگلیسی تأثیر بسیار گسترده ای بر جنبش رمانتیک داشت . مکتب منظره نگاری انگلیسی تأثیر بسیار گسترده ای بر جنبش رمانتیک داشت . |
|
551 |
کدامیک از ویژگیهای مکتب رومانتی سیسم نیست . الف) نقاشان این مکتب کارگاه نقاشی را طرد کردند . ب) آنها به طبیعت عشق می ورزیدند . ج) رنگها را تابناک و سرزنده به تصویر می کشیدند د) با کنار هم قرار دادن رنگهای متضاد قدرت و شدت تازه ای به رنگ بخشیدن . |
|
552 |
شاخص ترین هنرمند رمانتیک اوژن دلاکروا است . |
|
553 |
بخش بزرگی از مضمونهای هنر نقاشی عصر رمانتی سیسم از ادبیات الهام گرفته است . |
|
554 |
کدامیک از هنرمندان زیر سبک رومانتی سیسم نقاشی می کرد . الف) کلودمونه ب) گوستاو کوربه ج) اوژن دلاکروا د) ژاک لویی داوید |
|
555 |
داستانهای تابلوهای دلاکروآ الهام گرفته از ادبیات بود . |
|
|
رئالیسم |
|
556 |
کدام یک از سبک های زیر واکنش در برابر خصلت آرمانی کلاسی یسم ذهنی رومانتی سیسم بود ؟ الف) نئوکلاسی سیسم ب) رومانتی سیسم ج) رئالیسم د) امپرسیونیسم |
|
باسمه تعالی سؤالات تاریخ هنر جهان کتاب درسی سال تحصیلی 91-90 |
||
ردیف |
سؤالات |
|
557 |
عوامل ایجاد کننده ی رئالیسم را شرح دهید . انسان دوستی و علاقه به اصلاحات اجتماعی - بازنمایی صحنه های زندگی مردم بدون ارمانگری – واکنش در برابر خصلت ارمانی کلاسی سیسم و خصلت ذهنی رمانتی سیسم |
|
558 |
کدام سبک بازنمایی بدون ارمانگری در مفهوم صحنه با تمام خصوصیات پسندیده و ناپسندیده بود ؟ الف) رئالیسم ب) فویسم ج) سورئالیسم د) رومانتی سیسم |
|
559 |
آغازگر سبک رئالیسم گوستاو کوربه بود . |
|
560 |
نخستین نمونه نقاشی به سبک رئالیسم تابلوی سنگ شکنان گوستاو کوربه است . نخستین نمونه نقاشی به سبک رئالیسم تابلوی سنگ شکنان گوستاو کوربه است . |
|
561 |
کدام یک از نقاشان زیر معتقدند که هنرمند باید فقط چیزهای مرئی و ملموس را بازنمایی کند . الف) ژاک لویی داوید ب) دلاکروا ج) گوستاو کوربه د) دگا |
|
562 |
تابلوی سنگ شکنان به چه سبکی کار شده و اثر کدام هنرمند است ؟ رئالیسم – گوستاو کوربه |
|
|
نقاشی بدون مکتب |
|
563 |
کدام نقاش به ستمگری زورمندان انتقاد و از ستمدیدگان حمایت می کرد . الف) اونوره دومیه ب) فرانسیس گویا ج) ژاک لویی داوید د) کلود مونه |
|
564 |
نخستین هنرمندی که از پذیرش تعالیم داوید وانگر روی بر تافت چه کسی بود ؟ الف) فرانسیس گویا نقاش اسپانیایی ب) اونوره دومیه ج) کلود مونه کامیل کورو |
|
565 |
نخستین هنرمندی که از پذیرش تعالیم داوید و انگر روی برتافت فرانسیس گویا نقاش اسپانیایی بود . |
|
566 |
کدامیک از هنرمندان زیر برای ترسیم کاریکاتورهای اجتماعی و سیاسی خود از تکنیک چاپ استفاده می کرد . الف) کلود مونه ب) فرانسیس گویا ج) اونوره دومیه د) کامیل کورو |
|
567 |
اونوره دومیه با تکنیک چاپ سنگی کاریکاتورهای سیاسی و اجتماعی خود را می آفرید . |
|
568 |
دو نقاش را نام ببرید که تمایلات دو مکتب واقع گرایی و رمانتیک در آثارشان دیده شود . فرانسوا میله و کامیل کورو |
|
|
امپرسیونیست و جریان های تأثیر گذار قرن 19 |
|
569 |
خصوصیات شیوه امپرسیونیست را شرح دهید . « حساسیت به رنگ » و جلوه های ناپایدار نور و حرکت – نور نقش اصلی را در نقاشی امپرسیونیستی ایفا می کند و وظیفه هنرمند ثبت دقیق و فوری ارتعاشات زودگذر نور است . نزد امپرسیونیست ها شی ء ترسیم شده اساساً یک سطح منعکس کننده ی نور است . امپرسیونیست بیشتر در فضای باز نقاشی می کردند . |
|
ردیف |
سؤالات |
|
570 |
نماینده واقعی جنبش امپرسیونیست کلود مونه است . |
|
571 |
نماینده واقعی جنبش امپرسیونیست کدام یک از هنرمندان زیر است ؟ الف) فرانسوا میله ب) فرانسیس گویا ج) اوژن دلاکروا د) کلود مونه |
|
572 |
بیست و شش منظره از کلیسای روئن از آثار کدام هنرمند است ؟ الف) کلود مونه ب) فرانسیس گویا ج) ادوارد دگا د) رنوا ر |
|
573 |
شاخص ترین هنرمند امپرسیونیست را نام ببرید . کلود مونه |
|
574 |
شاخص ترین هنرمندان امپرسیونیست را نام ببرید . مانه - مونه – پیسارو – رنوار – دگا |
|
575 |
یک هنرمند مجسمه ساز سبک امپرسیونیست را نام ببرید . اگوست رودن |
|
576 |
کلودمونه در تابلوی بیست و شش منظره کلیسای روئن گزارشی از گذشت زمان در حین حرکت نور در اختیار تماشاگر گذاشته است |
|
577 |
عامل پیوند دهنده نقاشان امپرسیونیست چه بود ؟ « حساسیت به رنگ » و جلوه های ناپایدار نور و حرکت |
|
578 |
نور نقش اصلی را در نقاشی امپرسیونیستی ایفا می کند. |
|
579 |
وظیفه هنرمند امپرسیونیست ثبت دقیق و فوری ارتعاشات زودگذر است . |
|
580 |
کدامیک از ویژگیهای سبک امپرسیونیست نیست ؟ الف) شیء ترسیم شده اساساً یک سطح منعکس کننده نور است . ب) مضمون نقاشیها و موضوعهای دنیوی و سبکسرانه ج) بیشتر در فضای باز نقاشی می کردند . د) وظیفه ی هنرمند ثبت دقیق و فوری ارتعاشات زودگذر نور است . |
|
581 |
برجسته ترین پیکره ساز فرانسوی سبک امپرسیونیست اگوست رودن می باشد . |
|
582 |
نقش اگوست رودن در پیکر تراش همانند نقش امپرسیونیستها در نقاشی است . |
|
583 |
ویژگیهای سبک پیکر تراشی اگوست رودن را شرح دهید . 1- اهمیت نمایش حرکت و حالت برای او 2- نقش قطعی هنر میکل آنژ در شکل گیری سبک او 3- نیمه تمام کردن تندیس های مرمرین و مفرغی اش |
|
584 |
کدام سبک پدیده هنری قرن 19 اروپا و نخستین جنبش نقاشی مدرن است ؟ الف) رومانتی سیسم ب) کلاسی سیسم ج) رئالیسم د) امپرسیونیسم |
|
585 |
« هنرمند نباید بیننده ی صرف طبیعت باشد بلکه باید در خلق اثر هنری دخالت کند » از ویژگیهای کدام سبک است . الف) رئالیسم ب) امپرسیونیسم ج) رمانتی سیسم د) نئو کلاسی سیسم |
|
586 |
سورا و سزان با روش علمی در صدد یافتن قواعد جدیدی برای نظم دادن به تجربه و ادراک رنگ بودند . |
|
587 |
کدام هنرمند ابداع کننده شیوه ی نقاشی با نقطه های ریز بود . الف) سزان ب) سورا ج) ون گوک د) گوگن |
|
باسمه تعالی سؤالات تاریخ هنر جهان کتاب درسی سال تحصیلی 91-90 |
||
ردیف |
سؤالات |
|
588 |
«نقاشی باید طبیعت را به شکل استوانه ، کره و مخروط نشان دهد » نظر کدام هنرمند است ؟ الف) سورا ب) ون گوک ج) سزان د) گوگن |
|
589 |
برداشت زیبایی شناسانه سزان پیش درآمدی بر نگاه هنرمندان جنبش کوبیسم شد . |
|
590 |
کدامیک از هنرمندان زیر را پدر هنر مدرن می نامند ؟ الف) سورا ب) گوگن ج) ون گوک د) سزان |
|
591 |
کدام هنرمند از رنگ برای بیان عواطف خویش استفاده کرد ؟ الف) ونسان ون گوک ب) گوگن ج) سزان د) سورا |
|
592 |
ویژگی آثار گوگن را ذکر نمائید . گوگن رنگ را با ترکیبات تازه و غیر منتظره به کار برد و توجه اش به معانی روانشناختی رنگ بود ، یعنی رنگ به خودی خود چیزی را بیان می کند . و سرشار از عناصر نایاب ، با دامنه ی کاربرد تزئینی است . |
|
593 |
نقاشی گوگن سرشار از عناصر نایاب ، با دامنه ی کاربرد تزئینی است . |
|
594 |
کدام هنرمند توجه اش به معانی روانشناختی رنگ بود . الف) گویا ب) ون گوک ج) دگا د) گوگن |
|
595 |
جنبش های فوویسم و اکپرسیونیسم اصول کار گوگن و ون گوک را دنبال کردند . |
|
596 |
کدام هنرمند با ساده کردن پیکره ها و چهره ها زمینه ای برای نو آوری های انقلابی در هنر پوستر به وجود آورد ؟ الف) ادوارد دگا ب) تولوز لوترک ج) ونسان ونگوگ د) پل گوگن |
|
597 |
دگا و گراوورهای ژاپنی بر کار تولوز لوترک نوآوریهایی او در هنر پوستر تأثیر گذار بودند . |
|
598 |
ویژگیهای نقاشی لوترک را بیان نمائید . |
|
599 |
ویژگی آثار هنری دو تولوز – لوترک را بیان نمائید . دگا و گراوور های ژاپنی بر کار او بسیار تأثیر گذار بوده اند – با ساده کردن پیکره ها و چهره ها دخل و تصرفاتی در آنها به وجود آورد که زمینه ای برای اکسیر سیونیسم شد و نوآوریهایی انقلابی در هنر به وجود آورد . |
|
|
سمبولیسم |
|
600 |
ویژگیهای جنبش سمبولیسم را بیان نمائید . |
|
601 |
« هنر برای هنر » شعار اصلی سمبولیست ها بود . |
|
602 |
الهام بخش سمبولیست ها چه مواردی بود . تاریخ اساطیر و ادبیات شرق ، اقیانوسیه ، بیزانس ، ایران ، اروپای سده های میانه و رنسانس آغازین |
|
ردیف |
سؤالات |
||||||||
603 |
در نظر اعضای گروه نبی ها الهام و اندیشه مهمتر از مضمون بود . |
||||||||
604 |
سه نقاش که با جنبش سمبولیست ها پیوند داشتند را نام ببرید . رودن ، دشاوان و کلیمنت |
||||||||
605 |
چه کسانی خود را « نبی ها » نامیدند ؟ یک گروه از سمبولیت ها که در دهه آخر قرن 19 جذب زیبائی شناسی گوگن شدند ، خود را « نبی ها » نامیدند . |
||||||||
606 |
هر یک از هنرمندان را به سبک کار خودشان مرتبط نمائید . نئوکلاسی رمانتی یسم رئالیسم امپرسیونیست
اوژن دلاکروا گوستا و کوربه ژاک لویی داوید کلود مونه |
||||||||
607 |
صحیح یا غلط عبارات زیر را مشخص نمائید .
با تکنیک چاپ سنگی کاریکاتورهای اجتماعی و سیاسی برای چاپ در مجلات ساخت برجسته ترین پیکره ساز امپرسیونیسم اگوست رودن است . به گفته گوگن « نقاش باید طبیعت را به شکل استوانه ، کره و مخروط نشان دهد . نمونه ی کامل آکادمیسم نئوکلاسیک سوگند هوراتیوس ها است . |
||||||||
|
فصل پانزدهم (قرن بیستم ) |
||||||||
608 |
عوامل به وجود آورنده هنر مدرن را شرح دهید . تنوع و شکل گیری مراکز جدید هنری – استفاده از ابزار و روش های نو برای بیان هنر و تلاش خستگی ناپذیر در نوآوری – استفاده از مواد و مصالح جدید به جای بوم و رنگ – گرایش هنرمندان به طرح سیاسی و اجتماعی روند – تکامل خیره کننده تکنولوژی - بسط رسانه های جدید همچون عکاسی و اینترنت |
||||||||
|
فودیسم و اکسپر سیونیست |
||||||||
609 |
جنبش فوو را شرح دهید . نقاشی های فوها از نظر طرح ساده از لحاظ رنگ درخشان بود بطوریکه منتقدی آنها را فوها ( حیوان وحشی ) نامید . فووها با کنار هم قرار دادن رنگهای متضاد قدرت و شدت تازه ای به رنگ بخشیدند . نمایش کنش عاطفی هنرمند به موضوع کارش با استفاده از شدید ترین رنگ و قوی ترین خط ، از هر شبیه سازی مهمتر بود . خصوصیات بیانی رنگ را به جای خصوصیات توصیفی آن به کار می بردند . |
||||||||
610 |
فووها چه تأثیری بر نگرش مردم به نقاشی داشتند ؟ مردم را برای پذیرش خصوصیات بیانی رنگ به جای خصوصیات توصیفی آن آماده کردند . |
||||||||
611 |
جنبش فوو به پیشگامی هانری ماتیس ظهور کرد . |
||||||||
612 |
جنبش فوو به پیشگامی کدامیک از هنرمندان زیر ظهور کرد . الف) پل گوگن ب) واسیلی کاندینسکی ج) ادوارد مونه د) هانری ماتیس |
باسمه تعالی سؤالات تاریخ هنر جهان کتاب درسی سال تحصیلی 91-90 |
||
ردیف |
سؤالات |
|
613 |
فووها در جسورانه ترین آثارشان پای بند به چه مواردی بودند ؟ هماهنگی طرح و شاعرانگی و چشم نوازی رنگ |
|
614 |
جنبش اکسپرسیونیست را شرح دهید . هر گونه قیدی را کنار گذاشتند . با نمایش حالات تند عاطفی ، شکل های کژ نما ، انزجار و نفرت خود را علیه حکومتها ، مقررات غیر انسانی کار و ... نشان دادند . |
|
615 |
سه تن از هنرمندان سبک اکسپرسیونیست را نام ببرید . امیل نولده ، کته کل ویتس ، واسیلی کاندینسکی |
|
616 |
شاخص ترین هنرمندان سبک اکسپرسیونیست را نام ببرید . |
|
617 |
کاندینسکی چه تأثیراتی بر هنر مدرن گذاشت ؟ توجه به خصوصیات روانشناختی رنگ ، خط ، خط و شکل را تا جایی ادامه داد که موضوع و عناصر شبیه سازی از پرده نقاشی حذف شد . |
|
|
کوبیسم و فوتوریسم |
|
618 |
کوبیسم را شرح دهید . انقلابی ترین و نافذ ترین جنبش هنری قرن بیستم توسط پیکاسو و براک پایه ریزی شد و گریس آن را گسترش داد . واکنش خود گرایانه در برابر احساسات رمانتی یسم ، امپر سیونیسم ، فووها بود . فوویسم ها موضوعات روایی و احساس را کنار گذاشتند . طبیعت بیجان موضوع نقاشی آنها بود . صرفاً صورت هندسی اشیاء را به تصویر می کشیدند . دستاورد زیبا شناختی کوبیستها نمایش واقعیت چند وجهی یک شی ء از زوایای دید متعدد به طور همزمان بود |
|
619 |
نام دیگر کوبیسم مکعب گرایی است . |
|
620 |
انقلابی ترین نافذ جنبش هنری قرن بیستم سبک کوبیسم است . |
|
621 |
جنبش کوبیسم توسط پیکاسو و براک پایه ریزی شد و گریس آن را گسترش داد . |
|
622 |
جنبش کوبیسم توسط چه کسانی پایه ریزی شد ؟ پیکاسو و براک |
|
623 |
کدام سبک هنری واکنش خرد گرایانه در برابر احساسات گرایی رمانتی سیسم ، امپر سیونیسم و فووها بود ؟ الف) دادائیسم ب) کوبیسم ج) سورئالیسم د) فوتوریسم |
|
624 |
در کدام سبک صرفاً صورت هندسی اشیاء را به تصویر می کشیدند . الف) فوتوریسم ب) دادائیسم ج) کوبیسم د) اکسپر سیونیسم |
|
ردیف |
سؤالات |
|
625 |
مهمترین دستاورد زیبایی شناختی کوبیست ها چه بود . نمایش واقعیت چندوجهی یک شی ء از زوایای دید متعدد به طور همزمان |
|
626 |
کدام مورد از ویژگی های سبک کوبیسم نیست ؟ الف) عمدتاً طبیعت بیجان موضوع نقاشی آنها بود . ب) صرفاً صورت هندسی اشیاء را به تصویر می کشیدند . ج) نور نقش اصلی را در نقاشی آنها ایفا می کند . د) نمایش واقعیت یک شی ء از زوایای دید متعدد به طور همزمان |
|
627 |
ویژگی های شاخص هر یک را به سبک مربوط متصل نمائید . اثر هنری جز محصول عمل مهار نشده ی هنرمند نیست و هیچ مضمونی را بیان نمی کند . رئالیسم نور نقش اصلی را در این نقاشی ایفا می کند . سمبولیسم هنرمند باید چیزهایی مرئی و ملموس را بازنمایی کند . اکسپرسیونیست انتزاع گرا شعار « هنر برای هنر » شیوه زندگی آنها بود . امپر سیونیست نمایش واقعیت چندوجهی یک شی ء از زوایای دید متعدد به طور همزمان فوتوریست تأکید آنها بر نور و حرکت بود . کوبیسم تناقض پیشین رؤیا و واقعیت را در یک واقعیت مطلق ، یک ابر قدرت حل می کند . سورنالیسم |
|
628 |
فوتو ریست ها بیشتر استقبال را از جنبش کوبیسم کردند. |
|
629 |
کدام مورد به ستایش دنیای نوین ، ماشین ، سرعت و خشونت پرداختند . الف) دادائیسم ب) کوبیسم ج) فوتوریسم د) سورئالیسم |
|
630 |
تأکید فوتوریستها بر نور و حرکت بود . |
|
631 |
تأکید فوتوریستها بر چه مواردی بود ؟ نور و حرکت |
|
632 |
هر یک از کلمات زیر را به معنای خود متصل نمائید . دادا فرا واقع گرایی کوبیسم مکعب گرایی سورئالیست هنر مفهومی سمبولیسم نماد گرایی کانسپچو آل آرت اسب چوبی بچه ها |
|
633 |
دادا چه تأثیری بر هنر مدرن گذاشت ؟ برخی از ابتکارات فنی مثل فتو مونتاژ و تأکید بر عنصر تصادف در جریان آفرینش اثر هنری را به هنر مدرن عرضه کرد |
|
634 |
سه دادائیست که به جنبش سورئالیسم پیوستند را نام ببرید ؟ مارسل دوشان ، پیکابیا و من ری |
|
634 |
مهمترین و نیرومندترین جنبش هنری سالهای بین دو جنگ جهانی جنبش سورئالیسم بود . |
|
باسمه تعالی سؤالات تاریخ هنر جهان کتاب درسی سال تحصیلی 91-90 |
||
ردیف |
سؤالات |
|
635 |
هدف سورئالیسم چیست ؟ آن است که تناقض پیشین رؤیا وواقعیت را در یک واقعیت مطلق ، یک ابر – واقعیت ، حل کند . |
|
636 |
کدام مورد تجربه شاعرانه ای در یکی کردن انسان با جهان درونی اش است ؟ الف) کوبیسم ب) سورئالیسم ج) دادائیسم د) فوتوریسم |
|
|
|
|
635 |
مهمترین و نیرومندترین جنبش هنری سالهای بین دو جنگ جهانی کدام مورد است ؟ الف) کوبیسم ب) سورئالیست ج) سمبولیست د) کانسپچو آل آرت |
|
636 |
برجسته ترین هنرمندان مکتب سورئال را نام ببرید اشاره به دونفر (5/0) ماکس ارنست ، روبرتو ماتا ، سالوادوردالی و آندره ماسن |
|
637 |
سالوادور دالی از برجسته ترین هنرمندان کدام مکتب است ؟ (25/0) الف) رئال ب) سمبولیسم ج) فوتوریسم د) سورئال |
|
638 |
سالوادور دالی از برجسته ترین هنرمندان مکتب سورئال است . (5/0) |
|
639 |
هر یک از هنرمندان زیر را به مکاتب هنری خود وصل نمائید . سالوادور دالی کوبیسم 25/0 پیکاسو فووها 25/0 هانری ماتیس سورئالیست 25/0 کلودمونه امپرسیونیست 25/0 |
|
640 |
هدف سورئالیسم چه بود ؟ تناقض پیشین رویا و واقعیت را در یک واقعیت مطلق ، یک ابر واقعیت ، حل کرد . |
|
641 |
هنر انتزاعی |
|
642 |
هدف اصلی انتزاعگران چه بود ؟ نفی هر نوع بازنمایی طبیعت و ایجاد تجربه ای بصری یا تجسم کلی و یا ذهنی بود . |
|
643 |
مبتکر نقاشی انتزاعی و فیلسوف و نظریه پرداز مکتب انتزاعگری کاندینسکی است . |
|
644 |
نقاشان قدیم روسی با جهان نگری عارفانه خویش هنر را تقلیدی از جهان محسوس نمی دانستند . |
|
645 |
مبتکر نقاشی انتزاعی کدام گزینه است ؟ الف) سالوادور دالی ب) واسیلی کاندینسکی ج) هانری ماتیس د) پل گوگن |
|
646 |
« نقاشی بدون هیچ تفکر ازپیش تعیین شده » روش چه کسی بود 25/0 الف) سالوادور دالی ب) هانری ماتیس ج) کاندینسکی د) پیکاسو |
|
ردیف |
سؤالات |
|
647 |
« نقاش بدون هیچ تفکر از پیش بینی تعیین شده » روش کاندینسکی نقاش روسی بود . 5/0 شیوه ی کاندینسکی در بهره برداری از احساسات نیمه آگاهانه باعث جستجو ی مکتب.............در ناخود آگاه شد . 5/0 الف) فوتوریستها ب) کوبیستها ج) دارائیستها د) سورئالیستها |
|
648 |
تعریف هنر از نظر هنرمندان اکسپرسیونیست انتزاعی چه بود ؟ اثر هنری چیزی جز محصول عمل مهار نشده هنرمند نیست و هیچ مضمونی را بیان نمی کند . |
|
649 |
گرایشات هنری اوایل قرن نوزدهم روسیه را شرح دهید. هیچگاه هنر را تقلیدی از جهان محسوس نمی دانستند – نقاشی بدون هیچ تفکر از پیش تعیین شده بود . |
|
650 |
هنر تجریدی را شرح دهید . نفی هر نوع بازنمایی طبیعت و ایجاد تجربه ای بصری یا تجسم مفهومی کلی یا ذهنی بود . |
|
|
جنبش های قرن بیستم واقعگرایی |
|
651 |
پرده های نقاشی ماکس بکلمان در نقطه مقابل هنر تزئینی یا « نقاشی برای نقاشی » قرار دارند . پرده های نقاشی ماکس بکلمان در نقطه مقابل هنر تزئینی یا « نقاشی برای نقاشی » قرار دارند . در آثار ماکس بکلمان انسان ، موقعیت او و حالات ذهنی اش با واقعیت تمام در برابر تماشاگر ظاهر شده اند . |
|
652 |
جریان هنری پاپ ، مفهومی و مینیمال آرت را شرح دهید . پاپ : علایق هنرمندان پاپ به فرهنگ جمعی آنان به خلق تابلوهای پر زرق و برق با مفاهیم سیاسی ، اجتماعی و حتی اخلاقی رهنمون ساخت . |
|
653 |
هنر مفهومی – هنر مفهومی پس از مینیمال آرت پدید آمد و سر آغاز پست مدرنیسم بوده این جنبش در ارتباط با آثار سه بعدی آغاز شد و هدف آ« توضیح مجدد مسائلی چون فضا ، فرم ، مقیاس ومحدوده بود . |
|
654 |
مینیمال آرت – شکل نمایی جوهره بی تعهد هنر مدرن است . بعدها هنر مفهومی توانست این گرایش را تا حد سند سازی بصری یا یک سری بیانیه های نوشته شده و یا حتی چند دیاگرام ساده مختصر نماید . |
|
655 |
گرایشات هنری آمریکای پس از جنگ را شرح دهید . - اکسپرسیونیسم انتزاعی - هنر پاپ هنر همگانی - مینیمال ( هنر کمینه ) - پست مدرنیسم |
|
656 |
نخستین جنبش هنری مهم بعد از جنگ جهانی دوم اکسپرسیونیسم انتزاعی است . 5/0 اصیل ترین و ممتاز ترین دستاورد تاریخ هنر آمریکا اکسپر سیونیسم انتزاعی است .25/0 |
|
657 |
اصیل ترین و ممتاز ترین دستاورد تاریخ هنر آمریکا ..................................... است . الف) هنر مفهومی ب) اکسپرسیونیسم انتزاعی ج) واقعگرایی د) مینیمال آرت |
|
|
هنر پاپ هنر همگانی |
|
658 |
زادگاه هنر پاپ هنر همگانی شهر نیویورک بود . |
|
باسمه تعالی سؤالات تاریخ هنر جهان کتاب درسی سال تحصیلی 91-90 |
||
ردیف |
سؤالات |
|
659 |
علایق هنرمندان پاپ به فرهنگ جمعی آنان را بیشتر به خلق تابلوهای پر زرق و برق با مفاهیم سیاسی اجتماعی و حتی اخلاقی رهنمون ساخت . |
|
661 |
جریانهای هنری مینیمالیسم و هنر مفهومی جایگزین جنبش پاپ در آمریکا شدند . |
|
660 |
موضوعات هنر پاپ هنر همگانی را نام ببرید . فیلم ها و آگهی های تبلیغاتی ، داستانهای شبه علمی ، موسیقی پاپ ، حروف و علائم متداول ، اشیای روزمره و کالاهای مصرفی |
|
|
هنر مینیمال (هنر کمینه ) |
|
662 |
دو جریان هنری که جایگزین جنبش پاپ در آمریکا شدند را نام ببرید . 1- مینیمالیسم ( هنر کمینه ) 2- هنر مفهومی |
|
663 |
سرآغاز پست مدرنیسم هنر مفهومی بود . |
|
664 |
سرآغاز پست مدرنیسم کدام است ؟ الف) واقعگرایی ب) مینیمال آرت ج) هنر مفهومی د) اکسپرسیونیسم |
|
665 |
جنبش پست مدرنیسم در ارتباط با آثار سه بعدی آغاز شد . |
|
666 |
هدف جنبش پست مدرنیسم چه بود ؟ توضیح مجدد مسائلی چون فضا ، فرم ، مقیاس ، محدوده بود. |
|
667 |
هنر مینیمال شکل نمایی جوهره بی تعهد هنر مدرن است . |
|
|
پست مدرنیسم |
|
668 |
پست مدرنیسم گرایش افراطی به بازنمایی عکس گونه عرصه نقاشی آمریکا را فرا گرفت . |
|
669 |
موارد مورد توجه هنرمند پست مدرن را ذکر نمائید . ریشه های اجتماعی ، تاریخی و هنری کار خود و نو آوری صرف بدون تعلقات تاریخی و فرهنگی فاقد هویت و معناست تأکید اصلی بر این است که همه اشیاء و پدیده ها در هر زمینه ای مفهوم خاص خود را در بر دارند و با دگرگونی ساختن این زمینه مفهوم آنها نیز معقول خواهد شد . |
|
|
اشکال هنر جدید |
|
670 |
اشکال هنر جدید در چه قالبی ظاهر شده است ؟ چیدمان ، ویدئو ، عکس و هنر محیطی |
|
671 |
حوزه های در بر گیرنده عکاسی در اشکال هنر جدید را نام ببرید . عکاسی مستقیم ، تصاویر دیجیتالی ، ویدئو و فیلم |
|
672 |
به چه دلیل دو رسانه ویدئو و عکاسی مورد اقبال مراکز هنری نوین قرار گرفته اند؟ به دلیل جذابیت مردمی و جنبه سرگرم کننده و سهولت انتقال از مکانی به مکان دیگر |
|