ردیف |
سؤالات |
|
115 |
هنر آشوری در زمان آشور بانیپال و آشور نصیربال در کجاها تجلی یافت؟ (1)در معماری کاخها5/0 و نقش برجستههای دیواری5/0 |
|
116 |
موضوع نقش برجستههای آشوری را ذکر کنید؟ (ذکر 4 مورد)(1)صحنههای جنگ25/0، شکار25/0، محاصره شهرها25/0، قلعه ها25/0، مراسم مذهبی25/0، شاه همچون قهرمان همه جا حضور دارد5/0. |
|
117 |
هنرمندان آشوری در نمایش حیوانات تبحر داشتند.(25/0) |
|
118 |
هنرمندان آشوری در نمایش صحنههای شکار بسیار توانا بودند. (25/0) |
|
119 |
هنرمندان آشوری حالتهای گریز و ستیز و مرگ حیوانات را طبیعی ترسیم مینمودند. (25/0) |
|
120 |
تندیس های انسانی در نقش برجستهها و نقاشیهای دیواری خشک و رسمی هستند. (25/0) |
|
121 |
طریقه ترسیم فیگور انسان در هنر آشور چگونه بود؟ (1)غالباً سر و پا از دید جانبی 5/0و بدن از دید روبرو5/0 |
|
122 |
در میان مجسمههای آشوری کدام نقشها از همه جالبتر است؟ (75/0)تصاویر شیران 25/0و گاوان بالدار25/0، سر انسان 25/0 |
|
123 |
به چه دلیل حجاران انسان- گاوها را با پنج پا ترسیم میکردهاند؟ (5/0)به قصد القای حرکت از دید جانبی5/0 |
|
|
هنر بابل |
|
124 |
نخستین شکوه هنر بابل در زمان کدام پادشاه بود؟ (25/0)حمورابی25/0 |
|
125 |
از زمان حمورابی پادشاه بابل چه اثری به جای مانده است ؟ (1)قانون نامه حمورابی 25/0که بر روی سنگی مخروطیشکل (لوح سنگی)5/0 نقش شده 25/0 |
|
126 |
مشخصات لوح حمورابی را ذکر کنید؟( 5/1)بر روی این لوح 282 ماده قانون نوشته شده5/0 در بالای لوح حمورابی در حال دریافت قوانین از خدای خورشید (شمس) است. 1 |
|
127 |
دومین دوره هنر بابل در زمان کدام پادشاه میباشد؟(5/0) نبوکل نصر (بخت النصر)5/0 |
|
128 |
در دوره نبوکل نصر در بابل کدام بناها ساخته شد؟(1)معبد ایشتار و دروازه شهر آن5/0 و برج افسانه ای بابل5/0 |
|
129 |
بابلی ها وارث هنر کدام تمدن ها بودند؟ (5/0)تمدن سومر25/0و اکد25/0 |
|
ردیف |
باسمه تعالی سؤالات تاریخ هنر جهان کتاب درسی سال تحصیلی 91-90 |
|
|
سؤالات |
|
130 |
هنر بابل در خدمت مذهب و حکومت بود.(5/0) |
|
131 |
هنرمندان بابل به ساخت چه بناهایی تمایل داشتند؟ (2)به ساخت و تزئین معابد5/0، تجسم خدایان 5/0و بازنمایی حکام5/0 و کارگزاران حکومت 5/0 |
|
|
هنر مصر صفحات 26 الی43 |
|
|
طبیعت و تاریخ ص 27 |
|
132 |
عامل زیست محیطی مؤثر بر فرهنگ ، مذهب و هنر مصر کدام است ؟ الف - کمبود باران ¨ ب - رود نیل þ ج- تغییرات دما¨ د- همه موارد صحیح است ¨ 25/0 |
|
133 |
هنر مصر شامل چه سلسله هایی می شود ؟ اولیه و قدیم و میانه وجدید 1 |
|
|
میراث هنر مصر ص 27 |
|
134 |
نقاشی ها و نقوش برجسته مصریان : 25/0 الف - خشک و بی روح است ¨ ب - دو بعدی و توصیفی استþ ج - طبیعت گرایانه است¨ د - سه بعدی و روایتی است¨ |
|
135 |
مصریان به منظور زنده نمایی پیکره ها کدام رنگ ها را به صورت قراردادی به کار می گرفتند ؟ ( حداقل 4 مورد ) قرمز،زرد،آبی،سیاه، سفید 1 |
|
136 |
هنر مصر هنری ........... و ............. و بادوام است. الف - طبیعت گرا - خشک¨ ب - سه بعدی - بی روح¨ ج - محافظه کار - ایستاþ د - واقع گرا - دو بعدی¨ 5/0 |
|
137 |
در نقاشی مصر افراد فرودست و افراد مهم چگونه ترسیم شده اند؟ افراد مهم سر با نمای نیم رخ وپاها وسینه چشم و شانه از روبرو کمر و کفل در نمای سه رخ و افراد فرودست پرتحرک وزنده 1 |
|
138 |
مصریان توسط چه عواملی بر تمدنهای دیگر تأثیر گذار بودند؟ (حداقل 4 مورد ) هنر مصری به خاطر استفاده آگاهانه از هندسه در معماری، شیوه تندیس سازی، خوشنویسی (خط هیروگلیف) ساخت تالارهای ستون دار، سال شمار شمسی 1 |
|
|
تاریخ هنر سلسله های مصر |
|
|
سلسله های اولیه ص 28 |
|
139 |
از جمله قواعد پایه گذاری شده در حجاری و تندیس سازی سلسله های اولیه مصر می باشد : 25/0 الف - نمایش چشم از روبرو¨ ب - شبیه سازی چهره ¨ ج - قراردادن جلوتر پای چپ þ د - نمایش جزئیات ¨ |
|
140 |
مهمترین اثر هنری دوره سلسله ی اولیه مصر که نشانگر خصوصیات هنر مصر می باشدکدام است ؟ الف - لوح نارمر þ ب - هرم خوفو ¨ ج - ابوالهول¨ د - مقبره ها¨ 25/0 |
|
141 |
نقوش کنده کاری شده در دو سوی لوح نارمر در دوره سلسله ی اولیه مصر نمایشگر چیست ؟ 1 در دوسوی این لوح به یک رویداد سیاسی اشاره دارد و گویای اتحاد مصر علیا وسفلی توسط نارمر است. |
|
|
سؤالات |
|
142 |
ساختار مقبره در دوره سلسله اولیه مصر و تزیین سطوح داخلی آن چگونه است ؟ 2 در این دوره مقبره ها را به شکل حفره های مستطیل شکل می ساختند و متوفی را داخل آن قرار داده و روی آن را با سقف چوبی پوشانده و درون آن هدایا و لوازم زندگی برای جهان بعد از مرگ قرار داده و سطوح آن را با نقاشی وحجاری تزیین می کردند. |
|
143 |
سلسله های قدیم ص 28 و ص 29 |
|
144 |
اهرام سه گانه مصر در این دوره ساخته می شوند : 25/0 الف - سلسله جدید ¨ ب - سلسله میانی¨ ج - سلسله اولیه¨ د - سلسله قدیم þ |
|
145 |
هنر این دوره از تمدن مصر حالتی حماسی و شاعرانه دارد : 25/0 الف - سلسله قدیمþ ب - سلسله اولیه¨ ج - سلسله میانی ¨ د - سلسله جدید¨ |
|
146 |
بزرگترین و کهن ترین هرم از اهرام سه گانه مصر است : 25/0 الف - هرم خوفو ¨ ب - هرم خفرن ¨ ج - ابوالهول¨ د – موارد الف و جþ |
|
147 |
تندیس مشهور ابوالهول (پدرترس)در نزدیکی این هرم قرار دارد : 25/0 الف - هرم خفرنþ ب - هرم موکرینوس¨ ج - هرم خئوپس ¨ د - هرم خوفو ¨ |
|
148 |
نگرش مصریان در مورد زیبایی است : 25/0 الف - خشک و بی روح ¨ ب - جنبه مذهبی¨ ج - امری باطنی þ د - امری ظاهری ¨ |
|
149 |
روح در نزد مصریان با نام کا شناخته می شود. 25/0 |
|
150 |
شکل کلی تندیسهای مصری در دوره سلسله قدیم اکثرا مکعبی و استوانه ای است . 5/0 |
|
151 |
نمونه برجسته طبیعت گرایی در جانور نگاری مصریان سلسله قدیم غارهای هرم است. 25/0 |
|
152 |
اوج تندیس سازی در حکومت خفرن را در این تندیس بسیار زنده می توان مشاهده کرد : 25/0 الف - بزرگ زاده مصری¨ ب - سر آخناتون ¨ ج - کاتب نشستهþ د - ماسک توت عنخ آمون¨ |
|
153 |
اعتقاد هنرمند مصری به جهان بعد از مرگ را توضیح دهید ؟ 1 مصریان به زندگی ابدی در جهان بعد از مرگ باور داشتند ومعتقد بودند که روح در موقع مرگ، بدن را ترک ودر جهان دیگر مجدداً در جسم متوفی حلول می کند. |
|
154 |
نگرش مصریان به فانی بودن جسم ، چه ساختی را در هنر به دنبال داشت ؟ 1 به دلیل
فانی بودن جسم در نظر هنرمند مصری، آنها برای متوفی پیکره ای بدلی از جسمی سخت
(معمولاً سنگ خارا) |
|
155 |
ساخت تندیس برای افراد متوفی در مصر به چه منظوری صورت می گرفت ؟ |
|
|
سلسله های میانی و جدید ص 30 |
|
156 |
این دوره از هنر مصر را دوره طلایی معبد سازی می دانند : 25/0 الف - سلسله قدیم ¨ ب - سلسله میانی ¨ ج – سلسله جدید þ د - سلسله اولیه¨ |
|
157 |
از یادمانهای برجسته دوره سلسله جدید مصر می باشد : 25/0 الف - معبد رامسس دوم¨ ب - لوح شاه نارمر ¨ ج - معبد حت شپ سوت þ د - اهرام سه گانه¨ |
|
باسمه تعالی سؤالات تاریخ هنر جهان کتاب درسی سال تحصیلی 91-90 |
||
ردیف |
سؤالات |
|
158 |
دو تن از حاکمان سلسله جدید مصر اختاتون و توت عنخ آمون می باشد . 5/0 |
|
159 |
یادگار برجسته معماری دوران فرمانروایان قدرتمند مصر ، رامسس دوم و سوم معبد آمون در الاقصر است . 25/0 |
|
160 |
از جمله آثار خلق شده در دوره آخناتون که در آن واقع گرایی و طبیعت گرایی به چشم می خورد ، می باشد : 25/0 الف - غازهای مدم¨ ب - سر آخناتونþ ج - ماسک زرین تابوت توت عنخ آمون ¨ د - معبد حت شپ سوت¨ |
|
161 |
موضوع آثار تزئینی مصر برگرفته از این عناصر است : 25/0 الف - کوه و آب¨ ب - نیلوفر و پاپیروس þ ج - طبیعت و انسان ¨ د - زندگی روزمره ¨ |
|
162 |
موضوع نقاشی های دیواری سلسله جدید مصر ، موسوم به کتاب مردگان چیست ؟ مراحل زندگی بعد از مرگ را نشان می دهد. 25/0 |
|
|
اتروسک و روم باستان صفحات 43 الی 52 |
|
163 |
اتروسک ها تحت تأثیر این تمدن بودند : 25/0 الف - مصر ¨ ب - یونان þ ج - میانرودان ¨ د - اژه ¨ |
|
164 |
از ابتکارات اتروسک در معماری است : 25/0 الف - ایوان ستون دار ¨ ب - سنتوری ¨ ج - خیابانهای عمود بر هم þ د - سقف شیروانی¨ |
|
165 |
معماری اتروسک دارای چه خصوصیاتی بود ؟ 1 معماری اتروسک ساده و روستایی مآب است. استفاده از تاق های گهواره ای در ورودی شهر ها و از ابتکارات دیگر آنها ایجاد خیابان های عمود بر هم بود. |
|
166 |
ساختار معابد اتروسک چگونه است ؟ 1 معابد اتروسک به شکل مربع ساده ای با ایوانی ستون دار و سقفی شیروانی مانند بود که بر روی سکویی نسبتاً بلند ساخته می شد و بر لبه بام تندیس هایی از جنس گل پخته قرار می دادند. |
|
167 |
اتروسک ها استفاده از این ساختار معماری را از یونانی ها فرا گرفته بودند : 25/0 الف - طاق های گهواره ایþ ب - سنتوری ¨ ج - سقف شیروانی ¨ د - خیابانهای عمود بر هم¨ |
|
168 |
کاربرد هنر تندیس سازی اتروسک در چه زمینه ای بود : 25/0 الف - تئاتر ¨ ب - تدفینþ ج - تزئین بنا¨ د -تزئین معابد¨ |
|
169 |
این تندیس سفالی از آثار برجسته تندیس سازی اتروسک ها است : 25/0 الف - تندیس شیوا¨ ب - تندیس زئوس¨ ج - تندیس دیسک پران ¨ د - تندیس آپولونþ |
|
170 |
این تندیس مفرغی ، نماد شهر روم محسوب می شود : 25/0 الف - ماده گرگþ ب - اسب سوار¨ ج - زئوس ¨ د - آپولون¨ |
|
171 |
مقابر اتروسک دارای چه ساختار و تزئینی بودند ؟ 1 مقابر اتروسک به شکل اتاق و دارای طاقچه هایی در پیرامون بود، سطوح بین طاقچه ها را با نقاشی هایی بسیار طبیعت گرایانه تزیین و شور و نشاط زندگی روزمره را در آن ها منعکس می کردند. |
|
ردیف |
سؤالات |
|
|
روم باستان صفحات 45 و 46 و 47 |
|
|
تاریخ و سرزمین روم |
|
172 |
روم تحت تأثیر کدام تمدن ها قرار داشت ؟ 25/0 الف - اژه و یونان ¨ ب - اتروسک و یونانþ ج - ایونی و دوریسی¨ د - مصر و اژه¨ |
|
173 |
رومی ها با هنر یونان چه برخوردی داشتند ؟ 5/0 رومی ها نه تنها هنرمندان و آثار هنری یونان را به کشور خود منتقل کردند بلکه از آثار آنها کپی های فراوان تهیه می کردند. |
|
174 |
نمونه پذیرش عناصر هنری ایران زمین در هنر روم می باشد : 25/0 الف - ساخت معابد مهری þ ب - ساخت طاق نصرت¨ ج - ساخت حمام¨ د - ساخت آمفی تئاتر¨ |
|
175 |
پذیرش آیین ایرانی ایزد مهر توسط روم در این اثر متجلی است : 25/0 الف - ساخت معابد مهری¨ ب - ساخت طاق نصرت¨ ج - ساخت حمام ¨ د - ساخت آمفی تئاتر¨ |
|
176 |
رومی ها مردمی .......... و .............. و عمل گرا و آینده نگر بودند : 5/0 الف - طبیعت گرا و آرمان گرا ¨ ب - واقع گرا و خرد پیشه þ ج - رمز گرا و رسمی¨ د - علم گرا و خرد پیشه¨ |
|
|
معماری |
|
177 |
عالی ترین هنر رومیان است : 25/0 الف - تندیس سازی¨ ب - معماریþ ج - نقاشی¨ د - موزاییک¨ |
|
178 |
توانمندی رومی ها در زمینه معماری در ساخت چه مواردی بود ؟ 1 رومی ها در ساخت معابد، بناهای عمومی، حمام های پرتحمل، استادیوم، میدان، بازار، کاخ، طاق نصرت، آمفی تئاتر، خانه های شخصی (ویلا)، جاده، پل و آبراه توانا بودند. |
|
179 |
رومی ها در ساخت چه اماکنی یا مکانهایی توانمند بودند ؟ |
|
180 |
قدیمی ترین بنای رومی ها در شهر روم است : 25/0 الف - معبد چایتیا ¨ ب - معبد پانتئون¨ ج - معبد فورتونا ویریلیسþ د - معبد مهر¨ |
|
181 |
این معبد از جمله معابد رومی است که طرح مدور آن برگرفته از کلبه های روستایی روم و نمای آن از معماری یونان الهام گرفته است : الف - معبد سیبیلþ ب - معبد شیوا¨ ج - معبد آناهیتا¨ د - معبد دلفی¨ 25/0 |
|
182 |
از باشکوه ترین و عظیم ترین بناهای مدور و گنبد دار رومی است : 25/0 الف - معبد چایتیا¨ ب - معبد کارله¨ ج - معبد پانتئونþ د - معبد زوسر¨ |
|
183 |
معبد سیبیل در روم دارای چه ساختاری بود ؟ 5/0 طرح مدور این معبد از کلبه های روستایی روم و نمای زیبای آن از معماری یونان الهام گرفته است. |
|
184 |
از ابتکارات رومی ها در ورودی ها و پل ها و آبراه ها می باشد : 25/0 الف – کاربرد سنگهای نازک¨ ب – استفاده از طاق های گهواره ای þ ج – ایجاد دیوار با بتن¨ د- نماسازی با آجر¨ |
|
185 |
از شاهکارهای مهندسی و معماری روم است : 25/0 الف – کاربرد طاق های گهواره ای¨ ب – راهرو های داخلی ¨ ج – ساختمان کولوسئوم þ د – آمفی تئاتر ¨ |
|
|
|
|
باسمه تعالی سؤالات تاریخ هنر جهان کتاب درسی سال تحصیلی 91-90 |
||
ردیف |
سؤالات |
|
186 |
ساخت این تالارها توسط کنستانتین و به منظور افزایش گنجایش جمعیت صورت گرفت : 25/0 الف – تالارهای مدور ¨ ب – تالارهای باسیلیکا þ ج – کولوسئوم ¨ د – طاق نصرت¨ |
|
187 |
هدف از ساخت طاق نصرت های رومی بود : 25/0 الف – نماد پیروزی¨ ب – تجلیل از امپراتوران پیروز جنگ þ ج – نماد صلح ¨ د – نماد جنگ ¨ |
|
188 |
ابداعات معماری روم کدامند ؟ 1 تاق های گهواره ای یا قوسی، ساختمان کلوسئوم، ساخت باسیلیکا، ساخت طاق نصرت های یک یا سه دهانه، تندیس سازی تندیس سازی |
|
189 |
مهم ترین دستاوردهای رومی ها در زمینه تندیس سازی است : 25/0 الف – واقع نمایی در تک چهره ها þ ب – ساخت تندیس های تمام قد¨ ج – صورتگری آرمانی ¨ د – نقوش روایتگر¨ |
|
|
نقوش برجسته |
|
190 |
نقوش برجسته رومی به دو گروه گزارشی و تدفینی تقسیم می شوند. 5/0 |
|
191 |
موضوع نقوش برجسته گزارشی و یا تدفینی رومی را چه مواردی در بر می گرفت ؟ 1 در این حجاری ها، صحنه های زندگی روزمره و اساطیری، نوشته، علائم، نشانه ها و نقوش گیاهی و جانوری می شد. |
|
192 |
آثار نقاشی روم از شهرهای پمپئی و هرکولانیوم در کاوش های باستان شناسی سده هیجدهم کشف شد. 5/0 |
|
193 |
رومی هادر تندیس سازی و نقاشی به تلفیق آرمان گرایی و واقع گرایی می پرداختند. 5/0 |
|
194 |
نقاشی های رومی دارای چه خصوصیاتی بودند؟ 2 رومیها مضممون های اساطیری را با برداشتی واقع گرایانه به تصویر می کشیدند. رومی ها قواعد پرسپکتیو علمی را نمی دانستند، ولی بدون به کار بردن آن، مسائلی چون کوچک نمایی نقش افراد و اشیاء و جونمایی در فضا را با مهارت کامل حل می کردند. |
|
195 |
هنر موزاییک چگونه هنری بود ؟ هنر موزاییک نوعی هنر معرق با سنگ های الوان کوچک برای تزیین سطوح معماری است.1 |
|
196 |
نقاشی های روم چه مضامینی را در بر می گرفت؟ رومی ها مضامینی چون صحنه های اساطیری، زندگی روزمره، طبیعت بی جان، صحنه های بازی، باغ های پرگل و گیاه و صحنه های طنز و درام را به تصویر می کشیدند. 2 |
|
197 |
کاربرد هنر موزاییک در روم چه بود ؟ رومی ها از موزاییک برای زیباسازی کف بناها استفاده می کردند اما به تدریج انواع مضامین با کارکردی نقاشی گونه در دیگر بخش های ساختمان نیز به کار گرفته شد و اعتباری در حد نقاشی کسب کرد. 2 |
|
|
هنر اژه و یونان صفحات 33 الی 42 |
|
198 |
این اقوام سازنده تمدن اژه ای هستند: 25/0 الف – میان رودان و مصر ¨ ب - دوریسی ها و ایونی ها ¨ ج – مینوسی ها و میسنی ها þ د – اتروسک و روم¨ |
|
199 |
این اقوام نقش مؤثری در شکل گیری تمدن یونان ایفا کردند : 25/0 الف – اتروسک ها ¨ ب – ایونی ها ¨ ج – اژه ای هاþ د – میان رودان¨ |
|
ردیف |
سؤالات |
|
200 |
هنر اژه ای دارای چه ویژگی هایی است ؟ تندیس های انسانی ساده و از شکل هندسی وزاویه دارد برخوردارند، نقاشی دیواری از شکل های ساده هندسی تا طبیعت گرایی را نشان می دهند. در آثار هنری آنها، شادی، شوخ طبعی و حرکات موزون دیده می شود. هنر اژه ای با وجود تأثیرات شرقی از شخصیتی مستقل ونو ظهور برخوردار است. 2 |
201 |
هنر تندیس سازی انسانی در اژه دارای چه ویژگی است ؟ تندیس های انسانی ساده و از شکلی هندسی و زاویه دار برخوردارند. 5/0 |
|
202 |
نقاشی دیواری اقوام اژه ای از چه خصوصیتی برخوردار است ؟نقاشی دیواری از شکل های ساده هندسی تا طبیعت گرایی را نشان می دهد. 5/0 |
|
203 |
در آثار هنری اژه ای ها شادی و شوخ طبعی و حرکات موزون دیده می شود . 5/0 |
|
204 |
میراث هنری اژه ای هاشامل چه مواردی است؟ 1- معماری 2- قبور سنگی 3- تندیس سازی 4- نقاشی دیواری 5- سفال های منقوش 1 |
|
|
هنر یونان |
|
|
سرزمین و مردم یونان صفحه 35 |
|
205 |
در میان اقوام یونانی دوریسی ها و ایونی ها مشهور هستند. 5/0 |
|
206 |
عوامل مؤثر در رشد سریع تمدن یونان کدامند؟ آب و هوای مساعد-فراوانی منابع طبیعی-راههای امن دریا-نزدیکی به تمدن های مصر و میانرودان- روح آزادی خواهی- نداشتن حاکمان مستبد- داشتن روحیه بازرگانی 1 |
|
|
شیوه یا دوره های هنر یونان صفحه 35 |
|
207 |
دوره های هنر یونان شامل هندسی و باستانی و کلاسیک و هلنی می باشد. 5/0 |
|
208 |
اوج هنر یونان در این دوره متجلی می شود: 25/0 الف – هندسی ¨ ب – کلاسیکþ ج – باستانی ¨ د – هلنی¨ |
|
209 |
دوره شکل گیری (شیوه هندسی)صفحه 35 |
|
210 |
این دوره از هنر یونان را مرحله شکل گیری تمدن یونان می دانند: 25/0 الف – کلاسیک¨ ب – هلنی¨ ج – هندسیþ د – باستانی¨ |
|
211 |
آغاز تاریخ مستند یونان با این عامل همزمان است : 25/0 الف – برگزاری نخستین بازیهای المپیک þ ب – اختراع خط ¨ ج – شکل گیری سفالینه ها ¨ د – ورود میسنی ها به خاک یونان¨ |
|
212 |
هنر دوره هندسی یونان شامل سفالینه ها با نقوش هندسی ،جانوری و انسانی است . 25/0 |
|
213 |
نقوش سفالینه های دوره هندسی یونان شامل نقوش هندسی و جانوری و انسانی است. 5/0 |
|
214 |
موضوع نقاشی های روی سفال در دوره هندسی یونان برگرفته از دو حماسه ایلیاد و ادیسه توسط هومر است. 5/0 |
|
215 |
مهمترین رویداد دوره هندسی یونان می باشد: 25/0 الف – شکل گیری سفالینه ها ¨ ب – نگارش دو حماسه ایلیاد و ادیسه þ ج – برگزاری بازیهای المپیک ¨ د – نقاشی روی سفال¨ |
|
|
دوره خاور مآبی ( شیوه باستانی ) صفحه 36 |
|
216 |
آشنایی یونان با تمدن و هنر میانرودان و مصر در این دوره اتفاق افتاد : 25/0 الف – هندسی¨ ب – خاور مآبیþ ج – کلاسیک ¨ د – هلنی¨ |
|
217 |
نقاشی روی سفال با شیوه سیاه گون از ابداعات این دوره از هنر یونان است : 25/0 الف – باستانیþ ب – کلاسیک¨ ج – هندسی¨ د – هلنی ¨ |
|
باسمه تعالی سؤالات تاریخ هنر جهان کتاب درسی سال تحصیلی 91-90 |
||
ردیف |
سؤالات |
|
218 |
تندیس زنانه الهه هرا متعلق به این دوره هنر یونان می باشد: 25/0 الف – هندسی ¨ ب – کلاسیک¨ ج – هلنی¨ د – باستانیþ |
|
219 |
دلیل اطلاق عنوان خاور مآبی به دوره باستانی هنر یونان است : 25/0 الف – تآثیر پذیری هنر یونان از میانرودان در این دورهþ ب – تکامل هنر یونان در این دوره ¨ ج – نگارش دو حماسه ایلیاد و ادیسه ¨ د – ابداع نقاشی سیاه گون در این دوره ¨ |
|
220 |
نقاشی ها و تندیس های شیوه باستانی هنر یونان دارای چه خصوصیاتی می باشند ؟ 5/1 جاندار، با حالت، پر جنبش و از تازگی و سرزندگی برخوردارند. |
|
221 |
کدام گزینه خصوصیات نقاشی و تندیس سازی شیوه باستانی هنر یونان را در بر نمی گیرد؟ 25/0 الف – پرجنبش و با حالت¨ ب – تازه و سرزنده ¨ ج – جاندار ¨ د – خشک و رسمیþ |
|
222 |
تندیس سازی دوره باستانی هنر یونان متآثر از کدام خصوصیات تندیس سازی مصری است ؟ 5/1 1-روش کنده کاری روی سنگ 2- حالت ایستادن با پای چپ جلو 3- مکعب نمایی و یکپارچگی قالب بدن |
|
223 |
خصوصیات تندیس سازی یونانی کدامند؟ 1 1-نشان دادن تمام جزئیات بدن 2 – تندیس های یونانی هوشیار وهیجان زده وسرشار از جنبش و با نگاه مستقیم هستند. |
|
224 |
تفاوت تندیس سازی هنرمند یونانی با هنرمند مصری چیست ؟ 1 تندیس ساز یونانی تلاش می کرد تمام جزئیات بدن را نشان دهد واز سنگ نقشی جاندار و پتأثیر گذار به وجود آورد. |
|
225 |
ساختمان معابد یونانی دارای چه ساختاری است ؟معابد یونانی اغلب1-به طرح مربع مستطیل2- با سقف شیروانی3- دور ستونی4- نمای بالای ورودی ساختمان، شکلی مثلثی شکل دارد که به آن سنتوری می گویند. 1 |
|
226 |
نمای مثلثی شکل ورودی ساختمان معابد یونان را به این نام می خوانند : 25/0 الف – سنتوریþ ب – سیاه گون ¨ ج – قرنتی ¨ د – گل کنگری¨ |
|
227 |
در نمای سنتوری معابد یونان از این هنر استفاده می شود : 25/0 الف – نقاشی¨ ب – حجاری¨ ج – نقش برجسته¨ د – موارد ب و جþ |
|
|
دوره کلاسیک صفحات 37 و 38 و 39 |
|
228 |
این دوره از هنر یونان بزرگترین ارمغان هنر یونان به جهانیان است : 25/0 الف – هندسی¨ ب – خاور مآبی ¨ ج – کلاسیکþ د – هلنی¨ |
|
229 |
دوره کلاسیک هنر یوناندر کدامیک از هنرهای اروپا تآثیر گذار است ؟ 25/0 الف – معماری – سفالکری – نقاشی ¨ ب –معماری – تندیس سازی – نقاشیþ ج – نقاشی – حجاری – نقش برجسته¨ |
|
230 |
هنرمند یونانی دوره کلاسیک توانست احساس و عقل و طبیعت را در آثار خود مجسم کند . 5/0 |
|
231 |
اساس هنر یونان در دوره کلاسیک چه ویژگیهایی را شامل می شود ؟ 2 نظم، تناسب وهماهنگی در جزء و کل، سادگی و استحکام، قرینه سازی ماهرانه، تعادل وتوازن، غلبه عقل بدون فنا کردن احساس است.
|
|
ردیف |
سؤالات |
|
232 |
تندیس های این دوره از هنر یونان جزء عالی ترین نمونه های هنر تندیس سازی در جهان هستند : 25/0 الف – هلنی¨ ب – کلاسیک þ ج – باستانی¨ د – هندسی¨ |
|
233 |
این معبد سمبل معماری کلاسیک یونان محسوب می شود : 25/0 الف – معبد پانتئون¨ ب – معبد دلفی¨ ج – معبد پارتنونþ د – معبد سیبیل¨ |
|
234 |
معبد پارتنون در یونان به شیوه دوریک ساخته شده است . 25/0 |
|
235 |
شیوه هنری دوریک جدی ، سنگین و نیرومند و شیوه هنری ایونی نرم و دلپذیر است. 1 |
|
236 |
این ساختمان در دوره کلاسیک یونان به شکل نیم دایره یا دایره و در شیب تپه ها ساخته می شد: 25/0 الف – تئاتر سرگشاده þ ب – معابد¨ ج – سنتوری¨ د – حمام کاراکارا¨ |
|
237 |
انواع ستون های معماری یونانی کدامند ؟ نام ببرید. 5/1 یونانی ها در ساختمان ها از سه نوع سرستون به نام های دوریک (خاسته در خاک اصلی یونان) وایونی (برخاسته در سواحل اژه وصغیر) کرنتی یا قرنتی (ترکیبی از این دونوع) استفاده می کردند. |
|
238 |
تندسی سازی دورهکلاسیک یونان دارای چه ویژگیهایی است ؟ تندیس سازان این دوره با شناخت اندام انسان، با سنگ وفلز به ساخت تندیس پرداختند و تا مراحل تکمیل جزئیات و حرکات بدن پیش رفتند و به نمای روبرو اهمیت دادند. تندیس سازان یونانی تلاش می کردند که تصویری آرمانی از انسان ارائه دهند. 2 |
|
239 |
در نقوش برجسته دوره کلاسیک ، از این عامل به منظور نمایش عمق بهره می گرفتند : 25/0 الف – نمایش جزئیات بدن¨ ب – استفاده از پاچه و لباسþ ج – نمایش صورت با نمای روبرو ¨ د – تکنیک سایه روشن¨ |
|
|
دوره هلنی صفحات 40 و 41 |
|
240 |
سبک هلنی یونان از آمیختن این دو شیوه بوجود آمد : 25/0 الف – هنر یونان و روم¨ ب – هنر یونان و آسیای صغیر¨ ج – هنر یونان و سبک محلیþ د – هنر روم و آسیا¨ |
|
241 |
ویژگی های تندیس سازی دوره هلنی یونان کدامند؟ تندیس ساران ایندوره به واقعیتهای زندگی انسانهای عادی توجه کرده و احساس انسان ها را به شکل هیجان، حسرت، نگرانی، رنج، خودخواهی و پیروزی در تندیس ها مجسم می کردند. 1 |
|
242 |
هنر هلنی یونان حاصل تلفیق این سبک ها است : 25/0 الف – محلی – هلنی ¨ ب – یونانی – محلیþ ج – باستانی – خاور مآبی¨ د – کلاسیک –هلنی¨ |
|
243 |
پیکره ماوسولوس از آثار این دوره از هنر یونان است: 25/0 الف – هندسی ¨ ب – کلاسیک¨ ج – هلنیþ د – خاورمآبی¨ |
|
244 |
تندیس الهه پیروزی نمونه ای از آثار با ارزش این دوره از هنر یونان است : 25/0 الف – هلنی ¨ ب – کلاسیکþ ج – باستانی¨ د – خاور مآبی ¨
|
|
245 |
گزینه مناسب عبارات سمت چپ را از گزینه های سمت چپ انتخاب و در مقابل هر یک بنویسید: 1 – دوره شکل گیری هنر یونان الف – دوریک 2 – الهه پیروزی ب - پارتنون 3 – سمبل معماری کلاسیک یونان ج - ایونی 4 – شیوه هنری نرم و دلپذیر در هنر یونان د - کلاسیک ه - هندسی |
|
باسمه تعالی سؤالات تاریخ هنر جهان کتاب درسی سال تحصیلی 91-90 |
||
ردیف |
سؤالات |
|
246 |
این تندیس دوره کلاسیک یونان با بال های گشوده در حال فرود بر دماغه کشتی نشان داده شده است : 25/0 نمره الف – پیکره ماوسولوس ¨ ب – الهه پیروزیþ ج – تندیس زئوس ¨ د – تندیس دیسک پران¨ |
|
247 |
فصل ششم هنر هند ( سرزمین هند – خصو صیات هنر هند ) صفحه اول |
|
248 |
عامل اتحاد اقوام و نژادهای مختلف در هند چیست 0( هدف رفتاری ) 25/0 نمره الف – معابد¨ ب- زبان ¨ ج- رقص های مذهبی ¨ د- مذهب هندو þ |
|
249 |
چه عاملی باعث اتحاد بین اقوام و مذاهب مختلف در هند است0( هدف رفتاری ) 5/0 نمره اعتقاد به مذهب برهمنی (هندو) - و حفظ سنن آن |
|
250 |
هند در چه قرنی دارای حکومت یک پارچه شد 0 قرن بیستم 5/0 نمره |
|
251 |
هند در قرن .................. دارای حکومت یک پارچه شد0 25/0 نمره الف – نوزدهم¨ ب- بیستم þ ج- هیجدهم ¨ د- هفدهم¨ |
|
252 |
مهاجمان هند واروپایی در سال ................. از سمت شمال غرب وارد سرزمین هند شدند0 25/0 نمره الف – 1600پیش از میلاد¨ ب- 1500 پیش از میلاد þ ج- 1700 پیش از میلاد¨ د-1900 پیش از میلاد ¨ |
|
253 |
مناطق مسلمان نشین که در قرن بیستم از هند جدا شدند را نام ببرید0پاکستان – بنگلادش 5/0نمره |
|
254 |
در تندیس سازی بودا ، آنچه مد نظر تندیس سازان هندی بوده است را نام ببرید0( هدف رفتاری ) 5/0نمره حالت تفکر – نمایش اندام نرم، خمدار، گرد همرا ه با حرکات مو زو ن به ویژ ه برای رقص های مذهبی (با نظر مصحح به ذکر دو مورد نمره داده شود0) |
|
255 |
1- هنر هند ، هنری ............ است که " نمادها " در قالب تندیس و نقاشی متجلی می شود0 ( هدف رفتاری ) 25/0 نمره الف – مذهبی þ ب- نمایشی ¨ ج- جانور نگاری ¨ د- طبیعت گرا ¨ |
|
256 |
تندیس های هندی ، شخصیت های مذهبی را در شکلی ................ نشان می دهد تا بیانگر ستایش نیایشگر باشد0 ( هدف رفتاری ) انسان گونه 25/0 نمره |
|
257 |
در هنر هند ، تندیس های بودا و ایزدان چگونه جلوه نمایی می کنند0 ( هدف رفتاری ) 1 نمره تندیس بودا در حالت نشسته و
ایستاده تندیس ایزدان به صورت مرد و زن
ورقص های مذهبی جلوه نمایی |
|
ردیف |
سؤالات |
||
258 |
چشمگیر ترین جلوه هنر هند را بنویسید 0( هدف رفتاری ) 25/1 نمره تندیس های بودا در حالت ایستاده و نشسته - تندیس های ایزد ان به صورت ز ن ومرد و رقص های مذهبی |
||
259 |
هنر هند دارای چه خصو صیاتی است 0 ( ذکر 3 مورد کافی است ) ( هدف رفتاری ) 75/0 نمره هنری مذهبی و بر اساس نیازها و دستور العمل های مذهب بودایی و برهمنی است و نمادهای مذهبی را در قالب تندیس ، نقاشی ، ساخت معابد متجلی می کند هدف هنرمند ساخت اثر زیبا نیست ، بلکه تجسم حقایق مذهبی و معنوی برای مومنان است و تندیس های مذهبی به شکلی انسان گونه است تا بیان گر ستایش وسپاس نیایشگر باشد 0 تندیس های بودا در حالت نشسته و ایستاده - تندیس ایزدان به صورت مرد و زن ورقص های مذهبی جلوه نمایی می کنند0تندیس های بودا در حالت تفکر – نمایش اندام نرم، خمدار، گرد همرا ه با حرکات مو زو ن به ویژ ه برای رقص های مذهبی مد نظر تندیس سازان بوده است 0 |
||
|
فصل ششم (تمدن دره سند ) (هنر هند در دوره ی بودایی) صفحه دوم |
||
260 |
در چه سالی جوامع عصر نو سنگی دره سند ،وارد عصر شهر نشینی شدند0 3000 پیش از میلا د 5/0 نمره |
||
261 |
جوامع عصر نو سنگی دره سند در سال ..................... وارد عصر شهر نشینی شدند 0 3000 پیش از میلاد 5/0 نمره |
||
262 |
محو طه های ............... و................ در کنار رود سند ، مراحل شکل گیری تمدن هند را نشان می دهد 0 5/0 نمره موهنجودارو - هاراپا |
||
263 |
مراحل شکل گیری تمدن هند در کنار رود سند ، در چه محوطه هایی است .نام ببرید 0 موهنجودارو - هاراپا 5/0 نمره |
||
264 |
کهن ترین نقش مایه های هنر هند ی.................می باشد0 الف – بز کوهی ¨ ب- گاو بالدار¨ ج- اسب þ د- گاو کوهاندار ¨ 25/0 نمره |
||
265 |
نام دو محوطه ، در کنار رود سند که مراحل شکل گیری تمدن هند است را بنویسید 0 موهنجودارو - هاراپا 5/0 نمره |
||
266 |
کهن ترین نقش مایه های هنر هندی را نام ببرید 05/0 نمره گاو کوهاندار - فیل – تمساح - کرگدن - ایزدان انسان ریخت 0 (با نظر مصحح به ذکر دو مورد نمره داده شود0) |
||
267 |
خصوصیات تندیسک های دره سند را بنویسید0 ( هدف رفتاری ) دارای شکل های نرم - خمدار – اندام گرد و برجسته هستند. (با نظر مصحح به ذکر دو مورد نمره داده شود0) 5/0 نمره |
||
268 |
اساس اعتقادی مذا هب هندی را بنویسید 0 ( هدف رفتاری ) 5/0 نمره اعتقاد به تنا سخ و چرخه حیا ت |
||
269 |
هسته مرکزی مذاهب هندی ، اعتقاد به .................... و چرخه حیات بود 0 ( هدف رفتاری ) 25/0 نمره تناسخ |
||
270 |
هسته مرکزی اغلب مذاهب هندی .................... است 0 ( هدف رفتاری ) 25/0 نمره *الف – تناسخ þ ب- آیین برهمن¨ ج- ظهور بودا ¨ د- حضور نمادین بودا¨ |
||
271 |
هسته مرکزی مذاهب هندی ، اعتقاد به تناسخ و چرخه حیات بود 0 ( هدف رفتاری ) 25/0 نمره صحیح þ غلط 5 |
||
|
فصل ششم (هنر هند - دوره مئوریا ) صفحه سوم |
||
باسمه تعالی سؤالات تاریخ هنر جهان کتاب درسی سال تحصیلی 91-90 |
|||
ردیف |
سؤالات |
||
273 |
بودا برای رستگاری انسان چه دستور العمل هایی را صادر کر 0 آن را بنویسید0 75/0 نمره چشم پوشی از خواسته های نفسانی |
||
274 |
درخشان ترین دوره ی تاریخی هنر هند کدام گزینه است 0 25/0 نمره *الف – مئوریا þ ب- شونگا ¨ ج- آندرا ¨ د- گوپتا¨ |
||
275 |
در زمان فرمانروایی ................، هنر هند در زمینه های مختلف از هنر هخامنشی متاثر شد 0 ( هدف رفتاری ) 25/0 نمره آشوکا |
||
276 |
معماری استوپا (یادگار بودا ) را در هنر هند ،توضیح دهید 0( هدف رفتاری ) استوپا چگونه ساختمانی است توضیح دهید0 25/1 نمره شامل یک گنبد بر پایه ای گرد یا چهار
گوش و یک فضای مربع شکل بر قله آ ن و یک دکل بلند بر افراشته در وسط |
||
277 |
ساخت تالارهای ستون دار بنای .............. در هنر هند ، متاثر از بناهای تخت جمشید بوده است 0( هدف رفتاری ) 25/0 نمره پاتنا |
||
278 |
استوپا ، نموداری کیهانی است که دروازه هایش چهار نقطه کوه جهانی را نشان می دهد 0 ( هدف رفتاری ) 25/0 نمره صحیح þ غلط 5 |
||
279 |
دلیل ساخت غار- معبد ها ی دوره ی مئوریا ، در هنر هند را بنویسید0 1 نمره در تابستان خنک و در زمستان گرم است و مکانی مناسب برای انجام مراسم نیایش جمعی بوداییان است 0 |
||
280 |
کدام یک از گزینه های زیر مربوط به معماری " استوپا" است 0 ( هدف رفتاری ) 25/0 نمره الف – دارای طاق گهواره ای و تالار ستون دار است ب – ایوان ستون دار و چتر های مطبق است ج- ایوانی که دارای لبه خمیده به سمت بالا است *د- دارای گنبد و یک دکل بر افراشته در وسط آن است |
||
281 |
در دوره ................ نخستین غار – معبد های بودا در دل کوه ساخته شده است 0( هدف رفتاری ) 25/0 نمره الف – مئوریا þ ب- شونگا¨ ج- آندراþ د- گوپتا¨ |
||
282 |
معابد دوره های" شونگا و آندرا "در هنر هند را نام ببرید0 ( هدف رفتاری ) 75/0 نمره غار – معبد معروف به (چایتیا ) ذکر هر مورد صحیح است – کارله - استوپای سانچی |
||
283 |
"غار – معبد های چایتیا در بهاجا " در کدام دوره ی بودایی هند ساخته شدند0 25/0 نمره الف – مئوریا ¨ ب- شونگا ¨ ج- کوشان ¨ د- گوپتا ¨ |
||
|
فصل ششم (هنر هند - دوره های شونگا و آندرا ) صفحه چهارم |
||
284 |
نخستین شمایل های بودا در دوره ............... به وجود آمدند0 25/0 نمره الف – مئوریا¨ ب- شونگا¨ ج- کوشان þ د- گوپتا¨ |
||
ردیف |
سؤالات |
||
285 |
"معماری استوپای سانچی "در هنر هند را توضیح دهید 0 1نمره از ماسه سنگ زرین
محلی ساخته شده است ، این استوپا نیم گنبدی است که بر روی صفه ای مدور با حفاظی
مرکب از |
||
286 |
کدام یک از گزینه های زیر در دوره" شونگا و آ ندرا "در هند ساخته شده است 0 25/0نمره الف – استوپای عظیم سانچی þ ب- غار – معبد در دل کوه ها ¨ ج- دیوار نگاره های غار آجانتا ¨ د- تندیس فلزی شیوا ¨ |
||
|
|
||
287 |
"معماری غار – معبد چایتیا " دوره ی شونگا در هنر هند را بنویسید0 1 نمره ورودی غار معبد
دارای تا ق گهواره ای و پیرامون آن دارای تاقچه های تزیینی – پنجره های نورگیر و
تعدادی بالکن است فضای داخلی دارای تالار طویلی با دو ردیف ستون با سقف گهواه ای
(ضربی ) است و انتهای تالار به مهراب (استوپای کوچک) ختم |
||
288 |
تاثیر هنر هخامنشی را بر معماری بنای "پاتنا" در هنر هند را بنویسید 0( هدف رفتاری ) 5/1 نمره سا خت تالارهای ستون دار متاثر از بناهای تخت جمشید بوده است (25/0) یکی از سرستون ها متشکل از سر و سینه (25/0)چهار شیر غران است (25/0) وبر استوانه ای مدور (25/0)و گل نیلوفر آبی (25/0) وارونه ای ایستاده اند (25/0) |
||
289 |
در کدام دوره ، تندیس بودا در پرستش گاه وجود نداشت ولی حضور نمادین او با تخت خالی مورد تاکید قرار می گرفت 0( هدف رفتاری ) الف – مئوریا þ ب- شونگا¨ ج- کوشان ¨ د- گوپتا ¨ 25/0 نمره |
||
290 |
تفاوت " تندیس های گاندهارا و ماتهورا " را توضیح دهید0( هدف رفتاری ) 1 نمره سبک گاندهارا تلفیقی از سنت های هلنیستی ، ایرانی ، هندی بود 0 بودای ماتهورا شانه های پهن ، کمر باریک ، چهره لطیف و ردایی نازک به تن دارد 0 و از سنت های بومی متاثر است 0 در حالی که تندیس های گاندهارا بر خاصیت های عاطفی تاکید دارند و از ریزه کاری های هنر یونان دوره هلنی و ایرانی دوره اشکانی نظیر توجه به آرا یش چهره و زیور آلات وچین لباس متاثر شدهاند0(بانظر مصحح اگر برای تندیس گاندهارا 2 مورد و تندیس ماتهورا 2 مورد ذکر شده است نمره کامل داده شود0) |
||
|
فصل ششم ( هنر هند – دوره کوشان ) صفحه پنجم |
||
291 |
یکی از بزرگ ترین معابد بودایی هند در دوره شونگا است که از ماسه سنگی زرین محلی ساخته شده است0 ( هدف رفتاری) الف – بریهادس وارا ¨ ب- غار آجانتا¨ ج- استوپای سانچیþ د- چایتیا¨ 25/0 نمره |
||
292 |
کدام یک از گزینه های زیر در مورد خصو صیات تندیس گاندهارا در هند صحیح نیست 0( هدف رفتاری) 25/0 نمره الف – خاصیت های عاطفی را نشان می دهد¨ ب- ریزه کاری هنر یونان را نشان می دهد ¨ ج- شانه های پهن و ردایی نازک به تن دارد þ د- به آرایش چهره و چین لباس اهمیت می دهد¨
|
||
باسمه تعالی سؤالات تاریخ هنر جهان کتاب درسی سال تحصیلی 91-90 |
|||
ردیف |
سؤالات |
||
293 |
جواب عبارات سمت راست را از ستون سمت چپ انتخاب کنید ودر مقابل آن بنویسید0( هدف رفتاری) 75/0 نمره ( 1-45 )- استوپا (ب) الف – مایا (2- 45 )- بیو دو – این (ج) ب- هند (3- 45)- چیچن ایتسا (الف) ج - ژاپن د – چین
|
||
294 |
در هنر هند ، بودای ............ دارای شانه های پهن و کمر باریک وردایی نازک به تن دارد0 ( هدف رفتاری) 25/0 نمره الف – ماتهورا þ ب- گاندهارا ¨ ج- بودیساتوا ¨ د- برهما ¨ |
||
295 |
در کدام دوره هنری هند ، ادبیات و نقاشی و موسیقی به اوج کمال رسید 0 دوره گوپتا 25/0 نمره |
||
296 |
"دوره کلاسیک هنر هند "شامل کدام یک از گزینه های زیر می شود 0 25/0 نمره الف – گوپتاþ ب- کوشان¨ ج- مئوریا¨ د- آندرا¨ |
||
297 |
دو نمونه از غار – معبد های هند را نام ببرید 0چایتیا - کارله 25/0 نمره |
||
298 |
کدام گزینه به عنوان دوره کلاسیک هنر هند نامیده می شود0 25/0 نمره الف – گوپتا þ ب- کوشان ¨ ج- مئوریا ¨ د- آندرا¨ |
||
299 |
دیواره نگاره های غار آجانتا در هند ، بازتاب هنر نقاشی ایران در دوره ................. است 0 25/0 نمره ساسانی |
||
300 |
نقاشی های غار های آجانتا در هند را تو ضیح دهید0 ( هدف رفتاری) 2 نمره داستان زندگی بودا و صحنه های زندگی روزمره – 5/0 بازتاب هنر نقاشی ایران در دوره ساسانی است 0 5/0 در نقاشی بودیساتوا ، اعضای صورت بودا بسیار ظریف نقاشی شده 5/0 و نرمی حرکات و برجستگی جسمانی تندیس مشخص شده است 5/0 |