|
فصل ششم (هنر هند – دوره گوپتا - دوره هندو ) صفحه ششم |
301 |
کدام یک از عبارات زیر ، صحیح و کدام یک غلط می باشد ، آن را مشخص کنید0 5/1نمره الف – دیوار نگاره های غار آجانتا بازتاب هنر نقاشی ایرانی دوره ساسانی هستند 0 Tصحیح غلط£ ب – تندیس های بودای ماتهورا شانه های پهن و کمر باریک و ردایی نازک به تن دارد0 Tصحیح غلط£ ج-استوپای عظیم سانچی یکی از معابد بودایی هند در دوره ی کوشان است 0 ( شونگا و آندرا ) £ صحیح غلطT د- غار – معبدهای هندی ، برای انجام مراسم نیایشی در دل کوه ها ساخته می شدند 0 Tصحیح غلط£ ک – در پرستش گاه استوپا ، تندیس بودا با ردایی نازک به تن قرار گرفته است 0(تندیس وجود نداشت ) £صحیح غلطT گ – آشوکا ، پادشاه هنرپرور دوره گوپتا در هند است 0 (دوره مئوریا) £ صحیح غلطT |
ردیف |
سؤالات |
|
302 |
اساس مذهب هندو بر چه پایه ای استوار است0 ( هدف رفتاری) 1نمره ستایش از خدایان سه گانه 25/0 – برهما (خدای خالق و آفریننده جهان )25/0 – ویشنو (نگهدارنده جهان ) 25/0 – شیوا (ویران کننده جهان ) 25/0 (در صورت نوشتن معنای خدایان سه گانه نمره داده شود) |
|
303 |
معبد بریهادس وارا ، چگونه معبدی است توضیح دهید0( هدف رفتاری) 1نمره برای خدای شیوا ساخته شده و دارای دروازه – حیاط – تالار ستون دار – گنبد هرمی – تندیس شیوا در سی وشش حالت نشان داده شده است0 ( با نظر مصحح در صورت نوشتن 4 مورد نمره کامل داده شود ) |
|
304 |
عظیم ترین معبد هندی ، که برای خدای شیوا ساخته شده است چه نام دارد0 ( هدف رفتاری) 25/0 نمره الف – بریهادس واراþ ب- سانچی¨ ج – کارله ¨ د – چایتیا¨ |
|
305 |
و یژگی تندیس شیوا در دوره ی هندو را بنویسید 0 ( هدف رفتاری) 5/1 نمره در مقام رقصنده
کیهانی به گونه ای تجسم یافت 25/0که
ویران کردن 25/0 و بازسازی25/0 عالم را تواما ، القا |
|
306 |
مهم ترین دستاورد هنر هند در دوره های متاخر را بنویسید 0( هدف رفتاری) 75/0نمره تندیس فلزی شیوا 5/0 و قدیسان مربوط به او 25/0 |
|
307 |
تندیس شیوا در مقام رقصنده کیهانی به گونه ای تجسم یافت که ...........................0( هدف رفتاری) 25/0 نمره الف – نگهدارنده و آفریننده جهان است ¨ ب- ویران کردن و بازسازی عالم را القا می کند þ ج- صحنه هایی از زندگی بودا را نشان می دهد¨ د – قدیسان مربوط به نگهدارنده جهان را نشان می دهد¨ |
|
308 |
مهم ترین نمونه از هنر نقاشی و دیوارنگاره های هندرا درچه مکانی می توان مشاهده کرد 0 غار های آجانتا 5/0 نمره |
|
|
فصل هفتم (هنر چین ) صفحه هفتم |
|
309 |
اهمیت چین را درمیان کشورهای شرق آسیا بنویسید0 (چرا چین درشرق آسیا اهمیت دارد0 )( هدف رفتاری) 1 نمره به دلیل قدمت تمدن - وسعت - تعداد جمعیت و تاثیر بر کشورهای پیرامون خود0 |
|
310 |
نام سلسله هایی را که در هنر چین دارای اهمیت هستند بنویسید 0(ذکر 4 مورد کافی است ) ( هدف رفتاری) 1 نمره شانگ – چو – چین – هان – سلسله های موسوم به شش پادشاهی – تانگ – سونگ –یوآن – مینگ - چینگ |
|
311 |
در کدام دوره ی چین ساخت اشیای مفرغی شکوفا شد0 25/0 نمره الف – سونگ ¨ ب- چینگ¨ ج – شانگþ د – مینگ¨ |
|
312 |
در دوره سلسله .............وحدت سیاسی و فرهنگی در چین پدید آمد0 25/0 نمره الف – سونگ¨ ب- چینþ ج – شانگ¨ د – مینگ¨ |
|
313 |
در کدام دوره ارتباط چین با جهان غرب گسترش یافت و جاده ابریشم گشوده شد0 25/0 نمره الف – هان þ ب- چین ¨ ج – چو ¨ د – تانگ¨ |
|
314 |
در دوره ............... بافت پارچه های ابریشمی و ساخت چینی در کشور چین به اوج خود رسید 0 25/0 نمره الف – هان ¨ ب- مینگ¨ ج – شانگ¨ د – تانگþ |
|
315 |
در دوره مینگ مهمترین معماری چوبی جهان در پکن به نام ................... ساخته شد0 شهر ممنوعه 5/0 نمره |
|
|
|
|
باسمه تعالی سؤالات تاریخ هنر جهان کتاب درسی سال تحصیلی 91-90 |
||
ردیف |
سؤالات |
|
316 |
درکدام دوره ، مهمترین معماری چوبی جهان در پکن به نام شهر ممنوعه ساخته شد 0 25/0 نمره الف – هان¨ ب- مینگþ ج – شانگ¨ د – تانگ¨ |
|
317 |
مردم چین ،دارای شیوه نوشتار .............. هستند0 25/0 نمره الف – الفبایی¨ * ب- اندیشه نگارþ ج – آوانگار¨ د – رمزی¨ |
|
318 |
چینی ها نقاشی و خوشنویسی را هنر در خور .............. و دیگر مصنوعات را نوعی .................. می دانستند 0 25/0 نمره الف – هنرمندان - معماری¨ب- حجاران – تندیس سازی¨ ج – پیشه وران -حکاکی¨ د– بزرگان – صنعت گریþ |
|
319 |
چه ارتباطی بین خوشنویسی ونقاشی چینی وجود دارد0 ( هدف رفتاری) 5/0 نمره خوشنویسی اندیشه
نگار چینی ، از کیفیت تصویری 25/0 برخوردار وبیان اندیشه 5/0 و احساس 25/0 را
ممکن |
|
320 |
در نظر مردم چین ..................... در درجه اول اهمیت قرار دارد0 25/0 نمره الف – ساخت ظروف چینی و بافت ابریشم¨ ب- خو شنویسی و نقاشیþ ج – معمار ی و نقش برجسته¨ د– تندیس سازی و حجاری¨ |
|
|
فصل هفتم (هنر چین ) صفحه هشتم |
|
321 |
درستی یا نادرستی عبارات زیر را مشخص کنید 0 2 نمره الف- در نظر چینی ها انسان بر طبیعت مسلط نیست بلکه بخشی از آن است 0 Tصحیح غلط ب- شهر ممنوعه در دوره "تانگ "واز معماری چوبی ساخته شده است 0(مینگ) صحیح غلطT ج- نقاش چینی تنوعی از رنگ سایه ها را در ذهن خود بدست می آورد 0 Tصحیح غلط د- نقاش چینی ابتدا تصویرمورد نظررا در ذهن خویش کامل می کرد 0 Tصحیح غلط ظ- نقاشان چینی علاقه ای به قواعد پرسپکتیو نداشتند 0 Tصحیح غلط ک- نقاش مکتب"تانگ " برای فضاهای پر و خالی ارزش برابر قائل بود0(سونگ) صحیح غلطT گ- دیوار چین از عجایب هفتگانه جهان است 0 Tصحیح غلط م- تندیس ها در چین بیانگر شغل و همراه با متوفی در درون قبر قرار داده می شود0 Tصحیح غلط |
|
322 |
چه عاملی سبب تداوم سنت های فرهنگی و هنری چین است 0 5/0 نمره شیوه نوشتار اندیشه نگار |
|
323 |
حالت روحی نقاش چینی را هنگام نقاشی کردن بنویسید0 ( هدف رفتاری) 2 نمره نقاش تنوعی از رنگ سایه ها را در ذهن خود به دست می آورد 5/0 و پیش از نقاشی کردن 25/0 ساعت ها به تفکر می نشست 25/0 و تصویر مورد نظر را در ذهن خویش کامل می کرد 5/0 ود رمرحله اجرا آ ن را بسیار سریع به انجام می رساند 5/0 |
|
324 |
از ابتکارات چینی ها ..................... است 0 25/0 نمره الف – منظره سازی توماری þ ب- موزاییک کاری¨ ج – نقاشی دیواری¨ د – تذهیب کاری¨ |
|
ردیف |
سؤالات |
|
325 |
اصول نقاشی را در دوره شش پادشاهی توضیح دهید 0 ویژگی نقاشی در دوره شش پادشاهی در هنر چین را بنویسید 25/1 نمره سر زندگی 25/0 یک دستی قلم مو 25/0 وضوح اشیا 25/0 مناسبت رنگ 25/0 با نقش مورد تاکید قرا ر می گرفت 25/0 |
|
326 |
در دوره سونگ ، هنر چین .................. به اوج خود رسید 0 25/0 نمره الف – منظره سازیþ ب- موزاییک کاری¨ ج – موسیقی¨ د – تندیس سازی¨ |
|
327 |
ویژگی نقاشی مکتب سونگ در چین را بنویسید0 1 نمره نقاشان از تمام امکانات قلم و مرکب بهره می گرفتند 5/0 وبا حداقل وسایل ، جوهر طبیعت را 25/0 در آثار خود منعکس می کردند 25/0 و طبیعت 25/0 را چون جهانی بی انتها ، 25/0 پر شکوه تصویر می کرد 25/0 و برای فضاهای 25/0 پر و خالی 25/0 ارزش برابر قائل بود 25/0 (ذکر 4 مورد کافی است هر مورد 25/0 نمره) |
|
|
فصل هفتم (هنر چین ) صفحه نهم |
|
328 |
ویژگی نقاشی مکتب مینگ در هنر چین را بنویسید (در نقاشی دوره مینگ در هنر چین چه ابداعی صورت گرفت 0) 1 نمره گرایش به رنگ آمیزی متنوع 25/0 به ویژه رنگ های سبز و آبی 5/0 در منظر ه نگاری 25/0 – ظرافت کاری 25/0 و تزئین 25/0 و کپی برداری از سبک های گذشته رخ نمود25/0 (ذکر 4 مورد کافی است هر مورد 25/0 نمره |
|
329 |
ویژگی نقاشی دوره هان در هنر چین را بنویسید 0 5/1 نمره کاغذ 25/0 و ابریشم25/0 زمینه مناسبی را برای رشد نقاشی فراهم کرد 25/0و تصویر آب 25/0و کوه25/0 به عناصر اصلی در منظره سازی 25/0 مورد تاکید قرار می گرفت. |
|
330 |
ویژگی نقاشی دوره تانگ در هنر چین را بنویسید 0 5/1 نمره تحت تاثیر نقاشی های بوداییان هند 25/0 نقاشی دیواری 25/0 به غارهای بودایی 25/0 شمال غربی چین شکوفا و حالات 25/0 و زندگی بودا 25/0 بر بدنه غار ها شد 25/0 |
|
331 |
در چین بنای رفیعی به نام ........................ وجود دارد که ارتفاع آ ن به 13 متر می رسد 0 25/0 نمره الف – استوپا¨ ب- پاگوداþ ج – هانیوا¨ د – شهر ممنوعه¨ |
|
332 |
نمونه برجسته معماری چوبی چین ، کاخ های ............ است که در دوره مینگ ساخته شده اند 0 25/0 نمره الف – استوپا ¨ ب- پاگودا¨ ج – هانیوا¨ د – شهر ممنوعهþ |
|
333 |
چرا در معماری چین ،چوب مهمترین مصالح به شمار می آمد0 1 نمره به دلیل شرایط آب و هوایی مرطوب 25/0 ، ساخت بناها با مواد و مصالحی چون سنگ 25/0 و آجر 25/0 مورد توجه نبود 25/0 |
|
334 |
تندیس های مقبر ه امپراطور سلسله چین دارای چه ویژگی هایی است 0 ( هدف رفتاری) 25/1 نمره تندیس ها بسیار واقع گرا ساخته شده اند25/0 و در بازنمایی جز ئیات 5/0 و تجهیزات سربازان 5/0 بسیار دقت شده اند0 |
|
335 |
در کدام دوره ساخت تندیس های سفالی و چوبی خدایان مورد توجه قرار گرفت 0 25/0 نمره الف – هان¨ ب- مینگ¨ ج – سونگþ د – تانگ¨ |
|
باسمه تعالی سؤالات تاریخ هنر جهان کتاب درسی سال تحصیلی 91-90 |
|||
ردیف |
سؤالات |
||
336 |
خصو صیات معماری چین را بنویسید0 5/1 نمره چینی ها معابد بودایی 25/0 کاخ ها 25/0 خانه ها را به صورت یک تا چند طبقه25/0 و اغلب با چوب می ساختند 25/0 در این معماری سقف شیروانی25/0 مانند ساختمان با سفال پوشیده می شد 25/0 و رخ بام پیرامون 25/0 آن به شکل ایوانی 25/0که دارای لبه خمیده 25/0به سمت بالا است ، ساخته می شد 25/0و عملکرد آ ن کنترل باران 25/0وایجاد سایه بود25/0 در ساختمان های چند طبقه ، طبقات25/0 برروی ستون های چوبی قرار می گرفت 25/0و نمای بنا 25/0شکل چترهای مطبق به خود می گرفت 25/0 (با ذکر 6 مورد نمره کامل داده شود ) |
||
337 |
در کدام دوره در تندیس سازی ، پیکره ها ظریف تر – متفکرتر و آرام تر ساخته می شدند 0 25/0نمره الف – هان¨ ب- مینگ ¨ * ج – سونگþ د – تانگ¨ |
||
|
فصل هفتم (هنر چین) صفحه دهم |
||
338 |
تاثیر هنر بودایی در پیکره سازی چین را بنویسید 0 ( هدف رفتاری) 1 نمره معابد غار مانند بوداییان در شمال غربی چین (دون هوانگ ) که در دل کوه ها تراشیده یا نقاشی می شد تندیس ها و نقاشی های موجود در این موجود در این غار ها ، ترکیبی از حرکت 25/0 در تندیس سازی هندی 25/ 0و خصلت خطی موزون 25/0و آرام 25/0در هنر چینی را به نمایش می گذارد0 |
||
339 |
عالی ترین ظروف سفالی چین ،ظروف موسوم به ............... هستند0 25/0 نمره الف – مینا کاری¨ ب- طلاکاری¨ ج – لعاب دار¨ د – چینی þ |
||
340 |
چینی های موسوم به ................... در سفال گری عصر سلسله تانگ مشهور است 0 25/0 نمره الف – مینا کاری¨ ب- آبی وسفید þ ج – لعاب دار¨ د – چند رنگ¨ |
||
341 |
چهار مورد از خصوصیات هنر فلز کاری چین را بنویسید 0 1 نمره ساخت اشیای مفرغی 25/0 - و بر روی ظروف ، منظره 25/0نوشته 25/0 – اژدها25/0– انواع جانوران25/0 – موجودات خیالی را نقش می کردند 25/0واز آن ها در مراسم عروسی 25/0 و عزا استفاده می کردند25/0 |
||
342 |
دو مورد از خصوصیات هنر سفال گری چین را بنویسید0 5/0 نمره ساخت سفال های لعاب دار – طروف سفالی منقوش دارای نقش های هندسی – ظروف موسوم به چینی - سفال گری در سلسله های تانگ – سونگ – مینگ به اوج خود رسید 0 چینی موسوم به آبی وسفید - از دوره تانگ سفال به نقاط جهان و ایران صادر می شد0 |
||
343 |
ساخت کدام اشیای فلزی در چین پر رونق است 0 ( هدف رفتاری) 25/0 نمره الف – مفرغی þ ب- آهنی ¨ ج – برنزی¨ د – طلاکاری¨ |
||
344 |
در هنر چین ، نقاش مکتب ............ از تمام امکانات قلم و مرکب بهره می گرفت و جوهر طبیعت را در آثار خود منعکس می کرد0 سونگ ( هدف رفتاری) 25/0 نمره |
||
ردیف |
سؤالات |
||
345 |
برای ساخت اشیای فلزی در چین ، هنرمندان چه تصاویری را برروی ظروف نقش می کردند 0( هدف رفتاری) 25/0 نمره منظره –نوشته اژدها – انواع جانوران - موجودات خیا لی (بانظر مصحح ذکر دو مورد کافی است ) |
||
346 |
کاربرد اشیای فلزی در چین در مراسم ................... استفاده شده است 0 ( هدف رفتاری) 25/0 نمره الف – نیایش¨ ب- شکار¨ ج – عزا ¨ د – |
||
|
فصل هشتم (هنر ژاپن ) صفحه یازدهم |
||
347 |
کدام کشور ها بر هنر ژاپن تاثیر گذاشتند0 ( هدف رفتاری) 75/0 نمره چین کره – کره – دین بودا |
||
348 |
کدام تمدن ها درشکل گیری و تکامل فرهنگ و هنر ژاپن نقش اساسی داشتند0 ( هدف رفتاری) 75/0 نمره چین کره – کره – دین بودا |
||
349 |
در کشور ژاپن ،اشیای دوره ساسانی در خزانه سلطنتی ........................ نگهداری می شود 0 25/0 نمره الف – بیو دو – این ¨ ب- هو – ئو - دو¨ ج – شوسوئین þ د – ماچوپیچکو¨ |
||
350 |
آیین های مذهبی هنرمندان ژاپنی را بنویسید0 (باورهای مذهبی که هنرمندان ژاپنی از آن بهره می گرفتند را نام ببرید0) شینتوا – آیین بودا – تائو 75/0نمره |
||
351 |
نگاه ژاپنی ها را نسبت به طبیعت بنویسید0 (ژاپنی ها چگونه به طبیعت نگاه می کردند0) ( هدف رفتاری) 75/1 نمره ژاپنی ها شیفته طبیعت اند 25/0 ولی نگاه آنها با احساساتی گری آمیخته است 25/0 واگر چه هنرمند روشی سنجیده 25/0 وبا مهارت 25/0 دارد ، غالبا به افراط 25/0- تظاهر – تفنن 5/0 می گراید. |
||
352 |
هنرمندان ژاپنی چگونه از هنر بیگانه تقلید می کردند0 1 نمره اغلب این تقلیدها آگاهانه بوده 25/0 و هنرمندان ژاپن دست آوردهای بیگانه 25/0را به خوبی با سنت های خود سازگار کرده 25/0و عناصری را به آن افزوده اند 25/0 |
||
353 |
نخستین تندیس های سفالی مربوط به دوران نوسنگی ، طرحی حصیر گونه ودرهم بافته دارد0 T صحیح غلط 25/0 نمره |
||
354 |
در ژاپن تندیس های مقبره ای موسوم به ..................... شکل گرفتند0( هدف رفتاری) 25/0 نمره الف – چایتیا¨ *ب- هانیو اþ ج – استوپا ¨ د – پاگودا¨ |
||
355 |
در ژاپن تندیس های مقبره ای موسوم به ..................... شکل گرفت0( هدف رفتاری) 25/0 نمره هانیوا |
||
356 |
مقبره های هانیوا را توضیح دهید 0 ( هدف رفتاری) (هانیوا چه بود ) 5/1 نمره این مقبره ها به شکل استوانه های گلینی بودند 5/0که دربالای 25/0 آن ها تندیس انسانی 25/0 – جانوری 25/0 – پرنده قرار می گرفت 25/0 |
||
357 |
" هانیوا "همان تندیس های مقبره ای شکل است 0( هدف رفتاری) T صحیح غلط 25/0 نمره |
||
358 |
اولین تندیس های بودا درهنر ژاپن دارای سبکی .................... هستند0 25/0 نمره *الف – واقع گرایانهþ ب- طبیعت گرایانه¨ ج – جانور نگاری ¨ د – انتزاعی¨ |
||
|
فصل هشتم (هنر ژاپن ) صفحه دوازدهم |
||
باسمه تعالی سؤالات تاریخ هنر جهان کتاب درسی سال تحصیلی 91-90 |
|||
ردیف |
سؤالات |
||
359 |
معابد ژاپنی دارای چگونه ساختاری بود 0 (ساختار معابد ژاپنی را توضیح دهید 0) ( هدف رفتاری) 75/2 نمره بناهای آن ها از یک تا چند طبقه متغیر 5/0 و اغلب دارای شکل مربع مستطیل 5/0 با سقف های شیب دار سفا لی هستند 5/0 و رخ بام ها 25/0بر ستون های چوبی تکیه دارند 5/0 و شکل ایوان را در نمای ساختمان به خود می گیرند 5/0و لبه آ ن ها 25/0 نیز مانند بناهای چینی به سمت بالاخمیده هستند 0 25/0 |
||
360 |
یکی از معابد مشهور ژاپن ، معبد .................. دراوجی است که تالار آن معروف به ققنوس مشهور است 0 25/0 نمره الف – هوریوجی ¨ *ب- بیودو- اینþ ج- چایتیا¨ د- کارله¨ |
||
361 |
یکی از معابد ژاپن بیودو – این نام دارد که تالار آن معروف به .................... می باشد 0 25/0 نمره هو – ئو –دو (ققنوس ) (ذکر نام هر یکی از دو اسم درست است ) |
||
362 |
نوعی نقاشی طوماری که ژاپنی ها آن را به خدمت رویدادهای زندگی گرفتند را نام ببرید 0 25/0 نمره یاماتو – ئه( هدف رفتاری |
||
363 |
سبک نقاشی یاماتو ئه دارای چه ویژگی هایی است 0( هدف رفتاری) 25/2 نمره ژاپنی ها نقاشی را به خدمت رویداد های زندگی گرفتند 5/0 و نقاشی طو ماری 25/0 و این نقاشی با قلم گیری های 25/0 سریع ونازک 25/0 رنگ های تخت 25/0و غالبا درخشان 25/0و تجسم فضا 25/0 از زاویه دید بالا 25/0 از ویژگی های این سبک است 0 |
||
364 |
کدام گزینه در مورد سبک نقاشی ژاپنی به نام یاماتو – ئه صحیح نیست 0( هدف رفتاری) 25/0 نمره الف – به کارگیری نقاشی به خدمت رویداد زندگی ¨ ب- به کارگیری قلم گیری سریع و رنگ های تخت ¨ ج- تجسم فضا از زاویه دید بالا ¨ د- ایجاد تنوع رنگ سایه ها درذهن نقاþ |
||
365 |
نقش راهبان ذن در نقاشی ژاپنی را بنویسید0 ( هدف رفتاری) 1 نمره راهبان ذن نمونه های منظره نگاری های25/0 آ ب مرکبی25/0 دوره سونگ 25/0 را از چین به ژاپن آوردند 25/0و منظره نگاری چینی مورد توجه قرار گرفت 0 |
||
366 |
خصوصیات نقاشی ژاپنی را در سده های 15 و16 میلادی چیست؟ 75/1 نمره نقاشان به پیروی از نقاشان چینی بر خط های شکل ساز تاکید می کردند 5/0و لی از مضمون ها و نقش های بومی سرزمین خود بهره می گرفتند 5/0و منظره ها گل ها و پرندگان سرزمین خود را نقاشی می کردند 75/0 |
||
367 |
زنده ترین هنر بومی ومردمی ژاپن ، هنر باسمه سازی ................. و شخصیت سازی بازیگران است 0 25/0نمره طراحی اندام |
||
|
فصل هشتم و نهم ( هنر ژاپن )( هنر پیشاکلمبی آمریکا) صفحه سیزدهم |
||
368 |
هنر باسمه سازی ژاپن را بنویسید 0 ( ویژگی های هنر باسمه سازی طراحی لباس ژاپنی را بنویسید0 ) 75/0 نمره بر اساس موضو ع های زندگی روزمره و جدید 5/0 اواخر سده هفدهم تا میانه سده نوزدهم میلادی در جهتی متفاوت از جریا ن هنر 25/0 خاص شکل گرفت 0 |
||
369 |
از خصوصیات هنر .............نقش برجسته هایی به صورت شبه انسان و حیوان و مکعب گونه است 0 مایا 25/0 نمره |
||
ردیف |
سؤالات |
||
370 |
دو هنرمند معروف باسمه سازی ژاپن را نام ببرید0 5/0 نمره هکوسای 25/0 اوتامارو 25/0 |
||
371 |
دو هنرمند به نام های .............. و ................ استادان بزرگ باسمه سازی ژاپن هستند0 5/0 نمره هکوسای 25/0 اوتامارو 25/0 |
||
372 |
اصطلاح پیش از کریستف کلمب را معنی کنید 0 5/1 نمره در معنای وسیع خود به تمام ملت های بومی 25/0 قاره آمریکا 25/0 – اما در عمل به فرهنگ های جنوب آمریکای شما لی (مکزیک ) 25/0 آمریکای مرکزی (گواتمالا و هندوراس تا پاناما )25/0 و آمریکای جنوبی (سرزمین های پرو – کلمبیا - اکوادور– شیلی ) 25/0 پیش از ورود اروپاییان اطلاق می شود25/0 (بانظر مصحح کلمات داخل پرانتز درست می باشد ) |
||
373 |
واژه فرهنگ مادر به کدام یک از تمدن های پیشاکلمبی آمریکا اطلاق می شود0 اولمک 25/0 نمره |
||
|
|
||
374 |
درهنر قوم مایا معبد بزرگ هرمی شکل در................... برپا شد یکی از عجایب هفتگانه جهان است0 25/0 نمره *الف – چیچن ایتساþ *ب- تئوتی وآکان ¨ ج- مکزیکو¨ د- ماچوپیچکو¨ |
||
375 |
خصوصیات نقش برجسته در هنر مایا را بنویسید0 75/0 نمره صورت های شبه انسان 25/0و حیوان 25/0و شکلی مکعب گونه 25/0 است 0 |
||
376 |
پیکره ها در هنر مایا ، با لباس مذهبی یا آیینی در میان علایم یا حروف رمزی نمایش داده می شود. T صحیح غلط 25/0 نمره |
||
377 |
هنر قوم .............در سایه رهبری روحانیان ، محتوایی مذهبی داشت و این قوم مردمی کشاورز بودند0 25/0 نمره الف – تولتک¨ ب- مایا¨ ج- آزتک¨ *د- تئوتی وآکانþ |
||
|
فصل یازدهم (هنر پیشا کلمبی ) صفحه چهاردهم |
||
378 |
کدام یک از تمدن های زیر ، دارای هنر خشک و هندسی است 0 25/0 نمره *الف – تولتکþ ب- مایا ¨ ج- آزتک¨ د- تئوتی وآکان¨ |
||
379 |
کدام یک از تعریف های زیر مربوط به هنر تولتک است 0 25/0 نمره الف – هنری خشک و بدون ملات¨ ب- هنری خشن و رعب آور¨ *ج- هنری هندسی و خشک þ د- هنری مذهبی و نمایشی ¨ |
||
380 |
تندیس های قوم آزتک در هنر پیشاکلمبی دارای چه ویژگی است 0 5/0 نمره تندیس های عظیم و رعب آور |
||
381 |
روحیه خشن قوم ............ تندیس های عظیم و رعب آور ی را به وجود آورد 0 25/0 نمره الف – تولتک ¨ ب- مایا¨ ج- آزتک¨ د- تئوتی وآکان¨ |
||
382 |
مراکز عمده معماری قوم اینکا در هنر پیشا کلمبی آمریکا را نام ببرید 0 5/0 نمره کوزکو – ماچو پیچکو |
||
383 |
آن چه که بیش ازهرچیزدرشکل گیری هنراسلامی نقش داشت چه بود؟(25/0 نمره) قرآن25/0 |
||
باسمه تعالی سؤالات تاریخ هنر جهان کتاب درسی سال تحصیلی 91-90 |
|||
ردیف |
سؤالات |
||
384 |
کدام یک از گزینه های زیر مربوط به هنر قوم اینکا است 0 25/0 نمره *الف – به کارگیری معماری بدون ملاتþ ب- روحیه خشن در تندیس های عظیم¨ ج- هنر هندسی و خشک ¨ د- نقش برجسته به شکلی مکعب گونه ¨ |
||
385 |
دلیل شهرت قوم اینکا در هنر پیشاکلمبی آمریکا را نام ببرید0 1 نمره آن ها به لحاظ مهارت 25/0 در مهندسی ساختمان 25/0و شیوه معماری 25/0 خشک (بدون ملات )25/0شهرت دارند 0(در صورت نوشتن کلمه داخل پرانتز صحیح است ) |
||
386 |
فصل دهم شکل گیری هنر اسلامی |
||
387 |
شکل گیری هنراسلامی راتوضیح دهید؟(1نمره) باهجرت رسول اکرم(ص) 25/0درسال اول هجری 25/0به شهرمدینه 25/0وتأسیس حکومت اسلامی 25/0اساس هنروتمدن اسلامی شکل گرفت. |
||
388 |
عامل پیونددهنده جهان اسلام چه بود؟(25/0 نمره) قرآن25/0 |
||
389 |
انتشارقرآن به زبان عربی ورواج آن درسرزمین هایی که دیانت اسلام راپذیرفتند چه نتایجی را به دنبال داشت؟(5/0 نمره) سبب پیوندواتحاد بین ملل مختلف شد25/0 وعامل خلق آثارهنری گردید25/0 |
||
390 |
شیوه های هنراسلامی رادردو سدۀ نخست هجری شرح دهید؟(25/1 نمره) شیوههایاین دو سده موجب آمیختگی وتلفیق 35/0 شیوه های هنری ایران25/0،مصر25/0 ومیان رودان 25/0 وسازگارکردن آن بانیازهای جامعه اسلامی 25/0شد . |
||
391 |
درخشش هنراسلامی درتمامی زمینه ها ازسدۀ........آغازگردید. (25/0 نمره) سوم هجری25/0 |
||
|
ویژگی های هنر اسلامی |
||
392 |
هنراسلامی دارای چه ویژگی هایی است؟(چند مورد25/0 نمره ای در نظرگرفته شود.) ازاسلام متولدشده است25/0،بادرک دیانت اسلام قابل شناخت است25/0،هنریمذهبی است25/0،درخدمت نیاز های جامعه است25/0، اجزای سازنده آن هماهنگ (جزبه کل)است25/0،سازگارباروح اسلام است25/0،بیشترازهمه درمعماری جلوه گراست25/0،همه دست ساخته هاومشاغل ، هنرند25/0،خودبسندگی25/0،پرهیز ازبی هودگی 25/0، تقارن25/0،استفاده گسترده ازنقوش هندسی25/0، گیاهی25/0،پرهیز ازطبیعت پردازی 25/0وواقع گرایی25/0در آن به چشم می خورد. |
||
393 |
چرادرنظام فکری مسلمانان،همه دست ساخته هاومشاغل شکلی ازهنرهستند؟(1نمره) درنگاه اسلام زیبایی تجلی حقیقت کلی وجهانی است5/0 وهردست ساخته ای ، به میزان که صفتی ازصفات الهی راآشکارسازدازکمال زیبایی برخورداراست5/0.
|
||
ردیف |
سؤالات |
|
|
زمینه های هنر اسلامی |
|
394 |
انواع هنراسلامی رانام ببرید؟(هرمورد25/0 نمره) معماری25/0،خوشنویسی25/0،کتاب آرایی 25/0،نگارگری 25/0 سفالگری25/0،فلزکاری25/0،پارچه بافی25/0،شیشه گری25/0،قالی بافی25/0،درودگری 25/0و... |
|
|
نقش آفرینان |
|
395 |
چرابرخی ازملتهاسهم بیشتری درتعالی هنراسلامی داشتند؟(75/0 نمره) به دلیل داشتن سنت های هنری کهن 25/0 موقعیت وامکانات مالی 25/0 وفناوری25/0 |
|
396 |
سهم هنرمندان کدام دوره های حکومتی ایران درشکوفایی هنرجهان اسلام بیشتراست؟(1نمره) دوره های سلجوقی25/0،ایلخانی25/0،تیموری 25/0وصفوی25/0 |
|
397 |
چگونه علم وهنراسلامی دراروپای قرون وسطی رواج پیداکرددونمونه هنرمعماری آن زمان رانام ببرید؟(75/1 نمره) درسال80هجری 25/0مسلمانان شمال آفریقا 25/0به رهبری فردی ازخاندان اموی 25/0 وارد اسپانیا شدند 25/0وتاسده هشتم هجری 25/0 دراین سرزمین حکومت کردندوبه افتخارت هنراسلامی افزودند. – قرطبه 25/0 و الحمرا 25/0 |
|
398 |
چگونه تجارب هنراسلامی ایران به هندانتقال یافت یک نمونه معماری ازاین تجربه ها مثال بزنید؟(25/1 نمره) دراوایل سده نهم هجری 25/0 حکام سلسله مغولی هند 25/0 درزمان بابرازنوادگان تیمور25/0 به دلیل ارتباط بادولت صفوی 25/0 عامل انتقال تجارب هنراسلامی ایران به هند شدندـ مقبره تاج محل25/0 |
|
|
معماری اسلامی |
|
399 |
بناهای دوران اسلامی رانام ببرید؟(5/0 نمره) مذهبی25/0 و غیرمذهبی25/0 |
|
340 |
بناهای مذهبی دوران اسلامی رانام ببرید؟ سه مورد (75/0 نمره) مساجد25/0 مقابد25/0 مدارس25/0 |
|
341 |
چهاربنای غیرمذهبی دوران اسلامی رانام ببرید؟(25/1نمره) کاخ ها25/0 ،خانه ها25/0 ،باغ ها25/0 ،کاروانسراها25/0 ،بازارها25/0 ،پل ها25/0،حمام ها25/0 ،آب انبارها25/0 ،یخچال ها25/0 ،بادگیرها25/0 |
|
342 |
بناهای اسلامی رادرسرزمین های مختلف مقایسه کنید؟(1نمره) بناهای اسلامی درسرزمین های مختلف باتوجه به شرایط آب وهوایی25/0،گرمسیریاسردسیر25/0، دارای تفاوت ساختاری وظاهری 25/0هستنداماازنظرکارکرد25/0مشابه اند25/0 |
|
343 |
الگوی اولیه مساجد اسلامی کدام مسجداست ودرکجاواقع شده است؟(5/ 0 نمره) مسجدالبنی 25/0 شهرمدینه25/0 |
|
344 |
چرامساجدچهارایوانی درایران ساخته شدند؟(5/0نمره) به دلیل سنت های معماری ایران پیش ازاسلام 25/0 وشرایط اقلیمی25/0 |
|
345 |
مسجدالنبی توسط چه شخصی ودرکجا بنا شدطرح آن چیست؟(75/0نمره) رسول اکرم(ص)25/0 مدینه 25/0 مساجدشبستانی(عربی)25/0 |
|
باسمه تعالی سؤالات تاریخ هنر جهان کتاب درسی سال تحصیلی 91-90 |
||
ردیف |
سؤالات |
|
346 |
ساختارمساجد سده های اول تاچهارم هجری رابامساجد سده پنجم هجری به بعد مقایسه کنید؟(1نمره) مساجدسده های اول تاچهارم هجری اغلب به طرح شبستانی ساخته می شدند25/0ولی ازسده پنجم هجری به بعداشکال متنوع تری ازمساجد 25/0که بیشترتابع شرایط اقلیمی 25/0 وسنت ها محلی25/0 بودند ساخته می شدند |
|
347 |
مسجدالنبی دارای چه ساختاری بود؟(1 نمره) دارای طرحی مستطیل شکل 25/0 شامل حیاط بزرگ 25/0 ویک سقف سرپوشیده درجهت قبله (شبستان)25/0 وتعدادی اتاق درپیرامون حیاط25/0 |
|
348 |
ساختارمساجدچهارایوانی ایران راشرح دهید؟(75/0نمره) شبستانهاگنبددارشدند 25/0 علاوه بررواق هادرپیرامون حیاط 25/0 چهارایوان بزرگنیز درچهارسمت حیاط 25/0 ایجادشد |
|
349 |
مهم ترین آرایه های مساجدرانام ببرید؟(هرمورد25/0نمره) خوشنویسی25/0 ،کاشیکاری25/0 ،آجرکاری25/0 ،گچبری25/0 ،نقش مایه های گیاهی25/0 وهندسی25/0 |
|
350 |
مقابرمعمولاً برای چه کسانی ساخته می شدند؟(75/0نمره) بزرگان دین 25/0 و علم 25/0 و سیاست25/0 |
|
351 |
دوویژگی ساختاری مقابررابنویسید؟(5/0نمره) اغلب گنبددار25/0 وازنظرتزئینات بسیارغنی25/0 هستند |
|
352 |
طرح مدارس رابامساجدمقایسه کنید؟(5/0نمره) مدارس اغلب فاقدگنبد25/0 وشبستان 25/0 هستند |
|
|
خوشنویسی |
|
353 |
ممتازترین وشریف ترین هنراسلامی.......است.(25/0نمره) خوشنویسی25/0 |
|
354 |
درتعالی خوشنویسینقش اول را ....... به عهده داشت. (25/0نمره) قرآن25/0 |
|
355 |
چراقرآن درتعالی خوشنویسی نقش اول رابرعهده داشت؟(5/0نمره) چون قرآن باید باخطی نوشته می شدکه شایسته باشد5/0 |
|
356 |
ازجذابیت های خوشنویسی مسلمانان........است. (25/0نمره) تنوع خطوط25/0 |
|
357 |
چه خطوطی را مسلمانان بیشتراستفاده می کردند؟(1نمره) کوفی25/0 ،نسخ25/0 ،ثلث25/0 ونستعلیق25/0
|
|
ردیف |
سؤالات |
||
|
کتاب آرایی |
||
358 |
علل کتاب سازی وجلدسازی رادراسلام شرح دهید؟(75/0نمره) تأکیدقرآن به خواندن ونوشتن 25/0 و نشرکتاب25/0 |
||
359 |
انواع جلدسازی کتاب رانام ببرید؟(75/0نمره) ضربی25/0 ،سوخت25/0 و روغنی25/0 |
||
360 |
درچه دوره ای کتاب سازی وکتاب آرایی درایران به اوج خودرسید؟(25/0نمره) تیموری25/0 |
||
361 |
دردوره.......کتاب سازی وکتاب آرایی ایران به اوج خودرسید. (25/0نمره) تیموری25/0 |
||
362 |
درسده.........دراروپاجلدهایی بانقش های ایران ساخته شد. (25/0نمره) نهم هجری(پانزدهم میلادی)25/0 |
||
363 |
نهضت ترجمه درچه سده ای ودرکجاشروع شد؟(5/0نمره) دراواخرسده دوم هجری25/0و بغداد25/0 |
||
|
نگارگری |
||
364 |
چه عاملی سبب مصورسازی کتاب در دوره ی اسلامی شد شرح دهید؟(75/0نمره) وقتی که کتاب های مصورعلمی25/0 چون گیاه شناسی25/0 وجاورشناسی 25/0 به عربی ترجمه 25/0 شدند |
||
365 |
ازکتاب های مصورجهان اسلام سه نمونه نام ببرید؟(75/0نمره) منافع الحیوان25/0 عجایب المخلوقات 25/0 و ماتریامدیکا(موادطبی) |
||
366 |
ازکتاب هائی که دردوره اسلامی زمینه هنرنمایی نگارگران قرارگرفت سه نمونه نام ببرید؟(75/0نمره) شاهنامه فردوسی25/0 پنج گنج نظامی25/0 بوستان 25سعدی/0 گلستان سعدی 25/0 کلیه ودمنه25/0 |
||
367 |
مکاتب نگارگری ایران رانام ببرید؟(1/5نمره) سلجوقی25/0 ایلخانی25/0 تیموری25/0 صفوی25/0 زند25/0 وقاجار25/0 |
||
368 |
نگاره های عهدسلجوقی چه ویژگی هائی داشتند؟سه مورد را بنویسید.(0/75نمره) کوچک اندازه25/0 تزئینی25/0 و دروسط صفحه25/0 بودند. |
||
369 |
مکتب نگاری ایلخانی مغول چه ویژگی هائی داشت؟(25/0نمره) تاثیرپذیری ازنقاشی چینی واستفاده ازعناصرچینی25/0 بیرون آمدن ازحالت تزئینی دوره سلجوق25/0 و دارای ساختارمعنایی25/0 بود. |
||
370 |
نقاشی چینی چه تاثیری بر نگارگری ایران داشت؟(0/75نمره) استفاده ازعناصرچینی مانندکوه های اسفنجی25/0خارج شدن ازحالت تزئینی دوره سلجوقی25/0 و دارای ساختارمعنایی25/0 |
||
371 |
ویژگی های نقاشی دوره قاجاررابیان کنید؟(75/0نمره) نقاشی اروپایی موردتوجه بیشتری قرارگرفت 25/0 نقاشی به سمت طبیعت گرایی 25/0 وواقع گرایی 25/0 حرکت کرد |
||
باسمه تعالی سؤالات تاریخ هنر جهان کتاب درسی سال تحصیلی 91-90 |
|||
ردیف |
سؤالات |
||
372 |
چرادرزمان شاهرخ هنرنگارگری کتاب درشهرهای هرات وشیراز به اوج خود رسید؟(0/5نمره) هنردوستی وعلاقه حاکمان تیموری25/0 حمایت ازهنرمندان25/0 |
||
373 |
ازویژگی های نگارگری مکتب هرات چهارموردبیان کنید؟(1نمره) دقت درنمایش جزئیات25/0 تقارن عناصر25/0 هماهنگی خط ونقاشی25/0 استفاده ازعناصر معماری25/0 تنوع در طراحی وشکل پیکرها25/0 طبیعت گرایی درطراحی حیوانات و درختان25/0 توجه به زندگی روزمره مردم25/0 استفاده علمی ازرنگ25/0 |
||
374 |
ازآثارمهم مکتب هرات دومورد رانام ببرید؟(0/5نمره) نگاره های کلیه ودمنه25/0 بوستان سعدی25/0 |
||
375 |
هنرنگاری ایران در زمان حکومت چه کسی به بالاترین درجه ترقی خودرسید؟ (0/25نمره) شاه طهماسب25/0 |
||
376 |
مکتب دوم تبریزرابامکتب هرات مقایسه کنید؟(25/2نمره) مکتب دوم تبریزادامه وتداوم سنت هرات است25/0 امادرآن نوآوری وهم خوانی بافرهنگ وسنت های ایرانی بیشترهمامنگ است25/0 و تاکیدبرمصورسازی ادب فارسی دارد25/0 دارای ترکیب بندی آزادترنسبت به مکتب هرات می باشد25/0 دارای پیکرهای انسانی باقامت های رعناو زیبا25/0 پوشاک فاخر25/0 دقت درجزئیات نقوش پارچه ها25/0 تنوع رنگ ها25/0 و درشکل عمامه ها25/0را به دنبال دارد. |
||
377 |
پیشگامان سبک مکتب نگارگری اصفهان چه کسانی بودند؟(0/5نمره) رضاعباسی 25/0 وشاگردان وی25/0 |
||
378 |
ویژگی های مکتب اصفهان رابیان کنید؟(0/5نمره) مضامین اجتماعی 25/0 وزندگی روزمره مردم موردتوجه قرارگرفت25/0ورواج تک چهره سازی25/0 |
||
379 |
کارویژه ی محمدزمان رابیان کنید؟(5/0نمره) باالهام ازآثاراروپایینقاشی سه بعدی راتجربه کرد25/0 وآثاری رابه شیوه ی اروپایی آفرید.25/0 |
||
380 |
دردوره ی زندیه درشیرازنقاشی.......رونق یافت وتکنیک.......موردتوجه قرارگرفت(5/0نمره) گل ومرغ 25/0 رنگ وروغن25/0 |
||
|
سفالگری |
||
382 |
چه عاملی سبب تحرک سفالگری در دوره اسلامی شد؟(1نمره) تحریم استفاده ازظروف طلا25/0 ونقره 25/0 وورودظروف چینی ساخت چین25/0 |
||
383 |
انواع سفالینه ها دوره اسلامی رانام ببرید؟(75/0نمره) لعابی 25/0 مینایی 25/0 و زرین فام25/0 |
||
384 |
در دوره اسلامی سفالینه های چه شهرهایی درایران بی رقیب بود؟(75/0نمره) نیشابور25/0 کاشان25/0 ری 25/0 و... |
||
باسمه تعالی سؤالات تاریخ هنر جهان کتاب درسی سال تحصیلی 91-90 |
||
ردیف |
سؤالات |
|
385 |
در دوره اسلامی چه شهرهایی در ایران درساخت اشیاءسفالی نقش داشتند؟(75/0نمره) نیشابور25/0 کاشان25/0 ری25/0 |
|
|
فلز کاری |
|
386 |
در دوره اسلامی دست آفریده های فلزی چه کشورهایی شهرت داشتند؟(1نمره) ایران 254/0 مصر25/0 ترکیه25/0 سوریه25/0 |
|
387 |
آثارفلزی اغلب ازچه ساخته می شدند چرا؟(25/1نمره) مفرغ25/0 برنج 25/0 ومس25/0 به دلیل تحریم استفاده ازطلا 25/0 ونقره25/0 |
|
388 |
اشیاء فلزی دارای چه تزئیناتی بودند؟(هرمورد25/0نمره) هندسی 25/0 گیاهی 25/0 برج های دوازده گانه 25/0 صحنه های رزم25/0 بزم 25/0 شکار25/0 نوشته25/0 سیاه قلمکاری 25/0 ضیاکاری25/0 زراندود25/0 |
|
|
شیشه گری |
|
389 |
مراکزمهموعمده کشور های اسلامی را در تولیداشیاءشیشه ایدوره اسلامی رانام ببرید؟ گرگان 25/0 نیشابور25/0 ری25/0 بندرسیران (ایران)25/0 میانرودان(عراق)25/0 سوریه25/0 ومصر25/0 |
|
390 |
شیشه گری درچه دوره ای درایران شکوفا بوده است؟(25/0نمره) سلجوقی25/0 |
|
|
پارچه بافی |
|
391 |
پیشرفته ترین هنروصنعت مسلمانان........بود.(25/0نمره) پارچه بافی |
|
392 |
پارچه های........و........عهدصفوی درجهان همتا ندارد.(5/0نمره) زربفت 25/0 وقلمکار25/0 |
|
393 |
دوویژگی هنروصنعت پارچه بافی مسلمانان رابیان کنید؟(5/0نمره) تنوع دررنگ 25/0ونقشه های دلنشین پارچه ها25/0 |
|
|
قالی بافی |
|
394 |
چه عواملی درزیبایی هنرقالی بافی ایران نقش دارند؟(75/0نمره) نقش های متنوع25/0 رنگ های زیبا 25/0 وموزون25/0 |
|
395 |
یکی ازمعروف ترین قالی های عهد صفوی رانام ببرید؟(نام قالی – سال بافت وهنرمندآن) (75/0) قالی اردبیل 25/0 مسعودکاشانی 25/0 946هجری قمری25/0 |
|
ردیف |
سؤالات |
|
396 |
کشورهای اسلامی رانام ببریدکه درآن جاقالی بافی هنرپرارجی محسوب می شد؟(1نمره)(در کدام کشور های اسلامی قالی بافی هنر پر ارجی به حساب می آمد .) ایران 25/0 افغانستان 25/0 ترکمنستان 25/0 ترکیه25/0 |
|
|
فصل یازدهم صدر مصیحیت و بیزانس هنر مسیحی |
|
397 |
سبک های هنری مسیحیت رانام ببرید؟(1نمره) صدرمسیحیت25/0 بیزانس25/0 رمانسک25/0 کوتیک25/0 |
|
398 |
سنت های هنری شکل دهنده ی هنرمسیحی رانام ببرید؟(0/75نمره) یونانی25/0 رومی25/0 میراث های شرقی(ایرانی،سوریه ای واسلامی)25/0 |
|
399 |
مرکزثقل هنرمسیحی رانام ببرید؟(0/25نمره) کلیسا25/0 |
|
|
هنر صدر مسیحیت |
|
400 |
مقبره های صدرمسیحیت راشرح دهید؟(0/75نمره) اتاق هایی که توسط مسیحیان درداخل زمین کنده شده25/0 درداخل آنها تاقچه هایی برای قرار دادن تابوت های سنگی تعبیه شده بود25/0 وفضای اتاق مانندی رانیزبه نمازخانه اختصاص می دادند.25/0 |
401 |
مهمترین مکان هنرمسیحی چه نام داشت؟(0/25نمره) کاتاکومپ25/0 |
402 |
نقاشی های صدرمسیحیت دارای چه خصوصیاتی بودند؟(0/5نمره) صحنه هایی اززندگی حضرت مسیح(ع)25/0 نقشهای نمادین مسیحیت 25/0 |
403 |
هنرصدرمسیحیت راباهنررومی مقایسه کنید؟(1نمره) هنرصدرمسیحیت تلفیقی ازاسلوب هاوعناصررومی25/0 بامضامین مسیحی25/0 متفاوت ازطبیعت گرایی هنررومی25/0 ونوعی شمایل رومی 25/0 است. |
404 |
صحنه هایی اززندگی حضرت مسیح(ع)رادرنقاشی صدرمسیحیت نام ببرید؟ مریم ومسیح کودک25/0 مسیح برصلیب25/0 |
405 |
نقش های نمادین مسیحیت را درنقاشی های صدرمسیحیت بیان کنید؟(1نمره) نمونه هایی ازچوپان نیکونمادمسیح(ع)25/0 طاووس نشانه جاودانگی25/0 کبوترنمادروح 25/0لنگر نشانه امید25/0 |
406 |
اقدامات کنستاتین راشرح دهید؟(75/0 نمره) کنستاتین همه منابع خودرادرجهت رونق دیانت کلیسا به کارگرفت25/0 تعدادکلیسا ی قابل توجهی درشهرهای مختلف برپاکرد25/0 بازیلیکا رابه کلیساتبدیل کرد25/0 |
باسمه تعالی سؤالات تاریخ هنر جهان کتاب درسی سال تحصیلی 91-90 |
||
ردیف |
سؤالات |
|
407 |
شکل نخستین ساختمان کلیسابازیلیکا راشرح دهید؟(1/25نمره) یک حیاط 25/0 ویک تالارمرکزی 25/0 ودوتالاربا ریکتر جانبی 25/0 ویک فضای مربع مستطیل شکل به نام پیشخان 25/0 ویک محراب نیم دایره مانندپشت پیشخان25/0 |
|
|
هنر بیزانس |
|
408 |
خصوصیات هنربیزانس رابیان کنید؟(1/5نمره) مذهبی25/0 ، رمزگرا25/0 ، رسمی25/0 ، نیایش25/0 ، باوقار25/0 وخاورماب25/0 |
|
409 |
بعدازمرگ کنستاتین امپراتوری رومبه چندشاخه تقسیم شد؟(0/5نمره) دوشاخه روم شرقی(ارتدوکس)25/0 وروم غربی(کاتولیک)25/0 |
|
410 |
هنربیزانس به چند دوره تقسیم شد نام ببرید؟(0/75نمره) سه دوره:نخستین عصرطلایی25/0 دومین عصرطلایی25/0 سومین عصرطلایی25/0 |
|
|
نخستین عصر طلایی هنر بیزانس |
|
411 |
دوکلیسای عظیم نخستین عصرطلایی هنربیزانس رانام ببرید؟(نام کلیساوشهر)(1نمره) ایاصوفیه درکنستانیتول5/0 سن ویتاله در راونا5/0 |
|
412 |
نقشه کلیسای ایاصوفیه راشرح دهید؟(1/5نمره) صحن مستطیل شکل25/0 باچهارستون عظیم25/0 گنبدی بزرگ دربالای صحن25/0 دونیم گنبددر دوطرف گنبدبزرگ25/0 درمجموع داشتن شکل بیضی25/0 و در کل شاهکارمعماری زمان خود25/0 به حساب می آمد . |
|
413 |
نقشه ی کلیسای سن وتیاله راشرح دهید؟(0/75نمره) 8ضلعی25/0 متراکم 25/0 وگنبددار25/0 |
|
414 |
نقاشیهای موزائیک کلیسای سن ویتاله راشرح دهید؟(1/5نمره) (خانواده ژوستینین وهمراهانش) شخصیتهادارای قدبلند25/0 ظریف ولاغر25/0 باوقار25/0 باچشمانی درشت25/0 |
|
|
دومین عصر طلایی هنر بیزانس |
|
415 |
دومین عصرطلایی هنربیزانس درچه سالهایی شکل گرفت؟(0/5نمره) 259/0 تا11میلادی25/0 |
|
416 |
ویژگیهای هنر بیزانس دردومین عصرطلایی رابیان کنید؟(1/75نمره) طبیعت گرایی 25/0 واسطوره گرایی باستانی یونان25/0 جنبه نمایشی وتشریفاتی25/0 بیان حقایق معنوی وعاطفی 25/0 وایجادحس رنج وهمدردیبرای تماشاگر25/0 ساخت کلیساهای طبیعی یونانی25/0 استفاده ازنقشه مایه های اسلامی25/0 |
|
ردیف |
سؤالات |
||||
|
سومین عصر طلایی هنر بیزانس |
||||
417 |
سومین عصرطلایی هنربیزانس درفاصله چه سده هائی شکل گرفت؟(0/5نمره) 12 (25/0 )تا14میلادی25/0 |
||||
418 |
ویژگی های هنربیزانس رادرسومین عصرطلایی شرح دهید؟(1/75نمره) نقاشی دیواری 25/0 ونقاشی روی چوب 25/0 جایگزین نقاشی موزائیک گردید25/0 بیان عاطفی25/0 تحرک وپویانی25/0 تجسم چهره 25/0 استفاده ازنور برای بازنمایی چهره25/0 قانونمند شدن شمایل نگاری25/0 |
||||
419 |
تاثیرهنربیزانس را بر هنراروپای قرون وسطاودوره اسلامی شرح دهید؟(1نمره) تاثیربرآثارنقاشان سده های سیزدهم تا چهاردهم 5/0 ونگار گری دوره اسلامی5/0 |
||||
420 |
ازنقاشهای موزائیکی سومین دوره طلایی هنربیزانس دونمونه بیان کنید؟(0/5نمره) نقاشیهای موزائیکی ایاصوفیه25/0 کلیسای چورا25/0 |
||||
|
هنر اروپای غربی قرون وسطا |
||||
421 |
هنرقرون وسطایاعصرایمان به چنددوره تقسیم می شوند؟(75/0نمره) پیشین 25/0 رمانسک 25/0 گوتیک25/0 |
||||
422 |
امروزه قرون وسطابه.........شهرت یافته است.(25/0نمره) عصرایمان25/0 |
||||
423 |
عصرتاریک تنهابه سده های.........و..........میلادی محدودمی شود.(5/0نمره) هفتم25/0 هشتم25/0 |
||||
|
هنر قرون وسطای پیشین |
||||
424 |
شیوه هنری جانورنگاری قرون وسطای پیشین به چه هنرهایی شبیه است؟(1نمره) اشیاءمفرقی لرستان 5/0 جلدکاری سکاها5/0 |
||||
425 |
ویژگی های هنرقرون وسطای پیشین راتوضیح دهید؟(1نمره) موجودات رابه شکل نقش های هندسی 25/0 وتزئینی 25/0 نشان می دادندوبه طبیعت گرایی توجه نداشتند5/0 |
||||
|
رومانسک |
||||
426 |
چرابه هنر رومانسک هنررومی وارمی گویند؟(5/0نمره) به دلیل شباهت بعضی ازعناصرآن بامعماری روم باستان5/0 |
||||
427 |
وجه تمایزهنررمانسک رابادوره های گذشته بیان کنید؟(5/0نمره) افزایش تعدادکلیساهادرنقاط مختلف اروپای غربی5/0 |
||||
428 |
ویژگی های کلیسای دوره ی رومانسک قرون وسطا رابیان کنید؟(1نمره) طاق های نیم مدوررومی 25/0 استخوان بندی سنگین 25/0 استفاده ازسنگ وآجر25/0 با نقشه ی چلیپایی 25/0 وساخت برج های متصل به کلیسا25/0 |
||||
429 |
موضوع حجاری ورودی کلیسا ها رادر دوره بیزانس توضیح دهید؟(1نمره) موضوع های عبرت آموزازکتاب مقدس بود5/0 تانمازگزاران بامشاهده آن بدون تزکیه واردکلیسا نشوند5/0 |
||||
باسمه تعالی سؤالات تاریخ هنر جهان کتاب درسی سال تحصیلی 91-90 |
|||||
ردیف |
سؤالات |
||||
430 |
علت ساخت کلیساهای بزرگ را در دوره بیزانس توضیح دهید؟(25/1نمره) تسلط قطعی مسیحیت 25/0 اشتیاق مذهبی 25/0 رواج سفرهای زیارتی به سرزمین مقدس 25/0 رشدشهرنشینی 25/0 بهبوداوضاع اقتصادی25/0 |
||||
431 |
تندیس های رومانسک دارای چه ویژگی هائی بودند؟(1نمره) احیاپیکرتراشی باانعکاس هنرروم باستان5/0 پیکره های تمام قد 25/0 ذکرنام هنرمند25/0 |
||||
432 |
پیکرتراشی وحجاری دوره رمانسک راشرح دهید؟(1نمره) پیکرتراشی وحجاری به دلیل تحریم ازسده پنجم میلادی متوقف شده بود5/0 باردیگردر کلیساهای رومانسک دراواسط سده11میلادی رونق گرفت5/0 |
||||
433 |
نقاشی های کتاب های دوره رمانسک دارای چه ویژگی هایی بود؟(2نمره) تابع سنت های کارولنزی واوتونی از نوع مینیاتوربودند25/0 ودارای جنبه های نمایشی25/0 رمزی25/0 تزئینی25/0 واستفاده ازنگاره های یونانی 25/0 ورومی 25/0 دربعضی ازمواردبامضامین مذهبی25/0 و القای شکل های سه بعدی25/0 را به دنبال داشتند . |
||||
|
گوتیک |
||||
434 |
واژه گوتیک راتوضیح دهید؟(0/75نمره) برای توضیح هنراواخرقرون وسطا25/0
برگرفته ازقوم گوت ها25/0 غیرکلاسیک 25/0 بدون معماری آن ها25/0 |
||||
|
معماری گوتیک |
||||
435 |
معماری گوتیک براساس چه عواملی تقسیم بندی می شود؟(1/5نمره) تکامل وتحول شکل پنجره ها25/0 وسرعت ونوع تزئین25/0 ارتفاع ساختمان25/0 نوع مصالح25/0 سبک نقاشی25/0 مجسمه سازی25/0 |
||||
436 |
تقسیم بندی معماری گوتیک رابیان کنید؟(1/25نمره) انگلیسی25/0 آلمانی25/0 قایم25/0شعله سان25/0 بین المللی25/0 |
||||
437 |
عوامل ساخت کلیسای بزرگ درنقاط مختلف اروپارابیان کنید؟ رشدشهرنشینی25/0 توسعه علوم وفنون25/0 بهبوداوضاع اقتصادی25/0 حس استقلال طلبی25/0 |
||||
438 |
معماری گوتیک دارای چه خصوصیاتی بود؟(1/5نمره) ارتفاع بلند25/0برج های مخروطی25/0 استفاده ازطاق های جناغی25/0 اسکلت سبک25/0 استفاده گسترده ازپنجره های بلندومتنوع25/0 نصب شیشه های منقوش درپنجره هاونورگیرها25/0 |
||||
|
نور وشیشه
|
||||
ردیف |
سؤالات |
||||
439 |
به چه دلیل ازشیشه های رنگی درپنجره هااستفاده می شد؟(1نمره) (نوروشیشه رادرمعماری گوتیک شرح دهید؟)(1نمره) شیشه های رنگی جای نقاشی های دیواری راگرفت25/0 روی شیشه هاتصاویروشکل مختلف بارنگ های شفاف ودرخشان نقاشی می شد25/0 وعبورنوربه فضای داخلی روشنایی می بخشید25/0 وفضای معنوی وروحانی راسبب می شد25/0 |
||||
|
حجاری وتندیس سازی دوره گوتیک |
||||
440 |
حجاری وتندیس سازی دوره گوتیک راشرح دهید؟(1/5نمره) تندیس سازی وحجاری درآغازدوره گوتیک وابسته به معماری بود5/0 واغلب زینت بخش دو طرف ورودی ها بود5/0 اماکم کم ساخت تندیس هایی که به بناوابسته نبودندنیزرایج شد5/0 |
||||
441 |
دردوره گوتیک نخستین اقدام احیای تندیس سازی چه بود؟(0/5نمره) بهترین نمونه تندیس سازی های گوتیک درجنب ورودی کلیسای شارتربازنمایی شد5/0 |
||||
442 |
ویژگی های تندیس سازی گوتیک رابیان کنید؟(1/5نمره) طبیعت گرایی. وقار . تاکید بر جنبه های عاطفی . چهره های آرام بخش . جامه پردازی . توجه به خصوصیات فردی |
||||
443 |
کلیساهای گوتیک ر نام ببرید5/0 نوتر25/0 سن دنی 45/0 |
||||
444 |
نقاشی های دوره گوتیک دارای چه ویزگی هایی بود 1 فرد گرایی25/0 . مناظر طبیعی 25/0. خط های ییچان 25/0. رنگ های درخشان 25/0. علاقه بر تزیین 25/0 |
||||
445 |
در دوره گوتیک نقاشی ها به چه شیوه هایی اجرا می شدند 1 مصور سازی25/0. روی چوب 25/0. نقاشی موزاییک 25/0. نقاشی روی شیشه 25/0 |
||||
446 |
آثار جتو دارای چه خصوصیاتی بودند .75/0 طبیعت گرایی25/0 . نو آوری در نور25/0 . ایجاد فضای سه بعدی25/0 |
||||
447 |
آغاز گر رنسانس چه کسی بود اهل کجا بود؟ جتو25/0 ایتالیا25/0 |
||||
|
فصل سیزدهم (هنر رنسانس ) ک: سئوالات کتاب ه : هدفهای رفتاری کتاب |
||||
448 |
واژه ی رنسانس در ایتالیا و فرانسه چگونه تعریف شده است ؟ (1) - ایتالیا به معنی حیات یا نوزایی - فرانسه به معنی تجدید حیات آموزش ادبیات و هنر کلاسیک |
||||
449 |
جنبش رنسانس را توضیح دهید. |
||||
450 |
رنسانس چگونه جنبشی بود و در کجا شروع شد ؟((75/0) |
||||
451 |
- جنبش فکری و عقلانی که در سده چهاردهم میلادی در ایتالیا شروع شد و در سده شانزدهم میلادی به اوج خود رسید. |
||||
452 |
آغازگر رنسانس در ایتالیا کدامیک از شهرهای زیر بود ؟ (25/0) الف ) رم ¨ ب) راونا¨ ج فلورانس þ د) ناپل ¨ |
||||
باسمه تعالی سؤالات تاریخ هنر جهان کتاب درسی سال تحصیلی 91-90 |
|||||
ردیف |
سؤالات |
||||
453 |
آغازگر رنسانس در ایتالیا شهر فلورانس بود . (5/0) خاستگاه رنسانس کشور ایتالیا بود . (5/0) |
||||
454 |
خاستگاه رنسانس و تقسیمات آن را شرح دهید . |
||||
455 |
خاستگاه رنسانس کجا بود و چه تقسیماتی داشت ؟ (5/1) |
||||
456 |
فلورانس خاستگاه رنسانس در ایتالیا بود و تلاشهای فرهنگی آنها به تدریج دنیای فکری انسانها را از ارزشها و اندیشه های دارای جهت گیری فوق طبیعی گسست و به اندیشه ها و ارزش های زندگی بشری و فردگرایی تغییر یافت . مورخان جدید ، رنسانس ایتالیایی را به سه دوره آغازین ، متعالی و متأخر تقسیم می کنند. |
||||
457 |
مورخان جدید ، رنسانس ایتالیایی را به چند دوره تقسیم می کنند . نام ببرید . (75/0) سه دوره آغازین ، متعالی و متأخر |
||||
458 |
انسان بر طبق اندیشه ی رنسانس چگونه است ؟ (1) انسان از قدرت و توانایی خدادادی بر خوردار است و این توانایی در وجود انسانهای بزرگ به صورت موهبت الهی «نبوغ» متجلی می شود . |
||||
459 |
چهار نفر از هنرمندان رنسانس را نام ببرید . 1- چوتو 2- مازاتچو 3- دوناتللو 4- آلبرتی 5- برونلسکی 6- داوینچی 5- میکل آنژ 8- رافائل 9- دورر |
||||
460 |
چه هنرمندانی در جنبش رنسانس نقش داشتند ؟ |
||||
461 |
چهار مورد از ویژگیهای هنر دوره رنسانس را ذکر نمائید. 1- احیای روح هنر دوره کلاسیک یونان و رم 2- طبیعت گرایی 3- فرد گرایی 4- کالبد شناسی انسان 5- تکمیل قواعد پرسپکتیو 6- توجه به موضوع های دنیوی 7- رواح نقاشی رنگ و روغن به جای تمپرا 8- لعاب رنگ کاری برای تجسم گری و طراوت پوست |
||||
462 |
علل شکل گیری جنبش رنسانس چه بود ؟ |
||||
463 |
به چه علت هایی رنسانس شکل گرفت ؟ |
||||
464 |
چهار علت شکل گیری جنبش رنسانس را ذکر نمائید .
|
||||
465 |
پیشگام معماری دوره ی رنسانس ، برونلسکی بود . |
||||
ردیف |
سؤالات |
||||
466 |
پیشگام معماری دوره ی رنسانس که بود ؟ الف ) آلبرتی ¨ ب) پالادیو ¨ ج) برنینی¨ د) برونلسکی þ |
||||
467 |
برای نخستین بار اندازه های دقیق رومی را برونلسکی به دست آورد . |
||||
468 |
نظریه « همان تناسبات ریاضی که در موسیقی ، هماهنگی به وجود آورد ، باید در معماری نیز حکمفرما شود » از کیست ؟ الف) ب) برونلسکی þ ج ) د) |
||||
469 |
اعتقاد برونلسکی را در زمینه ی معماری بیان نمائید . همان تناسبات ریاضی که در موسیقی ، هماهنگی به وجود آورد ، باید در معماری نیز حکمفرما شود . |
||||
470 |
اعتقاد « از معماری تنظیم تناسبات درست ، یعنی تناسباتی ساده و مبتنی بر اعداد صحیح » از کیست ؟ الف) آلبرتی¨ ب) برامانته¨ ج) برونلسکی þ د) برنینی¨ |
||||
471 |
ساخت گنبد کلیسای فلورانس ، از آثار کدام معمار دوره ی رنسانس است ؟ الف) آلبرتی¨ ب) برونلسکی þ ج) پالادیو ¨ د) برامانته¨ |
||||
472 |
« زیبایی یک بنا از هماهنگی و یگانگی تمام اجزایش حاصل می شود » اعتقاد کدام معمار دوره ی رنسانس بود ؟ الف) برونلسکی¨ ب) پالادیو¨ ج) آلبرتیþ د) برامانته¨ |
||||
473 |
باور آلبرتی در مورد یک بنا چه بود ؟ زیبایی یک بنا از هماهنگی و یگانگی تمام اجزایش حاصل می شود . |
||||
474 |
دیدگاههای کدام هنرمندان دوره ی رنسانس به عنوان سرمشق معماران اروپا قرار گرفت ؟ فیلیپو برونلسکی و آلبرتی |
||||
475 |
دیدگاههای دو هنرمند دوره ی رنسانس برونلسکی و آلبرتی سرمشق معماران اروپا قرار گرفت . |
||||
476 |
دیدگاههای کدام هنرمندان دوره ی رنسانس به عنوان سرمشق معماران اروپا قرار گرفت ؟ الف) برونلسکی و پالادیو ¨ ب) برونلسکی و آلبرتیþ ج) داوینچی و برونلسکی¨ د) پالادیو و آلبرتی ¨ |
||||
477 |
عالی ترین جلوه ی هنر دوره ی رنسانس نقاشی و تندیس سازی است . |
||||
478 |
کدامیک از موارد زیر در مورد نقاشی و معمار ایتالیایی جتو صادق نیست ؟ الف) پیروسنت تندیس سازی و نقاشی رومی¨ ب) آغازگر سبک طبیعت گرایی در ایتالیا ¨ ج) نمایش عواطف انسانی به شکل ساده ¨ د) نوآور و متحول کننده مکتب فلورانس و میلان þ |
||||
479 |
کدام نقاشان ایتالیایی در جستجوی بیان عواطف انسانی بودند ؟ جتو و مازاتچو |
||||
480 |
کدامیک از هنرمندان زیر برجسته نمایی تندیس ها ، کاربست نور در بازنمایی فضا و تنظیم ترکیب بندی مبتکر بودند ؟ الف) جتو ¨ ب) مازاچتو ¨ ج) دناتللو ¨ د) دورر¨ |
||||
481 |
ویژگی آثار مازاتچو را ذکر نمائید . 1- بر جسته نمایی تندیس ها 2- کاربست نور در بازنمایی فضا و مبتکر تنظیم ترکیب بندی 3- جستجو برای بیان عواطف انسانی 4- تلاش برای واقع گرایی در آثارش |
||||
باسمه تعالی سؤالات تاریخ هنر جهان کتاب درسی سال تحصیلی 91-90 |
|||||
ردیف |
سؤالات |
||||
482 |
مازاتچو چه تغییراتی در نقاشی به وجود آورد ؟ بالا |
||||
483 |
کدام یک از تندیس سازان ایتالیایی رنسانس اصول کلاسیک باستان را با فرهنگ مسیحی عصر خود وفق داد . الف) لئوناردوداوینچی ¨ ب) دوناتللو þ ج) میکل آنژ ¨ د) وروکیو ¨ |
||||
484 |
کدام یک از پیشگامان احیای روح تندیس سازی کلاسیک به شمار می آید . الف) لئوناردوداوینچی ¨ ب) دوناتللو þ ج) میکل آنژ¨ د) همه موارد¨ |
||||
485 |
تندیس « مرقُس مقدس » ساخت کدام هنرمند دوره ی رنسانس است ؟ الف) دوناتللو ¨ ب) داوینچی¨ ج) میکل آنژ ¨ د) وروکیو¨ |
||||
486 |
کدام تندیس نخستین گام در جهت نمایش حرکت به شمار می آید ؟ الف) تندیس حضرت موسی اثر میکل آنژ ¨ ب) پیکر داوود اثر وروکیو ¨ ج) پیکره داوود آثر میکل آنژ¨ د) تندیس مرقس مقدس اثر دوناتللوþ |
||||
487 |
تندیس «مرقس مقدس » دوناتللو نخستین گام در جهت نمایش حرکت است . |
||||
488 |
دوناتللو از پیشگامان احیای روح تندیس سازی کلاسیک به شمار می آید . |
||||
489 |
ویژگی آثار دوناتللو را ذکر نمائید . بیانگر صلاحیت – وفاداری به ساختار تندیس انسان – کشش عاطفی و در برگیرنده ی همه ی جنبه های رنسانس است – و در نهایت خودباوری انسان را منعکس می کند . |
||||
490 |
کدام مورد از ویژگیهای آثار دوناتللو نیست ؟ الف) صلابت ¨ ج) وفاداری به ساختار تندیس انسان ¨ ب) انعکاس خودباوری انسان ¨ د) منبع نور مشخص ¨ |
||||
491 |
صلابت ، کشش عاطفی و خودباوری انسان از ویژگیهای آثار هنرمند تندیس ساز رنسانس است ؟ الف) میکل آنژ ¨ ب) دوناتللو þ ج) داوینچی ¨ د) |
||||
492 |
ویژگی آثار رافائل و میکل آنژ چه بود ؟ |
||||
493 |
اوج هنر رنسانس در آثار کدام هنرمند نقاش تجلی کرده است ؟ الف) جتو ¨ ب) مازاتچو ¨ ج) رافائل þ د) دورر¨ |
||||
494 |
بهترین و ناب ترین قالب ممکن برای بیان هنر کلاسیک باستان در آثار نقاشی کدام هنرمند دوره ی رنسانس جلوه کرده است ؟ الف) رافائل¨ ب) جتو ¨ ج) دورر¨ د) مازاتچو¨ |
||||
495 |
کدام هنرمند دوره ی رنسانس تحت تأثیر داوینچی و میراث هنری روم باستان آثار با ارزشی در زمینه نقاشی و معماری خلق کرد ؟ الف) دورر ¨ ب) جتو ¨ ج) رافائل ¨ د) مازاتچو ¨ |
||||
ردیف |
سؤالات |
496 |
ویژگی آثار رافائل را ذکر نمائید . لطافت رنگ آمیزی – ترکیب بندی غالی – کیفیت های عاطفی – چهره نگاری |
497 |
کدام مورد از ویژگیهای آثار رافائل نیست ؟ الف) ترکیب بندی عالی ¨ ب) کیفیت های عاطفی ¨ ج) لطافت رنگ آمیزی¨ د) با سمه کاروی روی چوب þ |
498 |
تحت تأثیر داوینچی و میراث هنری روم باستان رافائل آثار با ارزشی در زمینه نقاشی و معماری خلق کرد. |
499 |
پرتره ی پاپ لئوی دهم اثر کدام هنرمند دوره ی رنسانس است ؟ الف) جتو¨ ب) مازاتچو¨ ج) رافائل þ د) داوینچی ¨ |
500 |
پرتره ی مریم گراندوک اثر رافائل است . |