باسمه تعالی سؤالات تاریخ هنر جهان کتاب درسی سال تحصیلی 91-90 |
|
||
|
ردیف |
سؤالات |
|
|
|
هنردوره پارینه سنگی |
|
|
1 |
اصطلاح دوره سنگ به چه دورهای اطلاق میشود؟(75/0)به دورهای که مهمترین ماده25/0برای ساخت ابزار25/0، سنگ است25/0 |
|
|
2 |
نخستین دست ساختههای انسان در چه دورهای ظاهر شد؟(5/0)35000 هزار سال پیش5/0 |
|
|
3 |
انسان پارینه سنگی از چه طریقی زندگی میکرد؟(5/0)از طریق شکار25/0 و جمعآوری غلات25/0 |
|
|
4 |
مهمترین ابزار جوامع پارینه سنگی سنگ بود.( 25/0) |
|
|
5 |
مشهورترین تصاویر دوره پارینه سنگی در غازهای لاسکو و آلتامیرا پیدا شده است. (5/0) |
|
|
6 |
هدف از نقاشیدرون غارها آیین جادو و باروری بوده است. (5/0) |
|
|
7 |
مهمترین نکته در سفالگری هزاره 4 پیش از میلاد اختراع چرخ سفالگری است. (5/0) |
|
|
8 |
وجودتندیسهای االهه مادر در دوره نو سنگی نماد زاد و لد و تداوم زندگی بوده است. (5/0) |
|
|
9 |
پیکرک های انسانی وحیوانی کشف شده از دوره پارینه سنگی از چه جنسی میباشد؟(75/0)استخوان 25/0، سنگ 25/0 و گل 25/0 |
|
|
10 |
تصاویر غارهای لاسکو و آلتامیرا چه مشخصاتی دارند؟ (3 مورد را نام ببرید)(5/1)تصاویر گاووحشی زخم خورده،5/0 بسیار زنده و واقع نما است5/0 خطوط کناره نما و سایه اندازی ظریف و ماهرانه5/0 و استفاده از برجستگیهای سنگها سبب حجم و برجستگیهای اندام جانور شده 5/0با وجود اینکه اسب و گاو نیمرخ هستند برای بعدنمایی دو گوش اسب و 2 شاخ گاو نشان داده شده است.5/0 |
|
|
11 |
دلیل انتخاب غارهای لاسکو و آلتامیرا برای نقاشی چه بوده است؟(5/0)برای انجام مراسم مذهبی5/0 |
|
|
ردیف |
سؤالات |
|
|
12 |
انسان غارنشین با ترسیم شکل جانور روح آن را به تصاحب در میآورد. ( 25/0) |
|
|
13 |
خصوصیات رفتاری حیوانات پارینه سنگی بسیار طبیعت گرایانه نمایش داده شده است. ( 25/0) |
|
|
14 |
نخستین و جالبترین آثار هنری اعلام شده توسط مورخان در دوره پارینه سنگی چه حیواناتی بوده است؟(ذکر4مورد) (1)گاو 25/0- اسب 25/0- گوزن 25/0- آهو 25/0- ماموت 25/0- گراز 25/0 |
|
|
15 |
چه تغییراتی باعث روی آوردن انسان از پارینه سنگی به عهد نوسنگی شد؟(5/1)از حدود 000/10 سال پیش از میلاد 5/0مجدداً شرایط آب و هوایی در بعضی مناطق جهان دچار تغییر و هوا گرم تر شد 5/0 انسان بتدریج زندگی در غارها و پناهگاهها را ترک و زندگی در دشتها را آغاز کردند.5/0 |
|
|
16 |
دومین دوره از ادوار تاریخ تحول زندگی انسان چه نام دارد؟(5/0)دوره نوسنگی25/0 یا روستا نشین25/0 |
|
|
17 |
علت نام گذاری دوره نوسنگی چیست؟(5/1)به دلیل اینکه انسان نه تنها در ساخت ابزارهای سنگی تحولی به وجود آورد5/0 و آنها را کار آمدتر کرد بلکه کمکم زندگی مبتنی بر شکار و گردآوری غذا را ترک و زندگی کشاورزی و دامپروری را آغاز کرد.1 |
|
|
18 |
یافتههای باستانشناسان در اواسط هزاره 4 پیش از میلاد بیانگر چه موضوعی است؟ (3 مورد ذکر شود) (5/1)نشان میدهد اوضاع اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دهکدههای آسیای جنوب غربی و شمال آفریقا (مصر) بسیار بهبود یافته5/0 دهکدهها بزرگتر شده، جمعیت اضافهتر شده است 5/0ساختههای متنوع تر شده و کیفیت ساخت اشیاء بهبود یافته 5/0داد و ستد گستردهتر شده و نخستین اشکال نگارش نیز ابداع شده است5/0 و این مناطق در آستانه تمدن شهر نشین و آغاز حکومتها قرار گرفت.5/0 |
|
|
19 |
نخستین دهکدههای عصر نوسنگی در چه مناطقی شکل گرفتند؟(1)ایران25/0- عراق25/0- ترکیه25/0- فلسطین25/0 |
|
|
20 |
همزمان با شروع روستان نشینی چه فنونی ابداع شد؟(1)خانهسازی25/0 - نخ ریسی25/0- بافندگی25/0- سفالگری25/0 |
|
|
21 |
انسان دوره نوسنگی از فرصت اندیشیدن چه بهرهای میبرد؟ (5/0)برای بهبود وضعیت زندگی خود استفاده میکرد.5/0 |
باسمه تعالی سؤالات تاریخ هنر جهان کتاب درسی سال تحصیلی 91-90 |
||
ردیف |
سؤالات |
|
22 |
وجود تندیسهای زنان در دوره نو سنگی دلیل بر چه چیزی میباشد؟(1) نشان از اهمیت زنان5/0 در زندگی روزمره5/0
|
|
23 |
تندیس الهه مادرنماد چیست؟(5/0)زاد وولد 25/0و تداوم زندگی25/0 |
|
24 |
سفالهای عصر نوسنگی دارای چه نقوشی بودند؟(5/1)دارای نقوش هندسی25/0 (خطوط موازی، عمودی، زیگزاگ، موجی، شطرنجی)25/1 |
|
|
هنر دوره پارینه سنگی |
|
25 |
نقوش سفالهای عصر نوسنگی به چه رنگی بودند؟(5/0)سیاه25/0 و قرمز25/0 |
|
26 |
شیوه تصویر نگاری موجود بر روی سفالینههای دوره نوسنگی چگونه بود؟(75/0)ساده25/0، خلاصه شده 25/0و دو بعدی25/0 |
|
27 |
در دوره نوسنگی بر روی سفال ها نقش بدن به شکل هندسی موجود است .(25/0) |
|
28 |
یک نمونه اغراق روی اجزای بدن در دوره نوسنگی را نام ببرید؟(25/0)شاخ ها25/0 |
|
29 |
آثار هندسی به جای مانده در ایران و عراق در دوره نوسنگی رانام ببرید؟(25/0)سفال25/0 |
|
30 |
آثار هنری به جای مانده در فلسطین و انگلستان و ایوان در دوره نوسنگی را نام ببرید؟(5/1)فلسطین: جمجمههای یادبوی5/0، انگلستان: سنگ افراشت5/0، ایران: سفال5/0 |
|
31 |
در اریحا پرستش جمجمه مانند جوامع بومی آفریقا رایج بوده است. (25/0) |
|
|
هنر نوسنگی در اروپا |
|
32 |
مشهورترین سنگ افراشت انگلستان استون هنج نام دارد. |
|
33 |
مجموعه استون هنج بیانگر چه چیزی است؟(1)بیانگر یک رصد خانه5/0 در ارتباط با گردش خورشید.5/0 |
|
ردیف |
سؤالات |
|
|
هنر اقوام بدوی |
|
34 |
اقوام بدوی یا ابتدایی را نام ببرید؟(3 موردنام ببرید؟) (5/1) اقوام بوشمنها و بیگمرهای آفریقای استوایی5/0، بومیان استرالیا5/0، ساکنان جزایر جنوب اقیانوس آرام(پولنیزی وایستر)5/0 و برخی از جوامع سرخپوست آمریکای شمالی و مرکزی و جنوبی 5/0و اسکیموهای شمال آمریکا، اروپا آسیایی5/0 |
|
35 |
مهمترین عامل وحدت میان اقوام بدوی چیست؟(5/1)نظام خویشاوندی5/0، مذهب 5/0و پرستش ارواح نیاکان5/0 |
|
36 |
تولیدات هنری اقوام بدوی رانام ببرید؟(4 موردکافی است)(1)بافندگی25/0، سفالگری25/0، ماسک25/0، تندیس سازی25/0، ساخت اشیاء چوبی25/0، استخوانی25/0، نقاشی روی اشیاء و بدن5/0 |
|
37 |
اعتقادات جوامع بدوی در مورد ماسکها را ذکر کنید؟(5/2)جوامع بروی بر این باورند که میتوانند روح اجداد خود را در ماسک و تندیسهایی که میسازند به دام اندازد5/0 و از نیروی آنها در جهت بهبود زندگی و دفع شد استفاده کنند 5/0اعتقاد دارند که با انجام مراسم نمایشی و بازیگری 5/0با استفاده از ماسک و لباسهای رنگارنگ5/0 روح آنها را به کالبد خود دعوت و از خاصیت افسونی آنها استفاده کرد.5/0 |
|
38 |
صورتکها به چه شکلی ساخته میشدند؟(5/1)به شکلی و هم انگیز و ترسناک5/0 از انسان و حیوانات 5/0و یا ترکیبی از این رو با کارکردهای ویژه5/0 |
|
39 |
در ساخت پیکرهها در هنر بروی بیشترین تأکید روی چه چیزی میباشد؟(5/0)بیشترین تأکید بر روی نگاه25/0، حالت چهره25/0 |
|
|
هنر بدوی هنر آفریقا |
|
40 |
هنر آفریقا به هنر کدام اقوام گفته میشود؟(1)به هنر ساکنان آفریقا5/0 غیر از سواحل و مناطق شمالی آن قاره5/0 |
|
41 |
بومیان آفریقا صاحب هنری منضبط و سنت گرا میباشد.(25/0) |
|
42 |
هنر آفریقا دارای محتوایی آیینی است. (25/0) |
|
43 |
مهمترین قالب هنری آفریقا پیکره سازی و کنده کاری تزیینی بود.(5/0) |
|
44 |
کاربرد صورتکهای هنر آفریقا چیست؟(1)ارتباط با دنیای ارواح25/0، پرستش نیاکان25/0، چون طلسم محافظ در رجوه برداری از نیروهای حیاتی5/0 |
باسمه تعالی سؤالات تاریخ هنر جهان کتاب درسی سال تحصیلی 91-90 |
|
ردیف |
سؤالات |
46 |
تندیسکها در هنر آفریقا از یک تنه درخت با قرینه سازی تراشیده میشدند. (5/0) |
47 |
مهمترین و گویاترین وسیله بیان هنری بومیان آفریقا حرکات موزون است. (5/0) |
48 |
کاربرد های ماسک در هنر اقیانوسیه را ذکر کنید.(25/1)استفاده در رقص25/0، و آوازهای گروهی 25/0 با جنبه آیینی 25/0 که هدف ارتباط با ارواح نیاکان 25/0و جلب حمایت ا آنها25/0بود |
|
هنر بدوی هنر استرالیا |
49 |
موضوع نقاشی هنر بومیان استرالیا چه چیزی میباشد؟(1)تصویر انسان 25/0و جانور 25/0در شکلی هندسی 25/0و دو بعدی25/0 است. |
50 |
نقاشی اشعه ایکس مربوط به هنر کدام اقوام میباشد.(5/0)هنر مردمان اقیانوسیه (استرالیا)5/0 |
51 |
اسکیموها در ساخت چه وسایلی مهارت داشتند؟(75/0)پیکره های جانوری25/0، صورتک25/0، لوازم زندگی25/0 |
52 |
|
53 |
اسکیموها لوازم خود رااز چه جنسی میساختند؟ (1)استخوان25/0، عاج25/0، چوب25/0 و شاخ حیوانات 25/0 |
54 |
اسکیموها چگونه افسانههای قوی خود را حفظ کردهاند؟(5/1)اسکیموها صدها پیکره کوچک آدمی25/0، جانوری25/0، صورتک های متحرک25/0 با استفاده از جنس عاج 25/0 استخوان 25/0و چوب 25/0با تصاویر ریز نقش25/0 جانور25/0و انسان 25/0با ظرافت تمام 25/0کنده کاری کرده 25/0و افسانه های قومی خود را حفظ کردهاند. |
|
هنر بدوی هنر سرخپوستان |
55 |
تولیدات هنری سرخپوستان چه چیزهایی میباشد؟(با ذکر 4مورد)(1)ماسک25/0، تندیسهای آیینی25/0، سفال25/0، منسوجات25/0 و اشیاء خانگی25/0 |
56 |
صنعتگران سرخپوست در ساخت چه چیزهایی توانا هستند؟(75/0)در عرصه تبدیل سنگ به انواع اشیای مفید زندگی روزمره 5/0یا اشیای آیینی. 25/0 |
ردیف |
سؤالات |
57 |
ساخت محیطهای گیرا وتماشایی برای فعالیتهای مذهبی مخصوص کدام جوامع بدوی میباشد؟(25/0)سرخپوستان25/0 |
58 |
نقاشی و کندهکاری صخرهای مربوط به کدام اقوام بروی میباشد؟(25/0)سرخپوستان25/0 |
59 |
نقاشی شنی مربوط به کدام قوم میباشد؟ (25/0)سرخپوستان25/0 |
60 |
هدف از نقاشی شنی در نزد سرخپوستان چیست؟ (25/0) شفای بیمار 25/0 |
61 |
در حدود 600 سال پ.م در دشتهای جنوب میانرودان زندگی روستایی شروع شد. (25/0) |
|
|
62 |
نقاشی شنی مربوط به کدام قوم میباشد توضیح کامل دهید؟(3)سرخپوستان25/0- با استفاده از گرد سنگها و خاکه های رنگی نظیر ( خاک رس، گچ، زغال) 5/0بر بستری ای از ماسه یا خاک نشسته5/0 و نقاش به دستور طبیب جادوگر قبیله5/0 به ایجاد نقوش رمزی و سنتی5/0 با هدف شفا دادن بیماران25/0 در مراسمی همراه با دعا و افسون 5/0می کند. |
63 |
کدام مردمان برای نخستین بار سرزمین میانرودان را برای سکونت انتخاب کردند؟(25/0)ایران25/0 |
64 |
کدام روستاها در میانرودان به دلیل بهبود سیستم آبیاری دارد عصر شهرنشینی شدند.(5/0)اریدور25/0- اور 25/0 |
65 |
دولت شهرهای میانرودان چگونه تبدیل به تمدن بزرگ جهان شدند.(1)با وجود سهمی که در ابداع خط و کتابت5/0، ادبیات، قوانین، ریاضی، پزشکی، ستارهشناسی، معماری، پیکره سازی، نقاشی و ..... داشتند. 5/0 |
66 |
مردم میانرودان فهمیدند که مذهب عامل پیوند میان آنها باشد. (25/0) |
|
هنر سومر |
67 |
حکومت شهرهای میان رودان خداسالار بودند. (25/0) |
68 |
مهمترین نقش را در زندگی اقتصادی و اجتماعی مردم معابد به عهده داشتند. (25/0) |
69 |
هنر کدام قومها پایه و اساس هنر دورههای بعد میاندودان شد؟(5/0)سومر25/0 و اکد 25/0 |
70 |
در تصور مردم میانرودان ارتباط خدا و شاه جدایی ناپذیر بود. (25/0) |
باسمه تعالی سؤالات تاریخ هنر جهان کتاب درسی سال تحصیلی 91-90 |
|
ردیف |
سؤالات |
71 |
در تصور مردم میانرودان ارتباط خدا و شاه باعث چه چیزی بود؟ (1)وحدت و هماهنگی5/0 بین معماری و دیگر هنرها5/0 |
72 |
هنر میانرودان در زمان کدام پادشاهان به اوج قدرت رسید؟ (5/0)شاهان سومر 25/0و اکد 25/0 |
73 |
رشد فوقالعاده هنر میانرودان در دوره کدام پادشاهان بود؟(5/0)بابل25/0 و آشور 25/0 |
74 |
عامل پیشرفت هنر آشوری چه چیزی بود؟ (1)نقش فعال پادشاه 25/0در حجاری کاخها آشوری5/0 به صورت داستانهای مصر25/0 |
75 |
نقش حجاری هنر آشوری شامل چه صحنههایی بود؟(75/0)صحنههای مذهبی25/0، شکار25/0 و جنگ 25/0 |
76 |
اوج شکوفایی هنر آشور در زمان حکومت آشور بانیپال بود. (25/0) |
77 |
منبع الهام هنر بابل مذهب بود. (25/0) |
78 |
هنر عصر حمورابی بابل قدیم را زنده کرد. (25/0) |
79 |
نخستین بنای کشف شده در میانرودان، معبدی در شهر اریدور است. (5/0) |
80 |
ساختمان معبد اریدور را توضیح دهید؟ (5/2)این معبد دارای اتاقی در ابعاد 5×4 متر50 با یک فرورفتگی درگاه مانند در یکی از دیوارها5/0 و دارای یک سکوی خشتی میز مانند5/0 به عنوان میز هدایا در مقابل در ورودی5/0 و بر روی یک سکوی طبیعی 15 متر از زمینهای اطراف بلندتر بود5/0ساخته شد. |
81 |
معبد شهر ایدور برای کدام خدا ساخته شد. (5/0)خدای حکمت25/0 و آب شیرین 25/0 |
82 |
کدام معبد در میانرودان الگوی ساخت معابد بعدی شد؟(5/0)معبد شهر اریدور5/0 |
83 |
تندیس ها در میانرودان با توجه به هنر آیینی ساخته شدند؟ (25/0) |
84 |
نیایشگران در هنر میانرودان معمولاً ایستاده و دست به سینه مجسم شدهاند. (5/0) |
85 |
تندیس ها در هنر میانرودان مظهر زمینی ایزدان و الهه ها میباشد. (5/0) |
ردیف |
سؤالات |
86 |
در هنر میانرودان در ساخت تندیس ها به چه چیزی توجه شده است؟ (5/0)تأکید بر بالاتنه 25/0و چشم ها 25/0 |
87 |
معروفترین سر دیس دوره پیش از سومر را نام ببرید. (5/0)سر زن از جنس سنگ مرمر5/0 |
88 |
ویژگیهای سرزن از جنس سنگ مرمر دوره پیش از سومر را توضیح دهید؟(ذکر 4 مورد)متعلق به ایزد بانویی25/0- بسیار خوشتراش25/0- حفره چشم ها و ابروهابا مواد رنگین پر شد5/0- لب و چانه با ظرافت حجم پردازی شد5/0- برجستگی نرم گونهها با نگاه چشم بزرگ همراه شده5/0 حالتی از قدرت و حساسیت دارد.5/0 |
89 |
از دوره سومر آثار معماری، پیکره، مهر، گل نوشته باقی مانده است.(5/0) |
90 |
معروفترین معابد سومر را نام ببرید؟ (1)معبد آنو در شهر اوردک5/0 و معبد خدای ماه در شهر اور 5/0 |
91 |
خصوصیات معبد اوردک را بنویسید؟(1)بر روی یک سکوی مصنوعی به ارتفاع 13 متر ساخته شده5/0 و به دلیل داشتن آهک سفید به معبد سفید نیز شهرت دارد. 5/0 |
92 |
باستانشناسان نام زیگورات را اولین بار بر کدام معبد نهادند؟ (25/0)معبد اوروک 25/0 |
93 |
زیگورات در زبان بابلی به چه معنی میباشد؟(25/0)کوه بلند25/0 |
94 |
زیگورات به چه بنایی گفته میشود؟ (1)زیگورات به بنای بزرگ طبقه طبقهای گفته میشود5/0 که هر طبقه آن از طبقه پایینتر کمتر باشد. 5/0
|
95 |
مشخصات معبد اوروک را ذکر کنید؟ (5/2)برای خدای ماه ساخته شده5/0 سالم ترین و بزرگترین زیگورات به جای مانده بین النهرین است5/0. این معبد دارای 3 طبقه 5/0که اتاق نیایش بر روی طبقه دوم ساخته شده بود 5/0و رسیدن به اتاق از سه رشته پله مقدور بود. 5/0 |
96 |
وجود تندیس های معبد ابو در تل اسمر ساخت زیگورات را در هنر و مذهب سومریان بیان میکند. (5/0) |
97 |
تندیس ابوایزد رویش گیاه است. (25/0) |
98 |
به عقیده سومریان خدایان در قالب تندیس خود حضور دارند. (25/0) |
99 |
عقیده سومریان را درباره خدایان بنویسید؟ (1)به عقیده سومریان خدایان در قالب تندیس خود حضور دارند 5/0و نیایشگران نیز میتوانستند به جای خدای خود جانشینی داشته باشند و آنها را نیایش کنند. 5/0 |
باسمه تعالی سؤالات تاریخ هنر جهان کتاب درسی سال تحصیلی 91-90 |
|
ردیف |
سؤالات |
100 |
اهمیت چشم به عنوان دریچه روح در ساخت تندیس ها در هنر سومر تأکید شده است. (25/0) |
101 |
قالب تندیس های سومری مخروط و استوانه است. (25/0) |
102 |
بر روی دسته چنگ منقوش اور چه تصاویری نقش بسته است؟(5/0)تصاویر طنزگونه ای از حیوانات5/0 |
|
هنر اکد |
103 |
اکدیان از نژاد سامی بودند . (25/0) |
104 |
اکدیان به رهبری سارگون حکومت اکد را تأسیس کردند. (25/0) |
105 |
سارگون و جانشینانش خود را پادشاه می خواندند. (25/0) |
106 |
در زمان اکدی ها هنر سومر وظیفه تجلیل از پادشاه را به عهده گرفت. (25/0) |
107 |
جالبترین اثر دوره اکدی چیست؟ (1)یک سرویس مفرغی که چهره پادشاهی قدرتمند را مجسم میکند 5/0که نگاهی اطمینان بخش و با ابهت دارد. 5/0 |
108 |
لوح نارام سین مربوط به حکومت اکد میباشد. (25/0) |
109 |
دولت شهر لاگاش به رهبری گودا استقلال خود را حفظ کرد. (25/0) |
110 |
از گودا تندیس های سنگی نشسته و ایستاده باقی مانده است. (25/0) |
111 |
در سردیس گودا هنرمند تلاش کرده حالت روحانی وی را نشان دهد. (25/0) |
112 |
تندیس های گودا بیانگر چه چیزی است؟ (1)مظهر نیایشگری است 5/0که با خلوص در مقابل معبود خود قرار گرفته است. 5/0 |
|
هنر آشور |
113 |
هنر آشوری از هنر کدام دولت ها تأثیر گرفته بود؟ (75/0)هنر بابل25/0 میتانی های آسیای صغیر5/0 |
114 |
در زمان کدام پادشاه آشوری هماهنگی بین معماری و هنر تصویری برقرار شد؟ (5/0)آشور بانیپال دوم 5/0 |